- Jakość paliw w Polsce, oto nowe wyniki badań benzyny i oleju napędowego
- Pogorszyła się jakość paliw w Polsce, najgorzej mają kierowcy aut z silnikiem Diesla
- Paliwo złej jakości w trzech województwach
- Oto lista stacji paliw, w których wykryto benzynę i olej napędowy złej jakości
- Zła jakość oleju napędowego, kiepski diesel i groźne konsekwencje
Jakość paliw w Polsce, oto nowe wyniki badań benzyny i oleju napędowego
Jakość paliw w Polsce sprawdzona. Benzyna, olej napędowy oraz gaz LPG sprzedawane na stacjach i w hurtowniach trafiły pod lupę kontrolerów Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie badań powstał nowy raport, który może być przestrogą na 2024 rok…
Łącznie w 2023 r. do badań pobrano 1574 próbki paliw. W tym było 831 próbek benzyny i 743 próbki diesla. Wynik? 33 próbki nie przeszły pozytywnie badań laboratoryjnych. Lwia część, bo aż 26 przypadków nieprawidłowości dotyczyło oleju napędowego (tylko 7 benzyny). To też oznacza, że 2 proc. z przebadanych próbek nie spełniało parametrów, których od paliw sprzedawanych na stacjach wymagają przepisy.
Pogorszyła się jakość paliw w Polsce, najgorzej mają kierowcy aut z silnikiem Diesla
Co ciekawe, w 2022 roku przy podobnej liczbie próbek (pobrano 1598 fiolek) odsetek nieprawidłowości dotyczył 1,34 proc. zbadanych próbek. Badań nie przeszło 21 próbek paliw – norm nie spełniło 19 próbek oleju napędowego i 2 benzyny.
Liczby jasno mówią o pogorszeniu sytuacji. Szczególnie narażeni na zatankowanie kiepskiego paliwa są kierowcy samochodów z silnikiem Diesla. Z raportu wynika, że na jednej ze stacji oferowano olej napędowy, który już przy -4 stopniach Celsjusza mógł zatkać filtr paliwa.
Paliwo złej jakości w trzech województwach
Najwięcej próbek z kiepskim paliwem wykryto w trzech województwach:
- wielkopolskim (5 przypadków),
- mazowieckim (5 przypadków),
- warmińsko-mazurskim (4 próbki).
Oto lista stacji paliw, w których wykryto benzynę i olej napędowy złej jakości
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość oleju napędowego:
- Mazowieckie, A. i A. Pietrzyk, Gołębiów 24A – zakwestionowano jakość oleju napędowego, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Mazowieckie, stacja Total (A. Węgliński), Radom, ul. 11-go Listopada 87 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu).
- Mazowieckie, stacja paliw Tramex, Dachowa 14A – olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP (tu paliwo, które powinno wytrzymać temperaturę -8 stopni Celsjusza, mogło zatkać filtr już przy -4 stopniach).
- Lubelskie, stacja paliw MOBIL, Włodawa, ul. Chełmska 100 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Świętokrzyskie, stacja paliw TANKTIR, Wąchock, ul. Starochowicka 108 – olej napędowy, niemal trzykrotnie przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 730 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg.
- Świętokrzyskie, stacja Moya, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A – olej napędowy, niemal przekroczona dopuszczalna zawartość wody. Badanie wykazało 300 mg/kg przy wymaganiach uwzględniających tolerancję pomiaru maksymalnie 260 mg/kg.
- Małopolskie, stacja paliw Karima BIS, Strzeszów 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Małopolskie, stacja paliw Tylka, Rogoźnik, os. Za Torem 23A – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
- Wielkopolskie, stacja paliw Watis, Turek, ul. Konińska 1 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu).
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw PKN Orlen, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Kujawsko-pomorskie, stacja paliw Poczty Polskiej, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej
- Śląskie, stacja paliw Eurobaza (Moya), Skoczów, ul. Cieszyńska 25 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw Benzol, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
- Warmińsko-mazurskie, stacja paliw spółki A. P. M. Malinowski i S. Langowska, Świątki 38 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu (w pierwszym i drugim badaniu).
- Pomorskie, stacja paliw Adam Bugajski Firma Handlowo-Usługowa "A.B.", Łeba, ul. Wybrzeże 11 – olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
- Pomorskie, stacja paliw Maszak, Kościerzyna, Dworcowa 37 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
- Podlaskie, stacja paliw Dobkowski, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej (w pierwszym i drugim badaniu).
- Zachodniopomorskie, stacja paliw Artmot, Wałcz, Wronia 16 – olej napędowy, nieprawidłowy parametr stabilności oksydacyjnej.
Zła jakość oleju napędowego, kiepski diesel i groźne konsekwencje
Czym grozi zatankowanie diesla kiepskiej jakości? W przypadku oleju napędowego kontrolerzy najczęściej kwestionowali trzy parametry:
- stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych oraz innych usterek układu paliwowego.
- temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora do zbiornika auta z silnikiem Diesla.
- zawartość wody – kontrolerzy wykryli niezgodność pod tym względem w przypadku 1 próbki; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość benzyny 95 i 98
- Mazowieckie, stacja paliw BP (R. Gwara), Młodzieszynek 36 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr lotności.
- Wielkopolskie, stacja paliw Pieprzyk, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 – benzyna 98, nieprawidłowy parametr prężności par.
- Wielkopolskie, stacja paliw BP, Kalisz, ul. Złota 62 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
- Wielkopolskie, stacja paliw AP Logistik, Kalisz, Wrocławska 26 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
- Podlaskie, stacja paliw PKN Orlen, Stawiski, Pl. Wolności 14 – benzyna 95, niewłaściwa motorowa liczba oktanowa.
- Łódzkie, stacja paliw Budex, Będków-Kolonia 1 – benzyna 95, nieprawidłowy parametr prężności par.
Benzyna złej jakości - jak szkodzi silnikowi? Jakość gazu LPG?
Jeśli chodzi o benzynę, to kontrolerzy najczęściej kwestionowali prężność par – parametr ma różną wartość. Od jego wysokości zależą łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych.
W przypadku gazu LPG na 181 próbek kontrolerzy nie stwierdzili nieprawidłowości.