Jak wynika z raportu otoMoto.pl, w 2010 roku żadnej marce nie udało się przebić popularności braci z rodziny Volkswagena: Golfa i Passata. Modele te wystawiane były na sprzedaż najczęściej i cieszyły się największym zainteresowaniem wśród chętnych na zakup auta.
Rok 2010 serwis otoMoto.pl zakończył wynikiem ponad 6 mln ofert sprzedaży samochodów używanych. Daje to 13 proc. wzrost liczby opublikowanych ogłoszeń w porównaniu do 2009 roku. "To świetny wynik, który bardzo nas cieszy. Taki wzrost nie jest jednak zaskoczeniem. Bazując na kilkuletnim doświadczeniu zauważamy systematyczny i stabilny wzrost rynku aut używanych" - komentuje Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.
Najlepszymi miesiącami pod względem ruchu w serwisie były marzec i kwiecień. Odnotowano w tym czasie największą liczbę ogłoszeń oraz kilkukrotnie większe zainteresowanie kupnem samochodu w porównaniu do pozostałych miesięcy. Kolejne, jednak już znacznie mniejsze ożywienie, zarówno wśród sprzedających, jak i kupujących, miało miejsce w październiku i listopadzie.
"W skali roku branża obrotu pojazdami wykazuje dwie fazy wzmożonego ruchu. Jest to wczesna wiosna, kiedy rynek ożywia się po zimowym przestoju oraz jesień – okres powakacyjny, ale jeszcze przedświąteczny. Są to naturalne trendy rynkowe" - wyjaśnia Marcin Świć.
Volkswagen to zdecydowanie samochód numer jeden roku 2010 - zajął pierwszą pozycję w rankingu najczęściej sprzedawanych i szukanych przez użytkowników marek. Najbardziej popularne modele z tej rodziny to niezmiennie Golf i Passat.
W czołówce modeli najczęściej wystawianych na sprzedaż znalazły się ponadto, popularne także wśród kupujących, Ople: Astra i Vectra. Często poszukiwane przez użytkowników było Audi A4, jednak zainteresowanie tym modelem było niemal trzy razy mniejsze niż Volkswagenami.
W segmencie aut luksusowych, najczęściej wystawiane na sprzedaż w 2010 roku były legendarne włoskie marki sportowe - Maserati i Ferrari.
"Co prawda ekskluzywne samochody stanowią wciąż niewielki procent oferowanych w serwisie otoMoto.pl pojazdów, ale obserwujemy systematyczny wzrost zainteresowania pojazdami z wyższej półki" - zauważa Marcin Świć. Ze statystyk serwisu otoMoto.pl wynika, że wśród aut tej klasy, największą popularnością cieszy się Ferrari. Poszukiwane było przez użytkowników dwa razy częściej niż inne legendarne marki sportowe - Maserati, Lamborghini czy Aston Martin.
Według danych serwisu otoMoto.pl, w ubiegłym roku największy ruch zaobserwowano na śląskim i wielkopolskim rynku samochodów używanych. Z tych regionów Polski pochodziła największa ilość ofert sprzedaży aut, a także użytkowników zainteresowanych kupnem samochodu.
Polacy sprzedawali najczęściej stare samochody - średnia wieku pięciu najczęściej wystawianych w serwisie otoMoto.pl roczników to aż 11 lat. Wśród Volkswagenów, popularne były modele wyprodukowane w 1998 roku. Ten rocznik Passata można było kupić średnio za nieco ponad 12 tys. zł, czyli taniej od Golfa o około 4,5 tys. zł.
Poszukujący Opla Astry największy wybór mieli wśród roczników 1999 i 2001. Średnia cena tych modeli była zbliżona i wyniosła około 12 tys. zł. Najbardziej wysłużone, 15-letnie pojazdy przeważały wśród ofert sprzedaży Audi A4 - roczniki te wyceniane były średnio na niecałe 9 tys. zł. Największą podaż w 2010 roku odnotował natomiast Volkswagen Golf z 2006 roku - chętni do zakupu tego rocznika musieli liczyć się z wydatkiem w wysokości średnio 40 tys. zł.
"Użytkownicy serwisu otoMoto.pl szukali w większości samochodów zasilanych olejem napędowym. Odnotowaliśmy ponad 1,7 mln zapytań o oferty sprzedaży diesli" - podaje Marcin Świć. "Zainteresowanie tymi autami było o 46 proc. większe niż pojazdami napędzanymi benzyną. Nowoczesne silniki diesla, pomimo że drogie w zakupie i serwisowaniu, mają dużą moc, dynamikę i są bardziej ekonomiczne. Samochody wyposażone w instalację LPG i CNG uplasowały się na trzecim miejscu pod kątem popularności."