- Nowy Hyundai Kona zmienił styl, jest ekstremalnie aerodynamiczny
- Nowy Hyundai Kona jest większy i bardziej przestronny, oto wnętrze
- Hyundai Kona nowej generacji to pojemność bagażnika większa o 92 l
- Nowa Kona i wyposażenie, Hyundai nie skąpi systemów wspomagania kierowcy
- Nowy Hyundai Kona to trzy rodzaje napędu do wyboru, wersja N Line z pazurem
Hyundai Kona nowej generacji ze swoim 4,3-metrowym nadwoziem ustawionym na 19-calowych kołach wygląda jak prototyp. Jednak to samochód gotowy do produkcji seryjnej i to w trzech odsłonach.
Za wygląd auta odpowiada SangYup Lee, koreański designer, który ma na koncie m.in. Chevroleta Camaro piątej generacji (model Bumblebee znany z filmowej serii o Transformersach). Także on narysował współczesną rodzinę Ioniq. A teraz trzeba przyznać, że nowa Kona spod jego ręki wygląda niesamowicie…
Nowy Hyundai Kona zmienił styl, jest ekstremalnie aerodynamiczny
Znakiem szczególnym jest brak klasycznych świateł – ich funkcję przejęły listwy LED zwane Seamless Horizon i rozciągnięte na całą szerokość auta. Do tego nie brak słynnych już pikseli znanych z modeli Ioniq 5 i Ioniq 6. Nowa Kona szczyci się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza, wynoszącym jedynie 0,27 (dla porównania Mercedes EQS: 0,20). Ten wynik to zasługa ekstremalnie opływowego przodu, właściwie bez otworów czy szczelin, no może poza sprytnie zamaskowanymi aktywnymi kurtynami powietrznymi.
Od rekiniego nosa po tylną klapę, przednie i tylne lampy horyzontalne nadają nowemu modelowi niepowtarzalny wygląd niezależnie od napędu. Wariant spalinowy i hybryda posiadają wiele elementów znanych z pojazdów elektrycznych. Przedni zderzak wyróżnia się trójwymiarową listwą dekoracyjną i osłoną podwozia zamiast osłony chłodnicy. Obie odmiany występują również z czarnymi nadkolami.
Nowy Hyundai Kona jest większy i bardziej przestronny, oto wnętrze
Hyundai dumnie podkreśla, że prace nad nową generacją rozpoczął od wersji elektrycznej, a dopiero potem dopasował architekturę pod odmiany spalinowe. Takie podejście dla kierowców oznacza, że nowa Kona obok niespotykanych dotąd proporcji ma też wybijać się na tle konkurencji układem oraz przestronnością kabiny. Potwierdzeniem mogą być wymiary…
Nowa Kona urosła wzdłuż i wszerz. Długość wynosi teraz 4355 mm, czyli o 175 mm więcej niż poprzednia generacja z 2017 roku. Szerokości przybyło 25 mm do 1825 mm, a wysokość jest o 20 mm więcej do 1575 mm. Ma też dłuższy o 60 mm rozstaw osi (2660 mm), co przekłada się na komfort w kabinie. Szczególnie dopieszczeni poczują się pasażerowie tylnej kanapy – tu przybyło 77 mm przestrzeni na nogi i 11 mm luzu nad głową w porównaniu z poprzednią generacją. Swoje trzy grosze do zwiększenia ilości miejsca dokładają też smukłe siedzenia z pamięcią ustawień, które mają ledwie 85 mm grubości. Przestrzeń na wysokości ramion w drugim rzędzie wynosi 1402 mm, zdaniem inżynierów żaden model w klasie nie jest tak obszerny.
Hyundai Kona/wymiary | silnik benzynowy 1.6 T-GDi i hybryda 1.6 |
Długość | 4350 mm |
Szerokość | 1825 mm |
Wysokość | 1580 mm (17-calowe koła) |
Rozstaw osi | 2660 mm |
Szerokość wnętrza | 1402 mm |
Hyundai Kona nowej generacji to pojemność bagażnika większa o 92 l
Konę można otwierać i uruchamiać za pomocą cyfrowego kluczyka w smartfonie lub zegarku. Kierowca ma przed sobą dwa zintegrowane wyświetlacze o przekątnej 12,3 cala. Przeniesienie dźwigni skrzyni biegów z tunelu środkowego na kolumnę kierownicy – wzorem modeli Ioniq – pozwoliło zaprojektować praktyczniejszą konsolę środkową z większymi schowkami. Na pokładzie nie brakuje portów ładowania USB C, jest też ładowarka indukcyjna. Odpowiedni nastrój w kabinie zaaranżuje ambientowe podświetlenie.
Poza tym całość wygląda bardzo schludnie i czytelnie. Pojemność bagażnika wzrosła o 92 l (!) z 374 l do 466 litrów (w oparciu o standard VDA). Klapa kufra może byś sterowana elektrycznie. Kona z napędem elektrycznym oferuje jeszcze 27-litrowy bagażnik z przodu.
Nowa Kona i wyposażenie, Hyundai nie skąpi systemów wspomagania kierowcy
Hyundai rozdaje też szerokim gestem jeśli chodzi o wyposażenie w systemy wspomagania kierowcy. Nowa Kona dostała m.in. asystenta unikania kolizji czołowych, układ utrzymania pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o bezpiecznym wysiadaniu, system monitorowania uwagi kierowcy. Do tego inteligentny tempomat oparty na nawigacji czy wspomaganie utrzymania pasa ruchu i asystent jazdy autostradowej (w trybie autonomicznej jazdy 2. poziomu).
Manewrowanie na parkingu ułatwi system kamer 360 stopni, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z unikaniem kolizji, czujniki przednie i tylne czy asystent unikania kolizji podczas cofania. Na liście jest też zdalne parkowanie – po wciśnięciu klawisza na pilocie Kona sama wjedzie i wyjedzie z miejsca postoju.
Nowa Kona dostała też funkcję bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania (OTA). Ta technologia umożliwia "odświeżenie" sterowników odpowiedzialnych za prace urządzeń elektrycznych czy akumulatora (hybryda i EV). Kierowca może także aktualizować mapy i oprogramowanie multimedialne.
Nowy Hyundai Kona to trzy rodzaje napędu do wyboru, wersja N Line z pazurem
Hyundai na rynek wprowadzi trzy warianty napędu. Kona będzie dostępna jako samochód w pełni elektryczny o standardowym oraz zwiększonym zasięgu, hybrydowy i spalinowy. W każdej odmianie przewidziano sportowe wersje N Line zczarnymi lusterkami, sportowym spojlerem, bardziej agresywną stylistyką przodu i tyłem ze zderzakiem podkreślającym niższą sylwetkę, podwójnymi rurami wydechowymi i srebrnymi listwami progowymi.
Benzynowa Kona to turbodoładowany silnik 1.6 T-GDi lub jednostka 2.0 pracująca w oszczędnym cyklu Atkinsona. Taką gamę Hyundai zapowiada na rynek koreański. W Europie należy spodziewać się wersji 1.6, która generuje szacunkowo 198 KM mocy i do 265 Nm momentu obrotowego. Bezstopniowa regulacja czasu otwarcia zaworów dopasowuje otwarcie zaworów w zależności od warunków jazdy.
Dwulitrowy napęd jest słabszy – daje 149 KM i do 179,5 Nm. Ten silnik stanowi duet z bezstopniową przekładnią IVT.
Nowy Hyundai Kona, silnik benzynowy 1.6 i hybryda
Hybrydowa Kona to specjalnie zestrojony wolnossący silnik benzynowy 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem połączony z jednostką elektryczną. Taki układ zapewni 141 KM mocy oraz 265 Nm momentu obrotowego, co zdaniem Koreańczyków przełoży się na imponujące przyspieszenie i niskie zużycie benzyny.
Nowa Kona Electric, Hyundai daje odmianę Long Range i Standard Range, jaki zasięg
Wreszcie Kona Electric w dwóch wersjach. Odmiana Long Range ma zapewnić do 490 km zasięgu. Tu w podłodze ukryto największą baterię 65,4 kWh. Moc 218 KM trafi na przednia oś (moment obrotowy 255 Nm). Tańsza Kona Standard Range to mniejsza bateria 48,4 kWh i słabszy silnik elektryczny o mocy 156 KM (255 Nm).
Hyundai Kona Electric w pigułce:
- Architektura ładowania: 400 V
- Ładowanie: od 10 proc. do 80 proc. w 41 minut
- Vehicle-to-Load moc maksymalna ładowania: 2,5 kW
- Zasięg ponad 490 km (dla wersji Long Range)
- Wersja Long Range: (bateria 65,4-kWh, 2WD), moc 218 KM i moment obrotowy 255 Nm
- Standard Range (bateria 48,4 kWh, 2WD), moc 156 KM i moment obrotowy 255 Nm
Nowy Hyundai Kona w Polsce, kiedy ceny?
W Polsce nowa Kona powinna pojawić się pod koniec drugiego kwartału 2023 roku. Wtedy też poznamy ceny oraz wyposażenie, ale już dziś można spodziewać się, że samochód przynajmniej powtórzy sukces poprzednika. Wygląda świetnie, przy tym - idąc śladem rodziny Ioniq - także pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów odskoczy konkurencji. Odmiana hybrydowa i spalinowa będzie produkowana w Korei. Kona elektryczna trafi do nas z fabryki w Czechach.
Hyunda Kona Electric, dane techniczne
Hyunda Kona Electric | wymiary |
Długość | 4355 mm (N Line 4385 mm) |
Szerokość | 1825 mm |
Wysokość | 1575 mm (felgi 17-calowe) |
Przestrzeń nad głową | 1015 mm (przód), 972 mm (tył) |
Przestrzeń na nogi | 1059 mm (przód), 925 mm (tył) |
Przestrzeń na wysokości ramion | 1435 mm (przód), 1402 mm (tył) |
Bagażnik z tyłu | 466 litrów według normy VDA |
Bagażnik z przodu | 27 litrów |
Rozstaw osi | 2660 mm |