W kwietniu 2010 r. wyprodukowano łącznie 81 422 samochody osobowe i dostawcze, czyli o 3,51 proc. więcej niż rok wcześniej. Po czterech miesiącach produkcja osiągnęła poziom 324 772 sztuk, co oznacza wzrost o 9,64 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2009 r. Aż 91,59 proc. całej produkcji stanowią samochody osobowe - czytamy w najnowszym raporcie instytutu Samar.
W kwietniu z polskich fabryk wyjechało 74 391 sztuk samochodów osobowych (o 0,75 proc. więcej niż w 2009 roku). W porównaniu do marca nastąpił - po raz pierwszy od początku roku - spadek liczby wyprodukowanych aut o 8,40 proc.
Dzięki bardzo dużej popularności Astry IV najszybciej rośnie produkcja w gliwickich zakładach Opla. "Od początku roku fabryka w Gliwicach wyprodukowała 48 tys. aut, to ponad 45 proc. więcej niż rok wcześniej. Przy czym Astra IV stanowi już ponad 63 proc. całej produkcji Opla w Polsce (ponad 30 tys. sztuk). Największym odbiorcą jest rynek niemiecki, gdzie pod względem rejestracji nasz nowy samochód jest drugi w klasie kompakt. Żeby sprostać zamówieniom w maju uruchomiliśmy trzecią zmianę i zatrudniliśmy ok. 700 osób." - powiedział dzinnikowi.pl Przemysław Byszewski, dyrektor biura prasowego GM Poland.
Cud! Samochody z Polski motoryzują świat - czytaj dalej>>>
Kwietniowy wynik Fiat Auto Poland jest niższy o 0,10 proc. w porównaniu do 2009 roku, zaś liczona miesiąc do miesiąca produkcja FAP spadła o 11,86 proc. Mimo to od początku roku produkcja samochodów osobowych w tyskiej fabryce koncernu sięgnęła już 214 558 sztuk, o ponad 13 proc. więcej niż przed rokiem.
Cud! Samochody z Polski motoryzują świat - czytaj dalej>>>
Produkcja osobowych wersji modeli Caddy i Transporter produkowanych przez Volkswagena spadła o 9,44 proc. w porównaniu do rok ubiegłego.
W kwietniu poprawiła się natomiast sytuacja FSO. Dzięki zwiększeniu liczby zamówień na zestawy montażowe modelu Lanos fabryka na Żeraniu wyprodukowała w kwietniu 4797 aut, a spadek tegorocznej produkcji FSO został złagodzony do 57,5 proc., z ponad 70 proc. na koniec marca.
Coraz mniejszy odsetek samochodów krajowej produkcji pozostaje na polskim rynku. W ciągu pierwszych czterech miesięcy roku polscy klienci kupili 6231 aut wyprodukowanych w kraju, co stanowi niespełna 2,1 proc. tegorocznej produkcji. Reszta wyjechała na podbój świata.
Produkcja samochodów dostawczych w kwietniu wyniosła 7031 sztuk i była niższa o 17,68 proc. od marcowej oraz wyższa o 45,72 proc. od wyniku z 2009 roku. Po czterech miesiącach wielkość krajowej produkcji przekroczyła 27,3 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 36,2 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
Liderem jest Volkswagen Poznań, który kontroluje ponad 82 proc. rynku. W fabryce niemieckiej firmy powstało od początku roku prawie 22,5 tys. aut użytkowych, przede wszystkim modelu Caddy (19,2 tys. sztuk, 85,7 proc. produkcji).
W tyskiej fabryce Fiata wyprodukowano w ciągu czterech miesięcy roku ponad 4,8 tys. samochodów dostawczych, aż o 61,3 proc. więcej niż przed rokiem.
Podobnie jak w segmencie samochodów osobowych, zdecydowana większość pojazdów użytkowych wyprodukowanych w Polsce trafia na eksport. Od początku roku na zagraniczne rynki wyeksportowano 94,3 proc. krajowej produkcji (ponad 25,7 tys. sztuk), podczas gdy w kraju zostało 5,7 proc. tegorocznej produkcji (ponad 1,5 tys. sztuk).