Najdłuższy w Polsce most o długości prawie dwóch kilometrów na autostradzie A-1 połączył brzegi Wisły koła Grudziądza (woj. kujawsko-pomorskie). Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk chwalił w budowę, którą wizytował.
"Jeszcze w tym roku będzie można przejechać autostradą z Gdańska do Torunia. Prace przy moście przez Wisłę przebiegają zgodnie z harmonogramem. Widzę duży postęp od czasu, kiedy byłem tu w zeszłym roku. Dziś możemy przejść z jednego brzegu rzeki na drugi" - powiedział Grabarczyk.
Minister zaznaczył, że przed piłkarskimi mistrzostwami Europy w 2012 r. częściowo przejezdny będzie odcinek A-1 między Toruniem i Strykowem k. Łodzi.
"Jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku graniczny odcinek A-2. Trwa budowa odcinka A-2 Łódź - Warszawa, ściślej mówiąc Stryków - Konotopa. Ten odcinek także będzie przejezdny przed Euro 2012. Teraz mamy 21-kilometrową lukę w okolicach Tarnowa, ale tam zostanie rozwiązany problem przez GDDKiA i uzyskamy połączenie z istniejącą drogą krajową" - dodał minister.
Grabarczyk przeszedł gotową nitką mostu, której betonowanie w środkowej części zakończyło się w czwartek. Za miesiąc ma być gotowa druga nitka przeprawy przez rzekę. Prowadzone będą jeszcze prace przy jednym przyczółku, a także roboty wykończeniowe na moście w tym m.in. wykonanie odwodnienia, oświetlenia, nawierzchni i balustrad.
"W momencie otwarcia będzie to najdłuższy most w Polsce - 1954 metry. Podobnie 180-metrowe przęsło nad rzeką będzie najdłuższym w kraju przęsłem belkowym z betonu na rzeką" - podkreślił Sławomir Cebo, odpowiedzialny za budowę dużych mostów na A-1 między Gdańskiem a Toruniem.
Most spina brzegi Wisły w Polskim Stwolnie i Rozgartach.
Przeprawa składa się z trzech części: dwu estakad dojazdowych po obu stronach rzeki i most główny o długości 400 metrów, złożony z dwóch skrajnych przęseł o długości 110 m i przęsła środkowego o długości 180 m. Płyta nośna mostu opiera się na dwóch podporach w korycie rzeki, a także na dwóch podporach na obszarze zalewowym - po jednym z każdej strony.
Estakady wykonano tzw. metodą nasuwową, tzn. betonowe segmenty przęseł o długości 24-metrów wsuwano z obu stron rzeki ku środkowi przy użyciu siłowników hydraulicznych. Środkową część mostu wykonano tzw. metodą nawisową, polegającą na betonowaniu na miejscu z użyciem rusztowań.
Wykonawcą autostrady A-1 od Rusocina k. Gdańska do Czerniewic k. Torunia o długości 152 kilometrów jest konsorcjum firm Skanska-NDI. Od jesieni 2008 r. eksploatowany jest 90-kilometrowy odcinek autostrady z północy do Nowych Marz k. Torunia, a do końca roku ma zostać zbudowana cała trasa.