Jest to pierwsza międzynarodowa kampania społeczna połączona z internetowym szkoleniem na temat właściwego używania fotelików samochodowych dla niemowląt. Skierowana jest do rodziców noworodków i niemowląt oraz personelu medycznego i szkół rodzenia.
"Jak wynika z międzynarodowych badań, aż 70 proc. rodziców nie zapina dzieci prawidłowo. Chcemy przybliżyć rodzicom, a także ekspertom z ich najbliższego otoczenia, jak ważne jest właściwe zabezpieczenie najmniejszych dzieci w podróży. Będziemy szkolić pielęgniarki, położne i personel szkół rodzenia, aby stali się ambasadorami bezpiecznego startu w podróży przez życie" - poinformowała Barbara Król z Globalnego Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, jednego z inicjatorów kampanii.
"Dziecko przewożone na kolanach mamy siedzącej na przednim siedzeniu przy nagłym uderzeniu w tył samochodu zachowuje się jak pocisk - z ogromną prędkością jest wyrzucane przez przednią szybę auta i w tej konfrontacji nie ma ono praktycznie żadnych szans" - podkreśliła ratownik medyczny i doktorantka Kliniki Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego Agnieszka Góralska.
Jak zaznaczyła, fotelik - tak samo jak pasy bezpieczeństwa czy poduszka powietrzna - ratują życie, ale tylko wtedy, gdy są używane prawidłowo".
Kampanię zainaugurowano w stołecznym szpitalu ginekologiczno-położniczym im. Świętej Rodziny w Warszawie. "Akcja na temat bezpieczeństwa noworodków jest nam szczególnie bliska, ponieważ w naszym szpitalu rodzi się ponad 4,5 tys. dzieci rocznie i zależy nam, aby wszystkie maluszki opuściły szpital w bezpieczny sposób" - w ten sposób dyrekcja szpitala podkreśliła swoje zaangażowanie w kampanię.
W ramach inicjatywy zostanie m.in. uruchomiona specjalna platforma e-learningowa w trzech krajach - Polsce, na Węgrzech oraz na Ukrainie; będzie ona dostępna po polsku, angielsku, węgiersku, rosyjsku i ukraińsku (adres w Polsce: www.pierwszy.fotelik.info). Jest skierowana do rodziców i personelu medycznego - położnych, pielęgniarek, lekarzy i szkół rodzenia, którzy mają bezpośrednią styczność z rodzicami i ich pociechami.
Internetowa platforma szkoleniowa składa się z oddzielnych lekcji oraz testów, które umożliwiają zdobycie i ugruntowanie wiedzy, a także dają możliwość zdobywania punktów - na najlepszych będą czekały nagrody rzeczowe.
W ramach kampanii uruchomiony zostanie punkt konsultacyjny dla rodziców, będą też przeprowadzone inspekcje fotelików. Akcja będzie promowana na plakatach, w ulotkach wręczanych w szkołach rodzenia oraz na oddziałach położniczych, a także na portalach internetowych i w mediach.
Kampania wpisuje się w działania podejmowane przez Globalne Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wspólnie z partnerami na całym świecie w ramach Dekady Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2011-2020 zainicjowanej i oficjalnie rozpoczętej w maju tego roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych i Światową Organizację Zdrowia.
"Pierwszy fotelik" - to międzynarodowa inicjatywa społeczna Globalnego Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (GRSP), Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego w Polsce, Polskiego Czerwonego Krzyża, Ulicy Sezamkowej, serwisu fotelik.info oraz Grupy Raben.