Wychodzenie z poślizgu w samochodzie z napędem na obie osie. Szkoli Tomasz Kuchar, kierowca rajdowy i właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy...
Samochody z napędem 4x4 w trudnych zimowych warunkach są generalnie najłatwiejsze do opanowania i najmniej narażone na poślizg. Jednak i tutaj występuje efekt zarówno nadsterowności, jak i podsterowności.
Częściej jednak występuje ten pierwszy i kierowcy aut z napędem na obie osie w momencie utraty przyczepności na tylnych kołach powinni nacisnąć hamulec i uspokoić samochód, lub - tylko po uprzednim przećwiczeniu tego manewru - spróbować zastosować lekką kontrę i umiejętnie dodać gazu.
Sposób wychodzenia z zakrętu podsterownego w samochodzie 4x4 jest identycznym jak w przypadku innych napędów: wyprostowanie kół i hamowanie, w celu odzyskania trakcji.
http://www.youtube.com/watch?v=Bx1vbRDWLJA
>>>Zobacz, jak uratować się z poślizgu autem przednionapędowym
>>>Ślisko! Tak ujeździsz najtrudniejszy napęd świata
Opanowanie powyższych manewrów nie jest łatwe, szczególnie gdy w krytycznej sytuacji na drodze mamy na podjęcie decyzji ułamek sekundy. Dlatego zdecydowanie polecamy przetrenowanie ich na pustym placu manewrowym lub w szkole jazdy pod okiem doświadczonych instruktorów. Generalnie jednak postarajmy się unikać trudnych sytuacji w zimie i radykalnie zmniejszajmy prędkość.
Manewry, które w lecie uchodzą nam na sucho, w zimowych warunkach mogą skończyć się wypadkiem. Wchodząc w zakręt na śliskiej nawierzchni trzeba przede wszystkim dużo wcześniej niż w lecie wyhamować samochód do bezpiecznej prędkości i zredukować bieg. Skręcać należy płynnie, wykonując delikatne ruchy kierownicą, a gazu dodawać dopiero po wyprostowaniu kół. Pamiętajmy, że nawet najlepsze systemy zainstalowane w naszym samochodzie nie uchronią nas przed poślizgiem, jeśli będziemy jechać zbyt szybko i nierozważnie.