Co to jest paliwo E10? Nowa benzyna na stacjach od 1 stycznia 2024 roku

Paliwo E10 to nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów. Koncerny paliwowe mogą je oferować na swoich stacjach w Polsce od 1 stycznia 2024 r. Docelowo E10 ma zastąpić dotychczasową benzynę E5 (do 5 proc. biododatków).

Biokomponentem stosowanym w nowym paliwie jest alkohol, a ściślej bioetanol pozyskiwany np. ze zboża (pszenica, kukurydza). Pistolety i dystrybutory dostaną nowe oznakowanie – symbol E10 w kółku. Ale co w sytuacji, kiedy w zbiorniku została jeszcze stara benzyna 95 E5?

Reklama

Czy paliwo E10 można mieszać z benzyną 95 E5?

– Paliwo E10 można mieszać z paliwem E5, w przypadku pojazdów rzadko używanych jest to wręcz zalecane – powiedział dziennik.pl Leszek Wiwała, prezes i dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.Paliwo E10 zawiera od 5 do 10 proc. etanolu, ale w praktyce nowy rodzaj benzyn nie będzie oznaczał dwukrotnego wzrostu dodatku biokomponentów. Ten proces będzie zachodził stopniowo, już od 1 stycznia 2024 r. benzyna 95-oktanowa dostarczana na stacje paliw będzie zawierała powyżej 5 proc. etanolu. Należy pamiętać, że wyższa zawartość etanolu to większa zdolność absorbcji wody – zauważył.

Benzyna E10 / Shutterstock
Reklama

Więcej etanolu w paliwie E10 to większą zdolność absorbcji wody

Zdaniem eksperta POPHiN w przypadku niezbyt częstego tankowania może dochodzić do usterek związanych z obecnością wody w układzie zasilania (korki wodne). Etanol podlega też utlenianiu, co może prowadzić do wytrącania się związków niekorzystnych w układach wtryskowych.

– Znakomita większość pojazdów z silnikiem benzynowym poruszających się po polskich drogach jest dostosowana do korzystania z E10. Tylko w niektórych starszych pojazdach (zazwyczaj w modelach z ponad 20 letnim stażem) etanol może częściej reagować z uszczelkami, przewodami i złączkami, które nie były przystosowane do tego typu paliwa – zauważył Wiwała. – Kierowcom rekomendujemy sprawdzenie w instrukcjach pojazdów, czy można w nich stosować paliwo E10. Warto podkreślić, że w przeciętnie użytkowanych pojazdach – nawet tych starszych przy odpowiednim cyklu mieszania z E5 – nie ma istotnego ryzyka częstszego występowania usterek spowodowanych używaniem nowego rodzaju paliwa – dodał.

Paliwo E10 – których samochodów nie tankować nową benzyną?

Wojciech Sławiński, inżynier z Warszawskich Zakładów Mechanicznych WUZETEM specjalizujących się w produkcji wtryskiwaczy paliwa, zauważa że paliwa E10 nie powinno się stosować w samochodach z silnikami gaźnikowymi. Nowa benzyna może zaszkodzić także pierwszym silnikom z bezpośrednim wtryskiem, chodzi m.in. o samochody Grupy Volkswagen (silniki TSI oraz TFSI), Mitsubishi GDI i bliźniacze Volvo, Mercedesy (CGI z lat 2002-2005). Dlaczego?

Benzyna E10 - tych aut nie zatankujesz / freepik.com

Paliwo E10 – uwaga na uszczelki w silniku i korozję

– Silniki, które powstawały w tamtych latach nie przewidywały tak wysokiej temperatury pracy, stąd problemem mogą być uszczelnienia – powiedział dziennik.pl Wojciech Sławiński z WUZETEM. Uszczelki w kontakcie z biokomponentami mogą ulegać przyspieszonemu zużyciu. To może powodować wydmuchanie uszczelek spod głowicy i wszystkich elementów, które są gumowe. W następstwie trzeba przeprowadzać skomplikowane naprawy silnika. Bioetanol jest też bardzo higroskopijny, przyciąga wilgoć z otoczenia. To zwiększa korozyjność wszystkich elementów, nawet tych aluminiowych czy układu wydechowego i zbiornika paliwa. Większa zawartość bioetanolu oznacza też wyższe spalanie – wyjaśnił ekspert.

Jak sprawdzić, czy nowa benzyna E10 nie jest szkodliwa dla silnika?

– Niekompatybilność nowego paliwa E10 może dotyczyć silników aut starszych, na przykład z mechanicznymi pompami paliwa czy z zasilaniem gaźnikowym – powiedział dziennik.pl Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego. – Starsze jednostki napędowe nie lubią biododatków, stąd bioetanol może przyspieszać korozję elementów metalowych układu wtryskowego czy niszczenie elementów gumowych – wyjaśnił. Jak sprawdzić, czy nowa benzyna E10 nie jest szkodliwa dla silnika?

Odpowiedzi należy szukać w dokumentach auta lub na klapce wlewu paliwa. Przed tankowaniem wystarczy spojrzeć na umieszczoną tam nalepkę z symbolami E10 i E5 – charakterystyczne oznaczenie potwierdza dostosowanie silnika do nowego paliwa.

Tankowanie samochodu na stacji paliw / Tomasz Sewastianowicz

Wyszukiwarka E10 – sprawdź swój samochód, ale ministerstwo poprawia błędy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) uruchomiło także nową usługę – pod adresem internetowym e10.klimat.gov.pl działa wyszukiwarka E10, w której można sprawdzić kompatybilność pojazdu z benzyną E10. Z listy należy wybrać markę, model oraz rocznik a system powie, czy do danego auta paliwo E10 jest bezpieczne czy jednak nie można go tankować. Świetnie? Otóż nie do końca…

Wyszukiwarka E10 jeszcze do niedawna sugerowała, że np. Toyotę Avesis z 2009 roku lub starszą z silnikiem Diesla (2.2 D-4D i 2.2 D-CAT) można zatankować benzyną E10! Z kolei wśród samochodów Renault zalecano tankowanie E10 do elektrycznego modelu ZOE.

Resort przyznał, że wyszukiwarka E10 okazała się niedopracowana i poprosił kierowców o pomoc. Na adres mailowy drp@klimat.gov.pl można wysyłać odkryte nieścisłości. W ten sposób ministerstwo chce sukcesywnie naprawiać błędy.

Paliwo E10 - nowa benzyna E10 do auta z silnikiem Diesla lub elektryka / Materiały prasowe

Paliwo E10 – nowa benzyna to nie jest polski wynalazek

Benzyna E10 nie jest polskim wynalazkiem. Paliwo to jest już szeroko stosowane na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii.

Polska jest 18 krajem w UE, który wprowadza E10. Paliwo to można już tankować w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Eksperci szacują, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2 proc.). Benzyna 98 nie ulegnie zmianie – format E10 zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95. Benzyna 98 dalej będzie sprzedawana w formacie E5. W przypadku, gdy auto, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowane do benzyny E10, można ją mieszać z benzyną 98 w dowolnych proporcjach.

Tankowanie samochodu - nowe paliwo E10 / Tomasz Sewastianowicz

Benzyna E10 od 2016 r. jest też paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji ePure bioetanol benzyna E10 ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna pochodząca z przeróbki ropy naftowej.

Paliwo E10. Które auta mogą tankować nową benzynę, a którym nowa benzyna szkodzi? Oto LISTA modeli

Niżej podajemy raport, który przygotowało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA. Lista obejmuje spis samochodów, które mogą korzystać z benzyny E10. Niżej podajemy wykaz modeli i silników wraz z rokiem produkcji:

Alfa Romeo

Alfa Romeo dopuszcza stosowanie benzyny E10 we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi od 1 stycznia 2011 roku. Poza tym nowe paliwo można tankować do sześciu modeli:

  • MiTo (każdy silnik)
  • Giulietta (wszystkie silniki)
  • 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
  • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6

Alpine

Marka Alpine należąca do Grupy Renault dopuszcza stosowanie benzyny E10 we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi wprowadzonymi na rynek od marca 2018 roku.

Audi

Audi dopuszcza tankowanie benzyny E10 we wszystkich modelach, z wyjątkiem aut, których silniki wyposażono we wtrysk pośredni. Lista obejmuje:

  • Audi A2 1.6 FSI z lat 2003-2005,
  • Audi A3 1.6 FSI z 2004 r.,
  • Audi A3 2.0 FSI z 2004 r.,
  • Audi A4 2.0 FSI z lat 2003-2004,
  • Audi A4 sedan wyposażone w fabryczne ogrzewanie postojowe (modele z lat 2001-2008),
  • także w przypadku Audi A4 Avant z lat 2002-2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym paliwo E10 nie jest odpowiednie

BMW

Wszystkie modele BMW z silnikiem benzynowym są przystosowane do paliwa E10 niezależnie od roku produkcji. Producent zastrzega jednak, że należy pilnować wymaganej minimalnej liczby oktanowej.

Cadillac

Cadillac dopuszcza paliwo E10 do modeli wyposażonych w sondę lambda i katalizator:

  • Cadillac BLS,
  • Cadillac CTS,
  • Cadillac CTS-V,
  • Cadillac Eldorado,
  • Cadillac Seville STS i SLS,
  • Cadillac SRX,
  • Cadillac STS,
  • Cadillac STS-V,
  • Cadillac XLR,
  • Cadillac XLR-V,
  • Cadillac Escalade,
  • Cadillac Escalade Hybrid.

Chevrolet

Chevrolet dopuszcza paliwo E10 do wszystkich samochodów z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od 2006 roku i spełniających normę emisji spalin Euro 4:

  • Aveo/Kalos – modele od 2005 r.,
  • Captiva – wszystkie,
  • Cruze / Orlando – wszystkie,
  • Epica – wszystkie,
  • Matiz – od 2006 r.,
  • Nubira / Lacetti – od 2006 r.,
  • Tacuma / Rezzo – od 2006 r.,
  • Spark – wszystkie.

Chrysler

Chrysler dopuszcza stosowanie paliwa E10 we wszystkich silnikach benzynowych w modelach:

  • Chrysler 300 C (LX),
  • Chrysler 300 M (LR),
  • Chrysler Grand Voyager (RT),
  • Chrysler Neon (PL),
  • Chrysler PT Cruiser (PT),
  • Chrysler Sebring (JR),
  • Chrysler Sebring (JS),
  • Chrysler Stratus (JA, JX),
  • Chrysler Voyager (GS),
  • Chrysler Voyager (RG).

Citroen

Citroen uznaje benzynę E10 za odpowiednią do wszystkich silników w modelach wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.

Corvette

Corvette dopuszcza paliwo E10 do silników wyposażonych w sondę lambda i katalizator: Lista modeli obejmuje:

  • Corvette C4,
  • Corvette C5,
  • Corvette C6,
  • Corvette Z06,
  • Corvette Grand Sport,
  • Corvette ZR1.

Dacia

Dacia wszystkie silniki benzynowe przystosowała do paliwa E10.

Dacia duster / Dacia

Dodge

Dodge dopuszcza stosowanie paliwa E10 we wszystkich silnikach benzynowych w modelach:

  • Dodge Avenger (JS),
  • Dodge Caliber (PK),
  • Dodge Journey,
  • Dodge Nitro (KJ).

DS Automobiles

Francuska marka DS (podobnie jak Citroen) uznaje paliwo E10 za odpowiednie do wszystkich silników benzynowych w modelach wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r

Fiat

Fiat paliwo E10 uznaje za odpowiednie do wszystkich aut, których silnik benzynowy spełnia normę Euro 3 lub wyższą (od 2000 roku). Wyjątek stanowią modele:

  • Barchetta 1.8 16V,
  • Bravo/Brava 1.6 16V,
  • Doblo 1.6 16V,
  • Marea 1.6 16V, 2.0 16V,
  • Multipla 1.6 16V,
  • Palio1.6 16V,
  • Punto 1.8 16V,
  • Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V.

Ford

Ford uznaje, że paliwo E10 jest odpowiednie do wszystkich samochodów z silnikiem benzynowym sprzedawanych w Europie od 1992 r. Wyjątkiem jest Ford Mondeo 1.8 SCI (z lat 2003-2007).

Genesis

Koreańska marka Genesis akceptuje paliwo E10 do wszystkich modeli.

Honda

Honda dopuszcza paliwo E10 do stosowania w europejskich modelach z silnikami benzynowymi wyposażonymi w elektroniczny układ wtrysku paliwa (Honda PGM-FI). Dotyczy to co najmniej wszystkich samochodów japońskiej marki od roku modelowego 1995.

Hummer

Hummer dopuszcza paliwo E10 do silników wyposażonych w sondę lambda i katalizator: Lista modeli obejmuje:

  • Hummer H2,
  • Hummer H2T,
  • Hummer H3,
  • Hummer H3T.

Hyundai

Hyundai akceptuje paliwo E10 do wszystkich modeli.

Jaguar

Jaguar akceptuje benzynę E10 do wszystkich modeli dostępnych w Europie od 1992 roku.

Jeep

Jeep dopuszcza paliwo E10 do wszystkich silników benzynowych w modelach:

  • Jeep Cherokee (KJ),
  • Jeep Cherokee (XJ),
  • Jeep Cherokee (KL),
  • Jeep Commander (WH),
  • Jeep Compass (PK),
  • Jeep Compass (MX),
  • Jeep Grand Cherokee (WH),
  • Jeep Grand Cherokee (WJ),
  • Jeep Grand Cherokee (WK),
  • Jeep Patriot (PK),
  • Jeep Renegade (BU),
  • Jeep Wrangler (JK),
  • Jeep Wrangler (JK).

Kia

Kia akceptuje paliwo E10 do wszystkich modeli.

Lancia

Lancia paliwo E10 uznaje za odpowiednie do wszystkich aut, których silnik benzynowy spełnia normę Euro 3 lub wyższą (od 2000 roku). Wyjątek stanowią dwa modele:

  • Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V,
  • Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V.

Land Rover

Land Rover akceptuje benzynę E10 do wszystkich modeli dostępnych w Europie od 1996 r.

Lexus

Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach Lexusa z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od stycznia 1998 r. Wyjątek stanowią trzy modele:

  • Lexus IS 250 2.5 V6 (silnik 4GR-FSE) – auta wyprodukowane od sierpnia 2005 do września 2007 r.,
  • Lexus GS 300 3.0 V6 (silnik 3GR-FSE) – samochody wyprodukowane od stycznia 2005 i września 2007 r.,
  • Lexus LS 460 4.6 V8 (silnik 1UR-FSE) – wyprodukowane pomiędzy sierpniem 2006 i wrześniem 2007 r.

Maybach

Maybach akceptuje paliwo E10 do silników benzynowych wszystkich modeli.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

Mazda

Mazda dopuszcza benzynę E10 do wszystkich modeli od 2002 r.

Mercedes

Mercedes akceptuje paliwo E10 do silników benzynowych wszystkich modeli. Wyjątek to:

  • C200 CGI (W203) z bezpośrednim wtryskiem paliwa,
  • CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005,
  • modele bez katalizatora lub auta wyposażone w gaźnik. Są to głównie auta starsze niż 25 lat.

Mini

Mini akceptuje benzynę E10 do wszystkich modeli od 2000 r.

Mitsubishi

Mitsubishi dopuszcza benzynę E10 do wszystkich modeli z wyjątkiem aut wyposażonych w silnik benzynowy GDI (bezpośredni wtrysk; Mitsubishi Carisma) i wyprodukowanych do 2007 r.

Mitsubishi Carisma / nieznane

Nissan

Nissan akceptuje benzynę E10 do wszystkich modeli od 1 stycznia 2000 r.

Opel

Opel akceptuje paliwo E10 do silników benzynowych wszystkich modeli. Wyjątek to jednostka benzynowe 2.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa (oznaczenie Z22YH), którą montowano w modelach Vectra, Signum i Zafira.

Peugeot

Peugeot uznaje benzynę E10 za odpowiednią do wszystkich silników w modelach wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r.

Porsche

Porsche uznaje, że benzyna E10 jest nieszkodliwa dla wszystkich modeli produkowanych od 1998 r. i modelu Boxter od 1997 r. Wyjątkiem jest Porsche Carrera GT – silnik tego auta nie jest przystosowany do E10.

Renault

Renault uznaje, że paliwo E10 jest odpowiednie dla wszystkich silników benzynowych w modelach wyprodukowanych od 1 stycznia 1997 r. Jednak lista wyjątków obejmuje:

  • Renault 19,
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 700 (wtrysk bezpośredni),
  • Megane 1. generacji z silnikiem 2.0 F5R 740 (wtrysk bezpośredni),
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F5R 782,

Także modele wyprodukowane między 1 stycznia 2000 r. i 31 grudnia 2002 r.:

  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 764 Turbo,
  • Laguna 2. generacji z silnikiem 2.0 F4R 765 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 790 Turbo,
  • Espace 4. generacji z silnikiem 2.0 F4R 794 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 762 Turbo,
  • VelSatis z silnikiem 2.0 F4R 763 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 760 Turbo,
  • Avantime z silnikiem 2.0 F4R 761 Turbo.
Renault Megane I / Materiały prasowe Renault

Rolls-Royce

Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku we wszystkich modelach Rolls Royce’a, począwszy od roku modelowego 2003, czyli premiery Phantoma.

Seat

Seat uznaje, że benzyna E10 może być stosowana w wszystkich modelach z silnikiem benzynowym. Wyjątkiem są trzy auta z pierwszą generacją silników FSI:

  • Toledo 2.0 FSI (110 kW) BLR wyprodukowany od września 2004 d listopada 2005 r.,
  • Leon 2.0 FSI (110 kW) BLR produkcja od lipca 2005 do listopada 2005 r.,
  • Altea 2.0 FSI (110 kW) BLR produkcja pomiędzy majem 2004 a listopadem 2005 r.

Skoda

Skoda dopuszcza tankowanie benzyny E10 do wszystkich aut z wyjątkiem modelu Felicja z silnikiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW (produkcja od 1994 do 2000 roku). Producent mówi też o możliwości modernizacji tych jednostek pod paliwo E10.

Skoda Fabia / Skoda / ĹKODA AUTO

Smart

Smart akceptuje benzynę E10 do wszystkich modeli

Subaru

Subaru akceptuje benzynę E10 do wszystkich modeli wyprodukowanych od 1 stycznia 1991 r.

Suzuki

Suzuki akceptuje benzynę E10 do wszystkich modeli produkowanych aktualnie. W przypadku starszych aut należy zajrzeć do instrukcji obsługi.

Toyota

Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku we wszystkich europejskich modelach Toyoty z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od stycznia 1998 r. Wyjątek stanowią dwa modele:

  • Avensis 2.0 (silnik benzynowy 1AZ-FSE) – auta produkowane od lipca 2000 do października 2008 r.,
  • Avensis 2.4 (silnik benzynowy 2AZ-FSE) – auta od lipca 2003 do października 2008 r.
Paliwo E10 / Materiały prasowe

Volkswagen

Volkswagen uznaje, że benzyna E10 może być stosowana w wszystkich modelach z silnikiem benzynowym. Wyjątkiem są auta z poniższej listy:

  • Lupo 1.4 77 kW (produkowany od 08.2000 do 11.2003; rok modelowy 2001-2004),
  • Polo 1.4 FSI 63 kW (produkowany 01.2002 do 06.2006; rok modelowy 2002-2006),
  • Golf IV 1.6 FSI 81 kW (produkowany 11.2001 do 05.2004; rok modelowy 2002-2004),
  • Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006; rok modelowy 200-2006),
  • Bora 1.6 FSI 81 kW (produkcja 10.2001 do 09.2005; rok modelowy 2002-2005),
  • Bora Variant 1.6 FSI o mocy 81 kW (produkcja 10.2001 do 09.2005; rok modelowy 2002-2005),
  • Golf V 1.4 FSI 66 kW (produkcja 11.2003 do 11.2004; rok modelowy 2004-2005),
  • Golf V 1.6 FSI 85 kW (produkcja 08.2003 do 05.2004; rok modelowy 2004),
  • Golf V 2.0 FSI 110 kW (produkowany 01.2004 do 05.2004; rok modelowy 2004),
  • Touran 1.6 FSI 85 kW (produkowany 11.2002 do 05.2004; rok modelowy 2003-2004),
  • Touran 2.0 FSI 110 kW (produkcja 10.2003 do 05.2004; rok modelowy 2004).

Volvo

Volvo przyznaje, że już od 1976 roku produkowało samochody przystosowane do paliwa E10. Rysą na wizerunku jest model S40/V40 z silnikiem 1.8 GDI wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa (produkowany w jednej fabryce z Mitsubishi Carisma).

Volvo S40 / newspress.co.uk / Volvo