Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował najnowsze wyniki z kontroli ponad 600 stacji paliwowych jaką Inspekcja Handlowa przeprowadziła od 15 stycznia do 15 sierpnia 2010 r. Oto efekty...
W niektórych próbkach benzyny odkryto niewłaściwą prężność par. Niedotrzymanie wymagań odnośnie lotności benzyn, tj. składu frakcyjnego i prężności par, prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika, niebezpieczeństwa zaburzenia pracy, a nawet nagłego unieruchomienia silnika.
Jeśli chodzi olej napędowy, to w tym paliwie wymagań nie spełniała temperatura zapłonu - zbyt wysoka powoduje spadek wydajności pracy silnika i wzrost emisji substancji chemicznych do środowiska. Zbyt niska stwarza niebezpieczeństwo wybuchu.
W obu rodzajach paliwa stwierdzono zbyt wysoką zawartość siarki. To pierwiastek, który ma duży wpływ na wielkość i rodzaj emisji spalin z wydechu auta oraz własności korozyjne paliwa. Siarka niszczy katalizator obniżając jego wydajność i sprawność.
Zobacz wyniki kontroli stacji LPG - czytaj dalej>>>
Skontrolowano też jakość gazu LPG - inspektorzy odwiedzili przeszło 260 stacji. Zastrzeżenia pojawiły się m.in. w województwie pomorskim - tak kontrolerzy opisali efekt wizyty na jednej ze stacji w Gdańsku - "Zapach rozróżnialny i nieprzyjemny oraz wyczuwalny w powietrzu przy stężeniu wynoszącym 20 proc. dolnej granicy wybuchowości."
Litera D oznacza, że próbka spełnia wymagania jakościowe (parametry). Symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:
G - Gęstość w temp. 15ºC 
MON - Motorowa liczba oktanowa MON 
RON - Badawcza liczba oktanowa RON 
S - Zawartość siarki 
Sf 100- Skład frakcyjny do temp. 100ºC odparowuje 
Sf 150 - Skład frakcyjny do temp. 150ºC odparowuje 
Sf-250 - Skład frakcyjny do temp. 250ºC odparowuje 
Sf-350 - Skład frakcyjny do temp. 350ºC odparowuje 
Sf-70 - Skład frakcyjny do temp. 70ºC odparowuje 
Sf-95% - Skład frakcyjny 95% (V/V) destyluje do temperatury 
Sf-FBP - Temperatura końca destylacji 
Sf-R - Pozostałość po destylacji 
TZ - Temperatura zapłonu 
VP - Prężność par, DVPE 
E - przekroczona zawartość eterów, 
O - przekroczona zawartość tlenu, 
Me - przekroczona zawartość metanolu, 
B - przekroczona zawartość benzenu. 
W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.
Zobacz co badali eksperci - czytaj dalej>>>
Wyniki kontroli LPG - symbole wymienione poniżej oznaczają, że w badanej próbce paliwa parametr oznaczony tym symbolem nie spełnia normy określonej w rozporządzeniu w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych:
MON - motorowa liczba oktanowa MON, 
DIEN - całkowita zawartość dienów (włączając 1,3-butadien), 
SWR - siarkowodór, 
S - całkowita zawartość siarki (po wprowadzeniu substancji zapachowej), 
CU - badanie działania korodującego na miedzi (1h w temperaturze 40ºC), 
ODP - R- pozostałość po odparowaniu, 
WVP - względna prężność par w temperaturze 40ºC, 
TWVP- temperatura, w której względna prężność par jest mniejsza niż 150 kPa, 
Woda - zawartość wody, 
Zapach - zapach. 
W wykazie obok ww. symboli podane są wyniki analiz parametrów wraz ze wskazaniem ich dopuszczalnych wartości.
