Luksusowa legenda motoryzacji z czasów PRL! Na zdjęciach fiat 125p prosto z muzeum
1 "Auto jest z 1968 roku i kilka lat temu przeszło gruntowny remont, z zachowaniem wszelkich szczegółów i elementów charakterystycznych dla oryginału. Remont trwał (ok. 2 lat), bo sam szukałem potrzebnych części, a w przypadku polskich samochodów nie można liczyć niestety na pomoc producentów, tylko bardziej piwniczne zapasy ludzi, którzy tego typu auta użytkowali. Dziś jeżdżę nim w słoneczne dni" - mówi portalowi dziennik.pl Piotr Burchard, dziennikarz magazynu "Auto Świat Classic"
dziennik.pl
2 Podstawą do rozpoczęcia produkcji fiata 125p na Żeraniu było podpisanie 22 grudnia 1965 roku umowy licencyjnej między włoskim koncernem motoryzacyjnym Fiat i centralą handlu zagranicznego Motoimport (reprezentującą polski przemysł motoryzacyjny). Na mocy umowy w Polsce miała rozpocząć się produkcja nowoczesnego samochodu klasy średniej, który miał zastąpić przestarzałe warszawy i syrenki
Newspress
3 Pod względem technicznym duży fiat był połączeniem dwóch włoskich fiatów: nowoczesnego 125 i archaicznego 1300/1500.
Fiat
4 Z tego pierwszego otrzymał przede wszystkim piękną, ponadczasową bryłę nadwozia oraz takie rozwiązania techniczne jak m.in. nowoczesne hamulce tarczowe na obydwu osiach czy niezależne przednie zawieszenie oparte o podwójne wahacze poprzeczne i stabilizator skrętny.
Fiat
5 Niestety do napędu tylnych kół zastosowano przestarzałe jednostki napędowe typu OHV z modelu 1300/1500 o pojemności 1300 cm3, powiększonej później do 1500 cm3. Pionierskie, bardzo nowoczesne jednostki DOHC z dwoma wałkami rozrządu w głowicy z Fiata 132 w wersjach 1600 cm3 i 1800 cm3 zagościły jedynie pod maskami specjalnych wersji Monte Carlo i Akropolis. Nazwy upamiętniały sukcesy Dużego Fiata w sporcie
Fiat
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję