- Nowa Toyota GR Yaris już w Polsce. Japończycy zbierają zamówienia
- Nowa Toyota GR Yaris i różnice do poprzedniego modelu?
- Tak wygląda Toyota GR Yaris w nowym stylu
- Nowa Toyota GR Yaris to zupełnie zmienione wnętrze
- Nowy GR Yaris to dzikus. Toyota stawia na mocniejszy silnik 1.6
Nowa Toyota GR Yaris już w Polsce. Japończycy zbierają zamówienia
Toyota GR Yaris w pierwszej odsłonie zadebiutowała w 2020 roku. Z miejsca stała się hitem. W Europie sprzedano ponad 20 tys. egzemplarzy tego auta. Poziom zadowolenia kierowców osiągnął 99 proc.
Na polskim rynku każda dostawa rozchodziła się błyskawicznie, a chętni zapisywali się na listy i oczekiwali w długich kolejkach. Do tego ogień podsycały doniesienia o wygaszeniu produkcji. Aż tu bum! Toyota wprowadza nowe wcielenie GR Yarisa. Japoński producent od 12 marca 2024 roku zaczyna zbierać rezerwacje na ten samochód. Oto szczegóły…
Nowa Toyota GR Yaris i różnice do poprzedniego modelu?
Nowa Toyota GR Yaris była rozwijana równolegle z modelem obecnym na rynku. Zespół GAZOO Racing w poszukiwaniu wad testował auto do granic możliwości podzespołów. W trzy lata powstał samochód, który wszystko robi lepiej i szybciej od poprzednika. Szybciej przyspiesza, lepiej skręca i ostrzej hamuje.
Tak wygląda Toyota GR Yaris w nowym stylu
Lampy, lusterka i antena – jedynie te trzy elementy nowy GR Yaris ma wspólne ze zwykłym Yarisem. Prawda, to tak jak poprzednik. Teraz jednak 3-drzwiowe prawie 4-metrowe nadwozie po szeregu modyfikacji zyskało ostrzejszy styl, jest sztywniejsze, zapewnia większy docisk oraz lepszą aerodynamikę i przyczepność.
Znakiem szczególnym nowej Toyoty jest dolny przedni grill ze stalową kratką. Boczne otwory są większe, a zderzak ma dzieloną konstrukcję łatwiejszą i tańszą w naprawie. Także w obawie przed uszkodzeniami światła przeciwmgielne oraz światła cofania ze zderzaka trafiły do zespołu tylnych lamp. Trzecie światło STOP przeniesiono ze spoilera i umieszczono na dole tylnej szyby. Z tyłu otwór w dolnej krawędzi listwy pozwala na przepływ powietrza spod podłogi – to dla lepszej zwrotności i stabilność, a przy okazji odprowadza też ciepło z układu wydechowego.
Nowa Toyota GR Yaris to zupełnie zmienione wnętrze
Nowa Toyota GR Yaris od progu wita przeprojektowanym wnętrzem. Po poprzednim kokpicie z wystającym ekranem przeniesionym ze zwykłego Yarisa nie ma nawet śladu. Obniżona o 50 mm górna krawędź deski rozdzielczej zapewnia lepszą widoczność – jej układ przeniesiono z aut wyścigowych czy rajdowych. Teraz kierowca siedzi o 25 mm bliżej asfaltu, a do opuszczonego fotela dostosowano ułożenie kierownicy.
Cyfrowy kokpit 12,3 cala może prezentować dane w dwóch trybach – normal lub sport. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz w zasięgu ręki nawet po zapięciu pięciopunktowych pasów bezpieczeństwa. Większa półka przed pasażerem ułatwi zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów.
Nowy GR Yaris to dzikus. Toyota stawia na mocniejszy silnik 1.6
GR Yaris w chwili debiutu pysznił się najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz oferuje jeszcze więcej. Moc jednostki 1.6 wzrosła o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy zyskał 30 Nm do 390 Nm. W efekcie nowa Toyota GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,6 kg/KM (poprzednik 4,9 kg/KM). Osiągi? Trzycylindrowe serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Dzikus! Przyspieszenie od 0 do 100 KM? Na poziomie 5 sekund.
Toyota zmodyfikowała silnik 1.6, lista zmian jest ciekawa
Niezawodność ma zapewnić wzmocniony rozrząd. Auto ma też nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia. Zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Nowy GR Yaris będzie oferowany wyłącznie z pakietem Sport, który obejmuje dodatkowe elementy układu chłodzenia, w tym jest nowa dolna chłodnica poprawiająca wydajność podczas jazdy z w pełni otwartą przepustnicą, modyfikacje wlotu powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody.
Nowa Toyota GR Yaris i automatyczna skrzynia biegów lepsza niż manualna
GR Yaris pierwszy raz jest dostępny z opcjonalną ośmiobiegową skrzynią automatyczną GAZOO Racing Direct zamiast sześciobiegowej manualnej. To najważniejsza zmiana wprowadzona przez Japończyków. Przekładania ma ciasno zestopniowane przełożenia, a oprogramowanie odpowiada za ich błyskawiczną zamianę. Jak szybką? Podczas testów na torze wyścigowym nowy automat umożliwił osiągnięcie lepszych czasów niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia – takiej kombinacji chciał Akio Toyoda.
Nowa Toyota GR Yaris - jak działa napęd 4x4 GR-Four?
Fenomenalne właściwości jezdne auta to także zasługa napędu na cztery koła GR-Four i standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50).
Nowa Toyota GR Yaris – jaka cena w Polsce?
Toyota GR Yaris będzie dostępna od 12 marca 2024 roku – od tej daty kierowcy będą mogli składać zamówienia. Samochód w wersji Dynamic z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 214 900 zł. GR Yaris z 8-biegową przekładnią automatyczną GAZOO Racing Direct wyceniono na 225 900 zł. Do wyboru jest pięć lakierów i dwa warianty wykończenia tapicerki foteli.
Nowy GR Yaris w wersji Dynamic jest wyposażony w 18-calowe felgi aluminiowe, sportowe fotele GR, przedni i tylny dyferencjał Torsen LSD, podwójne końcówki układu wydechowego, tylny spojler, dach wykonany z kompozytów z włóknem węglowym (CFRP), a w wersji z automatem przy trójramiennej sportowej kierownicy zamontowano manetki do zmiany przełożeń. Do tego są aluminiowe nakładki na pedały i nakładki progowe, bezramkowe drzwi czy czerwone zaciski hamulców.
Nowy GR Yaris - jakie wyposażenie na pokładzie?
Na liście jest także dwustrefowa klimatyzacja, kamera cofania, inteligentny kluczyk, 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacja Connected z trybem offline oraz 4-letni pakiet transmisji danych, a także bezprzewodowa łączność ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto.
Nowa Toyota GR Yaris z pakietem VIP
GR Yarisa można doposażyć w pakiet VIP (16 tys. zł), który obejmuje 18-calowe kute felgi aluminiowe, podgrzewaną kierownicę oraz fotele, system Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami, przednie i tylne czujniki parkowania, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. W przypadku GR Yarisa z automatyczną skrzynią biegów ten ostatni system ma funkcję hamowania, a auto dodatkowo jest wyposażone w układ detekcji przeszkód.
Toyota GR Yaris już w Polsce, kto pierwszy ten lepszy
Nowa Toyota GR Yaris jest już dostępna na polskim rynku - od 12 marca rezerwacji swojego egzemplarza można dokonać przy pomocy specjalnego formularza na stronie internetowej japońskiej marki. Po wybraniu wersji hot-hatcha oraz uzupełnieniu danych, wystarczy wskazać dilera Toyoty, u którego zostanie złożone zamówienie, a później nastąpi odbiór. Liczba samochodów jest ograniczona, stąd kto pierwszy ten lepszy.
Nowy GR Yaris trafi do odbiorców w drugiej połowie 2024 roku. Toyota wyprodukuje też dwie limitowane wersje specjalne tego auta inspirowane dwoma rajdowymi mistrzami świata: Sebastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanperä Special Edition.
Toyota GR Yaris - dane techniczne, wymiary, specyfikacja
Toyota GR Yaris | Wymiary i wartości |
Długość (mm) | 3995 |
Szerokość (mm) | 1805 |
Wysokość (mm) | 1455 |
Rozstaw osi (mm) | 2560 |
Rozstaw kół - przód (mm) | 1535 |
Rozstaw kół - tył (mm) | 1565 |
Liczba miejsc | 4 |
Masa własna (kg) | 1280/1300 (GR Direct Automatic) |
Silnik | Rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem |
Typ | G16E-GTS |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 |
Pojemność (cc) | 1618 |
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) | 280/206 przy 6500 |
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) | 390 przy 3250 – 4600 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna lub 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct |
Układ przeniesienia napędu | GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy |
Dyferencjały – przedni i tylny | Torsen LSD |
Zawieszenie – przód | Kolumny MacPhersona |
Zawieszenie – tył | Podwójne wahacze |
Hamulce - przód | 18-calowe wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami |
Hamulce - tył | 16-calowe wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami |
Koła | BBS 8.5J z kutego aluminium |
Opony | 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S |
Zbiornik paliwa (l) | 50 |
GR Yaris – opis wersji specjalnych Ogier Edition oraz Rovanpera Edition
Ogier Edition | Rovanpera Edition | |
Nadwozie | Lakier Matt Stealth Grey | Trzykolorowe malowanie nadwozia |
Naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach | Naklejki mistrza WRC na przednich błotnikach | |
Felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J | Felgi aluminiowe BBS w rozmiarze18x8J | |
Zaciski pomalowane na niebiesko | ||
Naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach | Naklejki TOYOTA GAZOO Racing na przednich drzwiach oraz tylnym zderzaku | |
Emblemat Ogier Edition na klapie bagażnika | Emblemat Rovanperä Edition na klapie bagażnika | |
Nowy spojler dachowy z włókna węglowego | Regulowany spojler tylny z włókna węglowego | |
Flaga Francji oraz logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach | Logo TOYOTA GAZOO Racing na kołach | |
Grill ozdobiony motywem francuskiej flagi | ||
Wnętrze | Tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej | Tabliczka upamiętniająca mistrzostwo WRC na desce rozdzielczej |
Cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Morizo i Seb | Cyfrowe zegary GR ze specjalnymi motywami dla trybów jazdy Donut i Kalle | |
Przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Francji (czerwony/szary/niebieski) | Przeszycie kierownicy nawiązujące do barw narodowych Finlandii (niebieski/szary) | |
Szare obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego | Szare i niebieskie obszycia foteli, dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego | |
Mechaniczne | Tryby pracy napędu 4x4: Morizo, Seb i Normal | Tryby pracy napędu 4x4: Donut, Kalle i Normal |
Trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego | Trzycylindrowy silnik 1.6 z turbodoładowaniem o mocy 280 KM i 390 Nm momentu obrotowego | |
6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT | 6-biegowa skrzynia manualna z inteligentnym systemem sterowania iMT | |
Tylna przekładnia różnicowa o stałej prędkości |