Początkowo autostradę A1 Stryków-Pyrzowice na podstawie umowy partnerstwa publiczno-prywatnego miało budować konsorcjum Autostrada Południe. Koncesja na budowę tego szacowanego na 7,5 mld zł odcinka A1 wygasła jednak w styczniu ub. roku, kiedy konsorcjum nie zapewniło finansowania dla inwestycji.

Reklama

Podjęto wówczas decyzję, że droga będzie budowana w systemie tradycyjnym, ze środków budżetowych. Ze względu na późniejsze cięcia budżetowe w przypadku tego odcinka powrócono jednak do koncepcji PPP.

"Decyzja o ogłoszeniu tego dużego postępowania PPP jest poprzedzona dogłębną analizą, czy kryzys skończył się na tyle, by można było z pozytywnym skutkiem skończyć ten proces" - powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach szef GDDKiA.

"Nie chcielibyśmy, żeby znowu przyczyna tak naprawdę obiektywna spowodowała, by to PPP się nie udało, dlatego mamy już gotowe analizy. Obecnie resort infrastruktury wykonuje drobne korekty zmian w prawie i zgodnie z decyzją ministra Grabarczyka (ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka) jeszcze w tym roku powinniśmy ogłosić PPP" - dodał Witecki, wskazując, że wybór partnera nastąpi w drodze przetargu.

Reklama

Zaznaczył, że zgodnie z obecnymi planami resortu infrastruktury, w modelu PPP ma powstać również odcinek autostrady A2 spod Warszawy do wschodniej granicy kraju.

"A1 Pyrzowice-Tuszyn to jeden z najbardziej opłacalnych odcinków autostrady w Polsce - tam jest największy ruch. Projekt A2 od Warszawy na wschód byłby w drugiej kolejności. Na A2 nie ma takiego ruchu, który powodowałby, że ten projekt będzie tak bardzo opłacalny. Cały czas czekamy - najpierw jeden, potem drugi, nie oba równolegle" - wskazał Witecki.

22 lutego Dyrekcja podpisała umowy na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla A1 od granicy woj. śląskiego do Pyrzowic. W umowach przewidziano 4,5-letni termin ich wykonania - przy zastrzeżeniu, że jest to termin szacunkowy i zależy od trwania procedury przetargowej oraz realizacji robót budowlanych, nad którymi sprawowany będzie nadzór. Może więc ulec wydłużeniu lub skróceniu.

24 lutego Dyrekcja podpisała natomiast umowę na zaprojektowanie A-1 na łódzkim odcinku od węzła Tuszyn do granicy z woj. śląskim. Projekt ma być gotowy do kwietnia 2012 r.