Reklama

Skoda Enyaq Coupe iV powiększa rodzinę czeskiej marki w Polsce. Obok nowego SUV-a ze ściętym tyłem za jednym zamachem debiutuje pierwszy w historii elektryczny 300-konny wariant RS i to w soczystej zielni Mamba. Wiemy już, na co mogą liczyć kierowcy…

Enyaq Coupe iV to nowy pomysł czeskiej marki na najładniejszy samochód elektryczny. Już od słupka B linia dachu zaczyna szybko opadać. Projektanci duży nacisk położyli na dopracowanie aerodynamiki. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej sylwetki. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg podczas szybkiej jazdy jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii.

Skoda Enyaq Coupe iV to nowy SUV z większym zasięgiem

Enyaq Coupe iV powinien mieć znacznie łatwiej - jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,234. To lepiej niż Audi Q4 e-tron Sportback i Volkswagen ID.5, które osiągają wartość Cd równą 0,26 (dla porównania Mercedes EQS: 0,20). Jeszcze we wrześniu Czesi podawali wartość 0,247, czyli nastąpił postęp. Redukcja Cd o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg auta elektrycznego o około 2,5 proc. Stąd Enyaq Coupe iV pojedzie dalej na jednym ładowaniu niż SUV z tradycyjnym nadwoziem. Ale o tym za chwilę…

Reklama
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO

Skoda Enyaq Coupe iV, wymiary, wyposażenie i pojemność bagażnika

Sportowe proporcje zaowocowały również też delikatnym zwiększeniem wymiarów. Enyaq Coupe ma 4653 mm długości i 1622 mm wysokości, to odpowiednio o 4 mm i 6 mm więcej w stosunku do tradycyjnego SUV-a. Rozstaw osi (2765 mm) oraz szerokość (1879 mm) pozostały bez mian. Mimo wcześniej opadającego dachu kabina jest podobnie przestronna. Prześwit między głową pasażera a sufitem dorównuje temu w Octavii kombi. Przyczynia się do tego seryjny panoramiczny czarny szklany dach - większej tafli nie znajdziemy w żadnej innej Skodzie.

Bagażnik coupe zapewni 570 l pojemności wobec 585 l, które oferuje klasyczny Enyaq. We wnętrzu standard to 13-calowy centralny ekran infotainment i 5,3-calowy cyfrowy kokpit, który można opcjonalnie uzupełnić wyświetlaczem head-up z rozszerzoną rzeczywistością.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO

Wszystkie wersje są wyposażone są w dwustrefową klimatyzację Climatronic, wielofunkcyjną kierownicę skórzaną, a także bezkluczykowy przycisk startowy KESSY GO. Do tego jest też podgrzewana kierownica z manetkami do regulacji stopnia rekuperacji. Standard można wzbogacić o opcjonalne pakiety odpowiadające za komfort, dynamikę jazdy, klimatyzację, systemy wspomagania i infotainment.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / fot. Skoda

Skoda Enyaq Coupe RS iV, dwie opcje wykończenia wnętrza

Enyaq Coupe RS iV występuje w dwóch opcjach stylistycznych, zarezerwowanych wyłącznie dla tego wariantu. W obu standardowe wyposażenie obejmuje ozdobne paski z efektem Carbon na desce rozdzielczej i poszyciu drzwi, nakładki na pedały oraz sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i emblematem RS. W Design Selection "RS Lounge" siedzenia są pokryte czarną mikrofibrą Suedia z limonkową lamówką kontrastującymi szwami. Ten akcent powtarza się na dywanikach oraz na ogrzewanej, skórzanej, wielofunkcyjnej sportowej kierownicy z trzema ramionami i emblematem RS. Deska rozdzielcza również jest pokryta czarną tapicerką Suedia z ozdobnym ściegiem.

Drugi opcjonalny pakiet Design Selection "RS Suite" to fotele wykonane z czarnej perforowanej skóry z szarą lamówką. Szara nić biegnie też po skórzanej wielofunkcyjnej sportowej kierownicy z logo RS. Deskę rozdzielczą pokrywa skóropodobny materiał pasujący do siedzeń.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / fot. Skoda
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / SKODA AUTO

Skoda Enyaq Coupe iV, świecący grill, wersja Sportline czy RS

Enyaq Coupe od zwykłego SUV-a różni się też bardziej agresywnym zderzakiem i bocznymi progami w kolorze nadwozia. Na świat patrzy przez matrycowe reflektory Full LED Matrix, które witają efektowną animacją. Pojedynczy moduł lamp ma 24 diody sterowane indywidualnie, dzięki temu światła drogowe mogą być włączone przez cały czas bez oślepiania innych użytkowników drogi. Kamera umieszczona na przedniej szybie wykryje nadjeżdżające pojazdy oraz odbijające światło osoby i obiekty, a inteligentna technologia automatycznie wyłączy poszczególne segmenty wiązki światła, zapewniając jednocześnie dobrze oświetloną trasę.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO

Do tego Enyaq Coupe błyszczy i świeci. Wszystko przez 131 diod podświetlających cały przedni pas między reflektorami – ten szpanerski gadżet styliści nazwali Crystal Face, a wdrożyli go z prototypu Vision iV pokazanego w 2019 roku. Przód Crystal Face to seryjny element urody topowej odmiany RS, do pozostałych wersji można go zamówić z listy opcji. Wysmukloną sylwetkę zamyka spoiler i wielki napis SKODA.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / fot. Skoda

Skoda daje seryjnie felgi 20 cali, ale mogą być większe

Z kolei Enyaq Coupe Sportline oraz RS z seryjnymi reflektorami Full LED Matrix wyglądają jeszcze ostrzej. Listwy boczne na przednim zderzaku mają kształt litery C w modelu Sportline, a w RS tworzą literę E. Wyposażone standardowo w sportowe zawieszenie, są o 15 mm niższe z przodu i 10 mm z tyłu. Zestwa wyróżników obejmuje czarne, błyszczące obramowanie osłony chłodnicy, listwy okiennej i tylnego dyfuzora. Czarne są też oznaczenia modeli, napis na tylnej klapie czy listwy na przednim zderzaku. Wyższy komfort podróży zapewnią głębiej profilowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz akustyczne przednie i tylne boczne szyby wykonane z laminowanego szkła. Zamiast seryjnych 20-calowych kół można zażyczyć obręcze o średnicy 21 cali.

Skoda Enyaq Coupe iV w Polsce, moc, zasięg i dane techniczne

Nowa Skoda Enyaq Coupe iV w Polsce jest dostępna akumulatorem o pojemności 82 kWh (77 kWh netto) oraz w trzech wariantach mocy. Tylnonapędowy Enyaq Coupe iV 80 zapewni nawet 552 km zasięgu, to o 17 km więcej niż deklarowano wcześniej. W przypadku tego modelu producent postawił na silnik elektryczny o mocy 204 KM (310 Nm). Sprint od zera do 100 km zajmie 8,7 s.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO

Enyaq Coupe iV 80x: dwa silniki i napęd na cztery koła

Skoda Enyaq Coupe iV 80x to SUV z napędem 4x4. Przy tylnej osi pracuje silnik synchroniczny (PSM), a z przodu zamontowano jednostkę asynchroniczną (ASM). Taki duet dostarczy pod nogę 265 KM i 425 Nm! Od zera do 100 km/h nowy SUV coupe przyspieszy w 6,9 s. Zamknięty między osiami akumulator o pojemności użytecznej 77 kWh powinien zapewnić prądu na przejechanie ok. 521 km (o 21 km lepiej wobec poprzednich deklaracji).

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / SKODA AUTO

Enyaq Coupe RS iV to 300 KM, czyli najmocniejsza Skoda

Wreszcie królową gamy będzie Skoda Enyaq Coupe RS iV. To nie tylko najmocniejszy model elektryczny, ale też najmocniejszy samochód czeskiej marki. Auto wyposażono w akumulator 77 kW i dwa silniki elektryczne, a co za tym idzie - napęd na wszystkie koła. Enyaq Coupe RS iV zapewni niemal 300 KM mocy systemowej (299 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 460 Nm. W rezultacie pierwszy całkowicie elektryczny model RS może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy. Prędkość maksymalna to 180 km/h, czyli o 20 km/h więcej niż jakikolwiek inny wariant nowego coupe. Zasięg 522 km. Wersje RS i 80x mają maksymalny uciąg 1400 kg.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / fot. Skoda

Skoda Enyaq Coupe iV i ładowanie akumulatorów

Enyaq Coupe iV może być ładowany na trzy sposoby. Oprócz zwykłego domowego gniazda elektrycznego 230 V, do nocnego ładowania można użyć także ładowarki ściennej o mocy do 11 kW (przewidziano trzy rodzaje ze względu na ilość funkcji). Uzupełnienie energii trwa 6 do 8 godzin zależnie od wielkości akumulatora.

Trzecia opcja to stacje szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 135 kW modele z największym akumulatorem można naładować od 5 do 80 proc. w 36 minut. Enyaq Coupe jest standardowo wyposażony w kabel ładujący Mode 3. Nowość można również naładować mocą 2,3 kW za pomocą konwencjonalnego domowego gniazdka 230 V i opcjonalnego kabla Mode 2. Uniwersalna ładowarka iV, czyli przenośne rozwiązanie z wymiennymi wtyczkami złączy jest dostępne w opcji. Adapter CEE umożliwia ładowanie do 11 kW przy użyciu gniazda 400 V, a adapter Schuko pozwala na ładowanie z gniazdek domowych.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / fot. Skoda

Skoda Enyaq Coupe iV z nowym oprogramowaniem

Jednak nie tylko zgrabniejsza karoseria zdobi elektryczną nowość Skody. Enyaq Coupe debiutuje z najnowszym oprogramowaniem ME 3. Zdaniem inżynierów zaaplikowany soft poprawia zarządzanie akumulatorem oraz zwiększa wydajność i żywotność, inicjując kontrolę temperatury przy niższych temperaturach niż wcześniej i nie tylko włączając go i wyłączając, ale stale monitorując i regulując. Stąd bateria powinna szybciej osiągać idealne "okno temperatury". Zapewnia to zoptymalizowaną moc wyjściową i rekuperację.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO

Pojawiły się również nowe układy systemu infotainment, a menu główne zawiera teraz ikonkę ładowania auta, a także nowe ikony funkcji rozszerzonej rzeczywistości. Ponadto zwiększono jasność i kontrast wyświetlacza kamery cofania. System Park Assist umożliwia teraz również przechowywanie w pamięci często używanych miejsc parkingowych i automatyczne korzystanie z zachowanych wzorców. Oprogramowanie ME 3 oferuje ulepszony planer trasy z wieloma przystankami i nowy system asystujący Travel Assist 2.5.

Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / fot. Skoda

Skoda Enyaq Coupe iV i Enyaq Coupe RS iV, ceny w Polsce

Skoda Enyaq Coupe iV w bazowej wersji kosztuje w Polsce od 249 950 zł. Łącznie producent przewidział pięć wariatów – topowy to wydatek niemal 300 tys. zł. Odmiana Sportline rządzi się własnymi prawami – tu podstawowe auto wymaga przynajmniej 274 750 zł.

Z kolei najmocniejsza Skoda Enyaq RS iV i Enyaq Coupe RS iV występuje w Polsce w trzech wersjach. Wyjściowe wymagają odpowiednio: 287 500 zł i 295 900 zł.

Skoda Enyaq Coupe iV, cennik, dane techniczne i wersje wyposażenie

Skoda Enyaq Coupe iV Pojemność akumulatora brutto Zasięg maksymalny WLTP Moc maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Rodzaj napędu Wersja wyposażenia Enyaq Wersja wyposażenia Clever Wersja wyposażenia Plus Wersja wyposażenia Advanced Wersja wyposażenia Maxx
80 82 kWh 552 km 204 KM (150 kW) 8,7 s Tylny 249 950 zł 266 250 zł 277 100 zł 288 500 zł 299 500 zł

Skoda Enyaq Coupe iV w bazowej wersji seryjnie oferuje:

  • Poduszki powietrzne czołowe i boczne kierowcy oraz pasażera z przodu wraz z kurtynami powietrznymi, poduszka centralna, dezaktywacja poduszki pasażera z przodu
  • Ekran systemu Infotainment 13 cali
  • System nawigacji
  • Infotainment Online - 3 lata
  • Bluetooth, 8 głośników, Funkcja SmartLink
  • Climatronic, czyli automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
  • Światła LED Basic, oświetlenie Ambiente
  • Kamera cofania
  • Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • Kabel do ładowania z gniazda 400 V/ 16 A oraz domowego 230 V / 10 A
  • Dach panoramiczny dla wersji Coupe

Skoda Enyaq Coupe iV w wersji Clever jest bogatsza o:

  • System bezkluczykowego dostępu do samochodu KESSY FULL
  • Indukcyjną ładowarką smartfona, PHONE BOX
  • Tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia SUNSET
  • Podgrzewane fotele przednie
  • Aktywny tempomat
  • Monitorowanie martwego pola
  • Automatyczną klimatyzacją trójstrefową z regulacją elektroniczną
  • Crew Protect Assist (system przygotowuje samochód i pasażerów do ew. kolizji, domyka szyby, napina pasy) 
  • 2-ramienna skórzana podgrzewana kierownica z manetkami do zmiany poziomu rekuperacji
  • Wycieraczka tylnej szyby dla wersji Coupe
  • Alarm

Skoda Enyaq Coupe iV w wersji Plus to dodatkowo:

  • Bezdotykowo otwierana elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika
  • Reflektory Full LED Matrix
  • Tylne światła Full LED
  • Spryskiwacze reflektorów przednich
  • Travel Assist z Emergency Assist
  • Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią i regulacją pod lędźwie

Skoda Enyaq Coupe iV w wersji Advanced zapewnia jeszcze:

  • Wyświetlacz Head-up z rozszerzoną rzeczywistością
  • Crystal Face - podświetlany grill
  • Podgrzewane zewnętrzne miejsca tylnej kanapy
  • Podgrzewanie przedniej szyby
  • Soundsystem CANTON

Skoda Enyaq Coupe iV w najbogatszej wersji Maxx to dodatkowo:

  • Elektrycznie regulowany fotel pasażera z pamięcią i regulacją pod lędźwie
  • Funkcja masażu dla fotela kierowcy
  • Zawieszenie adaptacyjne DCC
  • Progresywny układ kierowniczy
  • 3-ramienna sportowa skórzana podgrzewana kierownica z manetkami do zmiany poziomu rekuperacji
  • Kamera AREA VIEW 360°
  • Park Assist
  • Boczne poduszki bezpieczeństwa - tył
Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / fot. Skoda
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / fot. Skoda

Cennik Skoda Enyaq Sportline iV

Enyaq Sportline iV Pojemność akumulatora brutto Zasięg maksymalny WLTP Moc maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Rodzaj napędu SPORTLINE SPORTLINE ADVANCED SPORTLINE MAXX
80 82 kWh 533 km 204 KM (150 kW) 8,6 s Tylny 274 750 zł 285 450 zł 294 550 zł
80 Coupe 82 kWh 535 km 204 KM (150 kW) 8,7 s Tylny 283 950 zł 294 650 zł 303 750 zł
80x 82 kWh 510 km 265 KM (195 kW) 6,9 s 4x4 285 200 zł 295 900 zł 305 000 zł
80x Coupe 82 kWh 512 km 265 KM (195 kW) 6,9 s 4x4 294 400 zł 305 100 zł 314 200 zł
Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO

Skoda Enyaq RS iV i Enyaq Coupe RS iV

Enyaq RS iV Pojemność akumulatora brutto Zasięg maksymalny WLTP Moc maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Rodzaj napędu Wersja wyposażenia RS RS ADVANCED RS MAXX
RS 82 kWh 516 km 299 KM (220 kW) 6,5 s 4x4 287 500 zł 299 200 zł 308 200 zł
RS Coupe 82 kWh 522 km 299 KM (220 kW) 6,5 s 4x4 295 900 zł 309 000 zł 318 000 zł
Skoda Enyaq Coupe iV / Skoda / fot. Skoda