Reklama

Ioniq 6 z największym akumulatorem, na 20-calowych felgach i w niezwykłym kolorze Abyss Black Pearl oficjalnie odsłonił swoje oblicze w Polsce. To nowy numer popisowy Hyundaia. Trzeba przyznać, że jest na czym zawiesić oko. Ale po kolei…

Ioniq 6 został zaprojektowany jako streamliner, czyli pojazd z opływowym kształtem zapewniającym zmniejszony opór powietrza. Twórcy mieli inspirować się składami kolei dużych prędkości z lat 30. i 50. XX wieku oraz ich kosmicznie stylizowanymi następcami – pociągami typu bullet. Spoglądali także na samochody stworzone w ramach nurtu Streamline Moderne – powstał wtedy Chrysler Airflow, Tatra 603 czy Pontiac Streamliner. Efekt?

Ioniq 6 większy niż Ioniq 5, jaki styl i wymiary?

Dziś w motoryzacji panuje twarda zasada legii cudzoziemskiej: Kto nie maszeruje, ten ginie. Dlatego bazę techniczną Ioniq 6 stanowi skalowalna platforma E-GMP (Electric-Global Modular Platform) stworzona z myślą o przyszłych samochodach elektrycznych. Z tej samej architektury korzysta pięciodrzwiowy Ioniq 5, niebawem dołączy duży SUV Ioniq 7 (korzysta z niej również Kia EV6). Ioniq 6 jest jednak dłuższy od starszego kuzyna o ponad 20 cm i dobre 11 cm niższy. Z długością 4855 mm, szerokością 1880 mm, wysokością 1495 mm i z rozstawem osi 2950 mm celuje w takie auta elektryczne jak m.in. Tesla Model 3, Polestar 2 czy BMW i4. Przy czym ludzie z Hyundaia twierdzą, że IQ 6 jest jedyny w swoim rodzaju i nie ma na rynku bezpośredniego rywala. To też czyni go najbardziej okazałą perłą w koronie koreańskiego producenta – dostępną w 11 kolorach nadwozia.

Reklama
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 najbardziej opływowy samochód w klasie

Ioniq 6 pokazuje również, że Ioniq 5 był zaledwie próbką możliwości stylistów i konstruktorów. Oba samochody różnią się od siebie jak figury szachowe. "Szóstka" w gęstniejącym tłumie elektryków jako limuzyna w kształcie pięciodrzwiowego coupe będzie kolorowym ptakiem. Smukła i opływowa, z zamkniętym przodem, kurtynami powietrznymi na koła, klapami w zderzaku do automatycznego chłodzenia akumulatora, kamerami zamiast lusterek wstecznych i bardzo pochylonym tyłem z dużym spojlerem. Efektowny wizerunek podkreśla troska o detale, nisko położony środek ciężkości, równomierne rozłożenie masy i niespotykane dotąd w autach Hyundaia proporcje.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Konstruktorzy są szczególnie dumni z niesamowicie aerodynamicznej sylwetki – tę cechę Ioniq 6 odziedziczył po spektakularnym prototypie Prophecy z 2020 roku. W modelu seryjnym współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,21. To najniższy wynik wśród modeli Hyundai. To także najlepsza wartość w klasie. Na rynku lepszy jest jedynie Mercedes EQS (0,20).

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Hyundai

Ioniq 6 na drodze, czyli wielka moc i przyspieszenie

Architektura E-GMP otworzyła również drogę do stworzenia niemal dowolnych konfiguracji układu napędowego z dwoma pojemnościami akumulatora do wyboru – długodystansowym (77,4 kWh) i standardowym (53 kWh). W Polsce to ten większy będzie wybierany najczęściej, a można go połączyć z dwoma układami silników elektrycznych – napędem na tył (RWD) lub na wszystkie koła (AWD). Topowa konfiguracja z parą silników (układ 4x4) zapewnia aż 325 KM mocy i 605 Nm momentu obrotowego. Ten wariant przyspieszy od 0 km/h do 100 km/h w 5,1 s. I to jest super!

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 ekstremalnie ekonomiczny, zasięg i zużycie energii (WIDEO)

Ekstremalnie opływowy Ioniq 6 ma być też niezwykle ekonomiczny. Model bazowy wyposażony w standardowy akumulator 53 kWh z napędem na tył i na 18-calowych kołach powinien zużywać 13,9 kWh energii na 100 km. Tym samym ​​Ioniq 6 wjeżdża do grona najbardziej energooszczędnych pojazdów EV na rynku. Dla modelu z topowym akumulatorem 77,4 kWh i tylnym napędem Hyundai w trybie WLTP podaje imponujące 614 km zasięgu! Wiadomo, że dane WLTP rzadko oddają rzeczywistość. Niemniej tłumaczy to ogromny wysiłek, jaki inżynierowie włożyli w projekt nowego auta. W trybie wyłącznie miejskim zasięg przekracza 700 km. Do tego ktoś policzył, że kamery zamiast tradycyjnych lusterek pozwalają przejechać o kilometr więcej…

Ioniq 6 może mieć kamery zamiast tradycyjnych lusterek. Pod przezroczystą obudową efektowny kierunkowskaz / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 to ładowanie szybkie jak tankowanie benzyny

Ioniq 6 błyszczy także ultraszybkim ładowaniem. Samochód pod kablem z prądem stałym DC przyjmuje nawet 239 kW. Stąd już po 15 minutach zasięg rośnie o 351 km. Zwiększenie zapasu energii na 100 km zajmie ledwie 5 min. Ze swoimi parametrami i zasięgiem koreańska nowość z powodzeniem może pełnić rolę jedynego samochodu w rodzinie.

Przewidziano też dzielenie się prądem z akumulatora auta (technologia V2X umożliwiająca zasilanie sprzętów V2L i pojazdów V2V mocą do 3,6 kW). Czyli Ioniq 6 potrafi działać jako powerbank (110/220 V). Dzięki temu po wpięciu przez przejściówkę do portu ładowania (na pokładzie jest też zwykłe gniazdko pod siedzeniami w drugim rzędzie) można włączyć prostownicę do włosów, słuchać muzyki, napędzać bieżnię do ćwiczeń czy podłączyć wyciskarkę cytrusów. I to nawet kiedy auto jest wyłączone.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6, czyli wnętrze i wyposażenie

Automatycznie wysuwane klamki licują z powierzchnią nadwozia – klik i drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym. Można wsiadać. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie wygodne ustawienie do prowadzenia. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 16 cm luzu. Całkowicie płaska podłoga sprawia, że z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – nad głową jest wystarczająco miejsca mimo szybko opadającej linii dachu.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Wnętrze będzie dostępne w dwóch wariantach wykończenia: ciemnym lub jasnym, a na pokładzie oprócz skóry naturalnej znajdziemy materiały pochodzące z recyclingu, w tym uzyskane z plastikowych butelek i sieci rybackich (np. dywaniki). Miejsce szofera jest totalnie cyfrowe. Szeroki, konfigurowalny, podwójny kokpit zawiera 12,3-calowy dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego oraz 12,3-calowy wyświetlacz wskaźników. System informacyjno-rozrywkowy w czasie rzeczywistym prezentuje zasięg w oparciu o aktualny poziom naładowania.

Usługi Connected Car pomagają w wyszukiwaniu i planowaniu trasy z uwzględnieniem stacji ładowania. Stacja zapewnia standard Apple CarPlay i Android Auto. Przewidziano obsługę wielu połączeń Bluetooth, stąd dwa urządzenia mogą być sparowane w tym samym czasie - jedno do połączeń telefonicznych, a drugie do przesyłania muzyki. Nagłośnienie to osiem głośników systemu audio firmy Bose z subwooferem. W rogach deski rozdzielczej znalazły się dwa dodatkowe wyświetlacze pokazujące obraz z zewnętrznych kamer zastępujących lusterka boczne.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Hyundai

Także pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów Ioniq 6 odskoczył konkurencji. Przyjemne w dotyku tworzywa sprawiają wrażenie solidnych, klasy premium. Przednie drzwi pozbawiono przycisków, co faktycznie przekłada się na poczucie fantastycznej przestronności. Schowków mamy więcej w porównaniu do IQ5. Podczas przerwy na ładowanie z przednich foteli można zrobić dwie leżanki i odpocząć. Odpowiedni nastrój w kabinie zaaranżuje paleta 64 kolorów i sześciu dwukolorowych motywów podświetlenia. Cztery diody na kierownicy świecą w zależności od statusu auta – informują o poziomie naładowania akumulatora, biegu wstecznym czy trybie jazdy. Ioniq 5 nie ma tej funkcjonalności.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 to pierwszy model Hyundaia, który oferuje funkcję bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania (OTA). Ta technologia umożliwia aktualizacje sterowników odpowiedzialnych za prace urządzeń elektrycznych, autonomicznej jazdy, akumulatora. Kierowca może także aktualizować mapy i oprogramowanie multimedialne.

Ioniq 6 i przepastny bagażnik z wąskim otworem

Bagażnik? Klik i siłowniki automatycznie unoszą klapę z wielkim spoilerem. Otwór nie jest specjalnie przyjazny przy pakowaniu, ale możliwości transportowe są zacne. Żeby dosunąć torby do oparć tylnej kanapy trzeba zanurkować głębiej nić do pasa. Kolejny klik, a pokrywa zamyka dostęp do komory o pojemności 401 l.

Ioniq 6 pod automatyczna klapą skrywa bagażnik o pojemności 401 litrów / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Ioniq 6 sam zmieni pas ruchu i uczy się jazdy jak człowiek (systemy bezpieczeństwa)

Jeśli chodzi o systemy bezpieczeństwa, to tu Hyundai okazuje się bardzo hojny. A największym hitem jest system półautonomicznej jazdy 2 (HDA 2) z asystentem zmiany pasa ruchu, który jeśli sąsiedni pas jest wolny, pozwala Ioniq 6 na samodzielną zmianę pasa ruchu po dotknięciu kierunkowskazu. HDA 2 nie tylko pomaga utrzymać określoną odległość i prędkość od poprzedzającego pojazdu, ale także prowadzić samochód na środku pasa, również na zakrętach. W przypadku, gdy sąsiadujący samochód jedzie zbyt blisko, system pomaga dostosować tor jazdy tak, aby uniknąć kolizji.

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Z kolei inteligentny tempomat (SCC) pomaga utrzymać odległość od poprzedzającego pojazdu i jechać z prędkością wybraną przez kierowcę, odzwierciedlając wyuczony styl jazdy. Gdy SCC jest nieaktywny, funkcja uczy się stylu jazdy kierowcy. Po aktywacji SCC zatrzymuje naukę i jedzie automatycznie, naśladując człowieka.

Układ Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) pomaga uniknąć kolizji czołowych. System alarmuje jeśli poprzedzający pojazd nagle zwolni lub wykryte ryzyko kolizji czołowej (stojący pojazd, pieszego czy rowerzystę). Po ostrzeżeniu pomaga w hamowaniu awaryjnym. System działa także przy skręcaniu na skrzyżowaniu. Podczas przejeżdżania przez skrzyżowanie, jeśli istnieje ryzyko zderzenia z nadjeżdżającymi pojazdami z lewej lub prawej strony, elektronika automatycznie wspomaga hamowanie awaryjne (Junction Crossing). Przy zmianie pasa, w razie niebezpieczeństwa zderzenia z autem nadjeżdżającym z przeciwka na przeciwległym pasie (Lane-Changing Oncoming) lub poprzedzającym pojazdem na sąsiednim pasie (Lane-Changing Side), kierowcę wspiera asystent kierowania omijającego (Evasive Steering Assist).

Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Ioniq 6 w Polsce i jaka cena?

Nieoficjalnie mówi się, że Ioniq 6 w Polsce cena najtańszej wersji z bazowym akumulatorem 53 kWh i napędem na tył może przekroczyć próg 220 tys. zł. To drożej od Ioniq 5. Co ciekawe, w Korei Południowej Ioniq 6 ustanowił rekord – w ciągu pierwszych 24 godzin Hyundai zebrał ponad 34 tys. rezerwacji. Ioniq 5 w chwili debiutu skusił ponad 25 tys. osób w ciągu doby.

Ioniq 6, dane techniczne, akumulator, moc, przyspieszenie, zasięg (TABELA)

Pojemność akumulatora Rodzaj napędu Moc maksymalna Moment obrotowy Przyspieszenie 0-100 km/h Prędkość maksymalna Średnica kół Zasięg maksymalny Zużycie energii na 100 km jazdy Masa minimalna/maksymalna
53 kWh 1 silnik RWD 151 KM 350 Nm 8,8 s 185 km/h 18 cali 429 km 13,9 kWh 1775 kg/1833 kg
77,4 kWh 1 silnik RWD 229 KM 350 Nm 7,4 s 185 km/h 18 cali 614 km 14,3 kWh 1910 kg/1986 kg
77,4 kWh 1 silnik RWD 229 KM 350 Nm 7,4 s 185 km/h 20 cali 545 km 16 kWh 1910 kg/1986 kg
77,4 kWh 2 silniki AWD 325 KM 605 Nm 5,1 s 185 km/h 18 cali 583 km 15,1 kWh 2020 kg/2096 kg
77,4 kWh 2 silniki AWD 325 KM 605 Nm 5,1 s 185 km/h 20 cali 519 km 16,9 kWh 2020 kg/2096 kg
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
Ioniq 6 / Tomasz Sewastianowicz
IONIQ 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai
Ioniq 6 / Hyundai