Jazda samochodem w zimie wymaga dużej uwagi i jeszcze większych umiejętności. Dodatkowo w ekstremalnych warunkach wiele zależy nie tylko od nas, ale także od samochodu, jakim się poruszamy.
Tomasz Kuchar, jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych oraz właściciel Akademii Bezpiecznej Jazdy, przypomina specjalnym poradniku o podstawowych zasadach, takich jak wyposażenie samochodu w zimowe opony, czy odpowiedni sposób zapięcia pasów.
Przygotowanie samochodu do jazdy
Pierwsza rzecz, o którą trzeba zadbać to opony. Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, trzeba założyć ogumienie zimowe. Mieszanka przeznaczona do produkcji opon zimowych sprawia, że zachowują one elastyczność w niskich temperaturach. Należy zadbać także o odpowiednie, rekomendowane przez producenta, ciśnienie. Jest to istotne przede wszystkim w przypadku dużych wahań temperatury.
Według testu przeprowadzonego przez Kuchara na ośnieżonej, śliskiej drodze, samochód na letnich oponach potrzebował na wyhamowanie z prędkości 50 km/h ok. 30 metrów więcej niż to samo auto na oponach zimowych - patrz film niżej - różnicę zobaczysz dosłownie czarno na białym.
http://www.youtube.com/watch?v=jAtbwxELz3k
Takie opony są bez sensu! To widać czarno na białym - czytaj dalej>>>
Druga sprawa to odśnieżenie całego samochodu, z reflektorami oraz dachem włącznie. Odpowiedni sprzęt, a więc szczotka do odśnieżania oraz dobra skrobaczka do szyb powinny być w każdym samochodzie.
Przed wyruszeniem w podróż nie zapominajmy także o niezamarzającym płynie do spryskiwaczy, który szczególnie w zimowych warunkach szybko może się wyczerpać. Dlatego pamiętajmy o odpowiednim zapasie. Ważny jest też ogólny stan pojazdu. Awaria w środku zimy nie jest przyjemnym doświadczeniem.
Takie opony są bez sensu! To widać czarno na białym - czytaj dalej>>>
Przygotowanie kierowcy do prowadzenia samochodu
Przed wejściem do auta zdejmijmy kurtkę, ponieważ krępuje ruchy i utrudnia odpowiednie przyleganie pasów bezpieczeństwa. Fotel powinien być ustawiony tak, by po wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga była lekko ugięta. Natomiast kierownica powinna być ustawiona w stosunku do fotela w taki sposób, by ręka kierowcy trzymająca górną część koła kierownicy była lekko ugięta. Taka pozycja powoduje, że możemy swobodnie skręcać, nie odrywając rąk od kierownicy.
http://www.youtube.com/watch?v=kLt12YeT9Z0
Pasy bezpieczeństwa powinny swobodnie oplatać kierowcę i pasażerów. Dolna część pasa powinna być ułożona jak najniżej na biodrach. Pamiętajmy, aby nie układać jej na brzuchu. Wtedy pasy nie zadziałają odpowiednio!
Komentarze(30)
Pokaż:
Wielosezonowe opony zupełnie wystarczą!
Bo prawdę pisze Walery, że opony, szczególnie używane, zdarte, niewiele dają. Ja jednak wolę kupować nowe, bo może i niewiele dają innym, ale mnie się wyraźnie lepiej jeździ. Ot uległem reklamie? Może, ja tam przyzwyczajeń zmieniał nie będę.Wierząc, ze dają co cztery sezony nadal będę gumy zimowe zmieniał na nowe.
Jak ty mozesz znac prawa fizyki ,skoro nie znasz ortografii jezyka polskiego.