Na czarną listę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafiło aż czterech producentów samochodów...
Największą akcję serwisową ogłosił Nissan, który powiadomił UOKiK, że pikapy navara (D40), mogą powodować zagrożenia dla swoich użytkowników…
Jak przyznają ludzie z Nissana w niektórych sztukach navary D40 (kategoria N1, produkcja w Hiszpanii) może występować usterka dotycząca aluminiowych obręczy kół. W pewnych przypadkach, w rezultacie obniżenia wytrzymałości zmęczeniowej ramion obręczy koła, powstanie pęknięcie wynikające z dużego obciążenia kół podczas eksploatacji samochodu (jazda z pełnym obciążeniem samochodu ładunkiem, jazda na zakrętach z dużym przyśpieszeniem).
W razie niewykrycia usterki i kontynuacji eksploatacji samochodu, pęknięcie może rozszerzać się wokół piasty, co może doprowadzić do oddzielenia się koła.
W Polsce wada dotyczy samochodów wyprodukowanych od 1 czerwca 2005 do 3 lipca 2008 r. Łącznie na terenie kraju sprzedano 5263 sztuk...
>>>Zobacz numery VIN - Nissan Navara
Jak się dowiadujemy Nissan skontaktuje się listownie z właścicielami samochodów, których dotyczy problem w celu dokonania stosownej akcji serwisowej. We wszystkich samochodach, w których zostanie stwierdzone pęknięcie, bezzwłocznie wymienione zostaną wszystkie obręcze kół.
Ponadto w samochodach, w których nie stwierdzono pęknięć, przy pierwszej inspekcji, nastąpi wymiana wszystkich obręczy kół (w pierwszej kolejności dotyczy to samochodów eksploatowanych z dużym obciążeniem).
Kto jeszcze jest na czarnej liście?
Znacznie mniejszą akcję ogłasza Volvo. Przedsiębiorca poinformował UOKiK, że w niektórych sztukach S40, V50, C30, C70 i XC60 może wystąpić usterka współdziałania pompy spryskiwacza reflektorów z czujnikiem poziomu płynu w zbiorniku. W pojazdach tych, zbiornik płynu spryskiwaczy może zostać opróżniony bez jakiegokolwiek ostrzeżenia kierowcy wyświetlonego na desce rozdzielczej. Oznacza to, że przy spadku poziomu płynu w zbiorniku, układ sygnalizacyjny może nie działać zgodnie z założeniami. Przedsiębiorca nie posiada żadnych informacji na temat jakichkolwiek zaistniałych wypadków, będących skutkiem usterki.
Na rynku polskim kampanią objętych jest 1194 samochodów.
Wszyscy klienci, który zakupili samochody objęte akcją naprawczą są powiadamiani przez autoryzowane serwisy indywidualnymi listami i wzywani do autoryzowanych serwisów w celu sprawdzenia czy w danym samochodzie występuje wada.
Także Ford przyznał się do wykrycia usterek w Mondeo, Galaxy i S-Max - autach wyprodukowanych w fabryce Genk między 25.03.2010 a 27.12.2010 oraz w fabryce w St. Petersburgu między 22.04.2010 r. a 09.12.2010 r. Podobno auta mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia.
Przedsiębiorca poinformował, że w samochodach występuje usterka oprogramowania modułu sterującego układami nadwozia. W związku z powyższym istnieje możliwość, iż reflektory i kierunkowskazy błyskają w sposób przypadkowy lub wyłączą się.
Na rynku polskim kampanią naprawczą z tego powodu objęto 1091 pojazdów.
Ford obiecuje, że powiadomi listownie wszystkich właścicieli pojazdów objętych akcją o konieczności skontaktowania się z autoryzowaną stacją obsługi, celem przeprowadzenia działań związanych z zakresem akcji.
Kto jeszcze jest na liście UOKiK?
Także Chevrolet zaliczył wpadkę. Producent poinformował UOKiK, że w niektórych sztukach modelu cruze (rok modelowy 2011), wyprodukowanych między 14 listopada 2010 r. a 12 stycznia 2011 r. w Korei, mogła nie zostać zamontowana nakrętka na tylnym, środkowym elemencie mocującym kotwiczenie i sprzączkę pasa bezpieczeństwa. W przypadku braku nakrętki mocującej, może dojść, do wysunięcia elementu kotwiczącego, bezpośrednio wpływając na działanie pasa bezpieczeństwa.
Łącznie na terenie Polski sprzedano 80 szt.
>>>Zobacz numery VIN - Chevrolet
Autoryzowane serwisy Chevroleta listami poleconymi mają zawiadomić kierowców, którzy kupili samochody objęte kampanią, o uszkodzeniach jakie mogą występować w ich samochodach. Ponadto osoby, które zakupili samochody objęte kampanią, zostaną wezwane do złożenia wizyty w autoryzowanym serwisie w celu sprawdzenia czy w ich samochodzie występuje opisana wada. W przypadku stwierdzenia braku nakrętki autoryzowany serwis obowiązany jest do bezpłatnego usunięcia usterki poprzez zamontowanie zakrętki.