Spośród dziesięciu marek samochodowych najlepiej sprzedających się w Europie, to Fiat jest tą, która odnotowała najniższą średnią wartość emisji CO2 w swoich samochodach sprzedanych w pierwszym półroczu 2010 roku: 123,5 g/km (o 4,3 g/km lepiej w stosunku do roku 2009).
To właśnie auta tego producenta pobiły konkurencję z Japonii, Francji i Niemiec. Raport opublikowała firma JATO - światowy lider w dziedzinie doradztwa i badań z zakresu motoryzacji (firma powstała w 1984 roku i obecna na 40 rynkach).
Klasyfikacja wygląda następująco:
1. Fiat (123,5 g/km),
2. Toyota (128,0 g/km),
3. Peugeot (132,3 g/km),
4. Citroen (133,4 g/km),
5. Renault (134,6 g/km),
6. Ford (137,0 g/km),
7. Opel/Vauxhall (141,0 g/km),
8. Volkswagen (142,2 g/km),
9. Audi (154,2 g/km),
10. BMW (154,5 g/km).
"To już czwarte zwycięstwo z rzędu. Naszą tajemnicą są przede wszystkim wyjątkowe silniki - takie jak rewolucyjny TwinAir (dwucylindrowy o mocy 85 KM) produkowany w zakładach Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej a zamontowany po raz pierwszy właśnie w Fiacie 500 i 500C . Należy podkreślić, że Fiat 500 TwinAir jest wyposażony w silnik benzynowy turbo z poziomem emisji CO2 najniższym na świecie: 92 g/km ze skrzynią biegów zrobotyzowaną Dualogic i 95 g/km ze skrzynią manualną. Przy bardzo małej pojemności skokowej (875 cm³), nowy silnik zapewnia świetne osiągi przy jednoczesnym znacznym zmniejszeniu spalania: jeśli porównamy go z silnikiem 1.4 o mocy 100 KM, TwinAir o mocy 85KM odnotowuje wzrost momentu obrotowego o 25 procent przy 2000 obr./min. przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania o 30 proc." - mówi dziennikowi.pl Bogusław Cieślar, szef biura prasowego Fiata w Polsce.
Cieślar wskazuje też na inne dwie technologie - pierwsza to MultiAir dla silników benzynowych, która dzięki nowemu systemowi elektro-hydraulicznego sterowania zaworami gwarantuje zawsze optymalne spalanie ze zmniejszeniem aż do 25 proc. emisji CO2 i jednoczesne zwiększenie mocy o 10 proc.
Druga rzecz to rozwiązania stosowane w silnikach diesla np. 1.3 Multijet drugiej generacji o mocy do 95 KM (produkowany w Bielsu Białej). Dzięki 8 wtryskom na cykl, silnik 1.3 Multijet II umożliwia wzrost momentu obrotowego przy niskich obrotach nawet o 25 proc. przy zmniejszeniu emisji o 6 proc. Ale to nie jedyny sukces samochodów z Polski…
Jakim cudem auta z Polski pobiły niemieckie - czytaj dalej>>>
Do pierwszego miejsca wśród producentów dochodzą dwa inne zwycięstwa odnotowane w rankingach z podziałem wg modelu i grupy. Z pierwszych 20 modeli najlepiej sprzedających się w Europie wszystkie zmniejszyły emisję w pierwszym półroczu 2010 roku, ale aż trzy pojazdy Fiata zajmują pierwsze miejsca tego rankingu: na czele jest Fiat 500 (z wynikiem 116,0 g/km CO2 - w stosunku do roku 2009 jest poprawa o 3,9 g/km), za nim na drugim miejscu jest Fiat Panda (118,9 g/km) i na czwartym miejscu Fiat Punto (123,5 g/km).
Ponadto, cała grupa Fiata (Fiat Group Automobiles) nadal prowadzi także w rankingu grup (126,2 g/km), zwiększając przewagę nad Toyotą (130,0 g/km), PSA (132,8 g/km), Renault (136,7 g/km) i Hyundaiem (138,3 g/km).
Wygląda na to, że "grupowy" wynik Fiata jest rekordowy - Fiat to jedyna grupa, której już udało się zejść poniżej średniego poziomu europejskiego 130 g/km ustalonego na rok 2015.
Przypominamy, że prawie 60 proc. wszystkich nowych samochodów w Europie znajduje się teraz na poziomie emisji CO2 równym 140 g/km lub niższym, z poprawą o 6,7 proc. w stosunku do roku 2009, zwiększając tym samym o 5 proc. udział w rynku pojazdów o niskim poziomi emisji (do 120 g/km CO2).
"Do uzyskania tak doskonałego rezultatu w zasadniczy sposób przyczynił się również nadzwyczajny wzrost wykorzystania metanu, najbardziej przyjaznego dla środowiska i najbardziej ekonomicznego paliwa dostępnego dziś na rynku. Polskim wkładem do ponad 400 tys. sprzedanych samochodów Fiat Natural Power jest panda z fabryczną instalacją CNG (gaz ziemny) produkowana w Tychach." - dodał Cieślar.
Cieślar wskazał też na inne rozwiązania eko-technologiczne, takie jak system Start&Stop czy też program eco:Drive, który umożliwia analizę stylu jazdy kierowcy, pomagając mu w zoptymalizowaniu zużycia paliwa oraz emisji.