- Jakość paliw w Polsce 2025. Sprawdzili benzynę, olej napędowy i LPG
- Nowe wyniki kontroli UOKiK. Paliwo złej jakości wykryli w 11 województwach
- Oto lista 22 stacji paliw, na których wykryto olej napędowy złej jakości
- Tam zakwestionowano jakość benzyny 95 i gazu LPG – musisz uważać w trzech województwach
- Jak paliwo złej jakości zepsuje samochód?
Jakość paliw w Polsce 2025. Sprawdzili benzynę, olej napędowy i LPG
Benzyna, olej napędowy oraz gaz LPG sprzedawane na stacjach trafiły pod lupę kontrolerów Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie badań przeprowadzonych od 15 stycznia do 31 grudnia 2024 roku powstał raport, który w 2025 roku może być przestrogą dla kierowców…
Łącznie do badań pobrano 1933 próbki. W tym było 1608 próbek benzyny 95/98 i oleju napędowego oraz 326 próbek gazu LPG. Wynik? Parametrów, których od sprzedawanego na stacjach paliwa wymagają przepisy nie spełniło 27 próbek. Większość, bo aż 24 przypadki nieprawidłowości dotyczyły oleju napędowego (1 benzyny 95 i 2 gazu LPG). Liczby jasno mówią, że na zatankowanie paliwa złej jakości szczególnie narażeni są kierowcy samochodów z silnikiem Diesla.
Nowe wyniki kontroli UOKiK. Paliwo złej jakości wykryli w 11 województwach
Odsetek zakwestionowanych próbek paliw w poszczególnych województwach jest zróżnicowany. W klasyfikacji ogólnej odstępstwa kontrolerzy stwierdzili w 11 województwach. Jednak najwięcej nieprawidłowości wykryto w czterech:
- Wielkopolskie: 5 próbek oleju napędowego,
- Łódzkie: 4 próbki (3 próbki ON; 1 gazu LPG)
- Kujawsko-pomorskie: 3 próbki (2 x olej napędowy; 1 benzyny 95),
- Warmińsko-mazurskie: 3 próbki (2 x ON; 1 gazu LPG).
Oto lista 22 stacji paliw, na których wykryto olej napędowy złej jakości
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość oleju napędowego w trakcie badań przeprowadzonych od 15 stycznia do 31 grudnia 2024 roku. Lista 22 lokalizacji z podziałem na województwa w kolejności alfabetycznej:
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Moya, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Olkop BIS, Radzkie Duże 67B – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Lubelskie, stacja paliw TOM-GAZ, Cicibór Duży 66B – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Lubelskie, stacja paliw MARIOL, Ułęż 207 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Łódzkie, stacja paliw COREKT, Warszyce 1A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie miesiąca – 7 maja i 6 czerwca 2024);
- Łódzkie, stacja paliw Trans-PKS, Wołyń 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Łódzkie, stacja paliw Trans-PKS, Wołyń 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Mazowieckie, stacja AMIC, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu przeprowadzonym w odstępie tygodnia – 13 luty i 26 luty 2024);
- Podkarpackie, stacja paliw Sowa, Szczawne 41 – olej napędowy, przekroczony parametr zawartość zanieczyszczeń;
- Podkarpackie, stacja paliw Spółdzielni Kółek Rolniczych, Bukowsko 284 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatura zapłonu;
- Pomorskie, stacja paliw AGORA (przedsiębiorstwo komunalne), Kąpino, ul. Wiejska 1 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Śląskie, stacja paliw Krak-Oiltrans, Pewel Mała, ul. Żywiecka 19 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr temperatury zapłonu;
- Śląskie, stacja paliw BP, Bytom, Wrocławska 118 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starachowicka 108 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (na tej samej stacji w próbce z 2023 wykryto w dieslu niemal trzykrotnie przekroczoną dopuszczalną zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg);
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Malinowscy/Langowska spółka cywilna, Świątki 38 – olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 274 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 257 mg/kg;
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Primi BIS, Dobre Miasto, Fabryczna 13A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (na tej samej stacji w 2023 wykryto w dieslu - pierwszym badaniu zaniżony parametr temperatury zapłonu i druga kontrola wykazała nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej);
- Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk Family, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Wielkopolskie, stacja paliw PHU Morawiec, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 – olej napędowy, w próbkach pobranych w kwietniu i w maju 2024 roku dwa razy wykryto nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej;
- Wielkopolskie, stacja paliw Hawa, Kiszkowo, ul. Ogrodowa 11E – olej napędowy, nieparwidłowy parametr zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych;
- Zachodniopomorskie, stacja paliw Carrefour, Szczecin, Mieszka I 73 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu;
- Zachodniopomorskie, stacja paliw NOBILITAT (Intermarche), Kołobrzeg, ul. Jasna 25A – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
Tam zakwestionowano jakość benzyny 95 i gazu LPG – musisz uważać w trzech województwach
- Kujawsko-pomorskie, stacja NICOLE, Mogilno, Kościuszki 38 – benzyna 95, przekroczony parametr prężność par;
- Łódzkie, stacja paliw Star Oil (franczyza Moya), Zelów, ul. Zachodnia 6 – gaz LPG, przekroczony parametr całkowitej zawartość siarki;
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – gaz LPG, nieprawidłowy parametr temperatury, w której oszacowana względna prężność par jest nie mniejsza niż 150 kPa (wynik badania wyniósł 2 stopnie Celsjusza przy wymaganiach max -5 stopni Celsjusza).
Jak paliwo złej jakości zepsuje samochód?
W przypadku benzyny 95 ważne są trzy parametry. Jak kiepska 95-ka i 98-ka mogą zaszkodzić silnikowi?
- motorowa liczba oktanowa – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa;
- indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika;
- prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych.
Kiedy benzyna 95/98 i diesel szkodzi silnikowi?
Nieprawidłowości wykryte w dieslu dotyczyły trzech parametrów. Czym grozi zatankowanie kiepskiego oleju napędowego?
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych;
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora;
- zawartość wody – kontrolerzy stwierdzili niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
Gaz LPG także może zniszczyć silnik
Jak gaz LPG może zaszkodzić silnikowi? UOKiK wskazuje dwie sytuacje:
- nieprawidłowości dotyczące zawartości siarki oraz działania korodującego na miedź – wysoka zawartość siarki i przekroczenia drugiego parametru mogą powodować korozję elementów silnika;
- pozostałości po odparowaniu – określa skłonność gazu do odkładania osadów w silniku.