- Nowy Lexus UX 300h na rynku. Aż 90 proc. wybiera hybrydę
- Nowy UX 300h to lepsze wyciszenie, cyfrowe zegary
- Lexus UX 300h z nową hybrydą 5. generacji i sześć razy mocniejszy silnik elektryczny
- Nowy Lexus UX 300h czy Lexus UX 250h? Oto różnice
- Lexus UX 300h - ile paliwa zużywa nowa hybryda? Jak jeździ i przyspiesza?
Nowy Lexus UX 300h na rynku. Aż 90 proc. wybiera hybrydę
Lexus UX gra w lidze miejskich crossoverów klasy premium. Od debiutu w 2018 roku globalnie na drogi wyjechało blisko 370 tys. sztuk tego auta. W Europie to jeden z najpopularniejszych modeli japońskiej marki – na Starym Kontynencie sprzedano już ponad 100 tys. egzemplarzy UX-a. W tym niemal 90 proc. stanowiły auta z napędem hybrydowym. Jest co świętować…
W Polsce idzie mu na tyle dobrze, że zalicza się do czołówki aut segmentu C-SUV Premium. Nad Wisłę trafił co dziesiąty sprzedany UX. Co w kategorii zdominowanej przez niemieckich producentów można uznać za sukces. Dla podtrzymania dobrej passy niedawno Lexus wprowadził zupełnie nowy napęd hybrydowy oraz rozbudowane wyposażenie i tak powstał UX 300h. Teraz Japończycy tną ceny najczęściej wybieranych wersji. Na co mogą liczyć kierowcy?
Nowy UX 300h to lepsze wyciszenie, cyfrowe zegary
Nowy UX 300h różni się o starszego modelu istotnymi modyfikacjami. Poprzednio wypełnienie grilla było szare, teraz lśni czernią. W podwójnym malowaniu czarny dach schodzi do połowy słupka C. Nowością jest też miedziany lakier Sonic Copper. Lepiej wyciszono tylne nadkola, podwozie i komorę silnika, grubsza jest też warstwa tłumiąca poszycie dachu. Stąd w kabinie jest zdecydowanie ciszej i bez wibracji. Pod względem komfortu akustycznego to zupełnie nowa jakość – jadąc z prędkością 140 km/h nie trzeba podnosić głosu w trakcie rozmowy.
We wnętrzu witają cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 cala – ich układ zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy. 8-calowy wyświetlacz stacji multimedialnej także jest nowy. Nowa kamera systemu Driver Monitor sprawdza czy kierowca jest skupiony na jeździe. Elektryczny przełącznik skrzyni biegów znany z modeli NX i RX zastąpił mechaniczny lewarek. Panel sterowania szybami zyskał eleganckie wykończenie. Wreszcie z poziomu aplikacji na smartfona można ustawić np. temperaturę, rozmrażanie szyb, ogrzewanie foteli i kierownicy. Nowością jest tapicerka w kolorze Ammonite Sand oraz pakiet wnętrza bez skóry naturalnej z siedzeniami z tkaniny lub skóry syntetycznej.
Lexus UX 300h z nową hybrydą 5. generacji i sześć razy mocniejszy silnik elektryczny
Lexus UX 300h ucieszy też lepszym napędem – teraz pod maską pracuje hybryda 5. generacji, którą stanowi wolnossący silnik benzynowy 2.0 sparowany z dwoma jednostkami elektrycznymi. Lżejsza i mocniejsza 222-woltowa litowo-jonowa bateria o 60 ogniwach zastąpiła starszą baterię niklowo-wodorkową o 180 ogniwach i 216 woltach. Stąd nowa 2-litrowa hybryda zapewnia 199 KM, czyli o 15 KM więcej wobec starszego rozwiązania z UX 250h. Do tego Lexus UX 300h z napędem na cztery koła E-Four zyskał nowy tylny silnik elektryczny o mocy 41 KM, czyli niemal sześć razy mocniejszy od poprzednika.
Nowy Lexus UX 300h czy Lexus UX 250h? Oto różnice
MODEL | Nowy Lexus UX 300h | Lexus UX 250h | ||
FWD | E-FOUR | FWD | E-FOUR | |
Moc układu (KM/kW) | 199/146 | 184/135 | ||
Typ tylnego silnika | - | Z magnesem trwałym | - | Indukcyjny |
Moc tylnego silnika (KM/kW) | - | 40/30 | - | 7/5,3 |
Moment obrotowy tylnego silnika (Nm) | - | 84 | - | 55 |
Typ baterii | Litowo-jonowa | Niklowo-wodorkowa | ||
Liczba ogniw | 180 | 60 | ||
Napięcie | 216 | 222 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,1 | 7,9 | 8,5 | 8,7 |
Zużycie paliwa (l/ 100 km – cykl mieszany WLTP) | 5,0 – 5,2 | 5,3 – 5,7 | 5,3 – 5,6 | 5,8 – 6,0 |
Emisje CO2 (g/km – cykl mieszany WLTP) | 113 – 119 | 121 – 128 | 120 - 128 | 131 - 137 |
Lexus UX 300h - ile paliwa zużywa nowa hybryda? Jak jeździ i przyspiesza?
Nowy UX 300h pod względem osiągów wypada znakomicie. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s, czyli o 0,4 s szybciej. Różnica jest jeszcze większa w aucie z napędem 4x4 E-Four – taki UX z nowym sercem stał się szybszy o 0,8 sekundy – od 0 do 100 km/h wystartuje w 7,9 s. Na drodze kierowca natychmiast odczuje różnicę. Podczas rozpędzania częściej i na dłużej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza.
Po zmianach 2-litrowy silnik lepiej reaguje na niższych obrotach i UX 300h płynniej nabiera prędkości, a to przekłada się na wyższy komfort jazdy. Bezstopniowa przekładnia działała z ogładą, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 4,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków. To także zasługa lekkiej konstrukcji auta – drzwi są aluminiowe, a błotniki, maska i tylna klapa z materiałów kompozytowych. Nisko położony środek ciężkości (bateria pod tylnymi fotelami), większa sztywność nadwozia (zastosowano dodatkowy wspornik chłodnicy) i przeprojektowane amortyzatory sprawiają, że odnowiony UX posłusznie zachowuje się w zakrętach. Nowy system Vehicle Posture Control redukuje przechyły w trakcie hamowania i przyspieszania.
Jak działa napęd na cztery koła E-Four?
UX 300h z napędem na cztery koła E-Four zapewnia nie tylko wyższe osiągi, ale również przyjemniejsze prowadzenie. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny (41 KM), a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80.
Podczas spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu. Inżynierowie postarali się też ograniczyć przechyły nadwozia podczas przyspieszania i gwałtownego hamowania (system zapobiega nurkowaniu), ale także podczas jazdy w zakrętach. Dodatkowe usztywnienia w okolicach podpory chłodnicy i klapy bagażnika również poprawiają precyzję prowadzenia.
Nowy UX 300h w cenie Toyoty C-HR. Jednak wersja Business opłaca się bardziej
Lexus UX 300h jest dostępny w sześciu wersjach: Elegance, Business, F Sport Design, Prestige, F SPORT oraz Omotenashi. Wnętrze występuje w 12 wariantach kolorystycznych. UX 300h w bazowej odmianie Elegance kosztuje od 149 900 zł, czyli o 27 tys. zł taniej wobec regularnego cennika. Stąd prawie 200-konny Lexus z 2-litrową hybrydą to wydatek na poziomie Toyoty C-HR 1.8 Hybrid/140 KM w wersji Style (od 149 600 zł w promocji).
Korzystniej jednak wypada konfiguracja Business z pakietem Tech oraz F SPORT Design – to najpopularniejsze w Polsce odmiany. W obu przypadkach producent oferuje znacznie lepiej wyposażone auto względem bazowej wersji Elegance i z elementami dodatkowymi poniżej ceny rynkowej.
Lexus UX 300h Business taniej o 37 000 zł
Lexus UX 300h Business z pakietem Tech kosztuje od 171 900 zł, czyli o 37 tys. zł mniej niż na metce. Takie auto w standardzie oferuje m.in. 18-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane fotele i kierownicę, 12,3-calowe cyfrowe zegary, ładowarkę indukcyjną oraz inteligentny kluczyk. Ponadto rozszerzono pakiet Lexus Safety System + 3 o system monitorujący martwe pole w lusterkach, system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją hamowania, system ostrzegający przed otwarciem drzwi w razie zagrożenia kolizją oraz tylne światła z sygnalizacją zbyt gwałtownego hamowania. W tej odmianie można wybrać jeden z 10 lakierów oraz jedną z dwóch kolorystyk tapicerki.
Nowy Lexus UX 300h na rynku. Japończycy tną ceny o 39 000 zł
Lexus UX 300h F SPORT Design to wydatek od 177 900 zł – to 39 000 zł mniej względem regularnego cennika. Od wersji Bussines samochód jest bogatszy o system multimedialny Lexus Link Pro z 12,3-calowym ekranem i wbudowaną nawigacją, 10 głośników, elektryczną regulację kolumny kierownicy oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika. Wersja F SPORT Design wyróżnia się specjalnym pakietem stylistycznym oraz 18-calowymi felgami aluminiowymi. Najwięcej można zyskać przy UX-a 300h z napędem 4x4 E-Four w wersji F SPORT Design. Taki Lexus kosztuje teraz od 186 900 zł. To 40 000 zł mniej wobec ceny katalogowej.
Nowy Lexus UX 300h: dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Główne wymiary i masy samochodu | UX 300h FWD | UX 300 E-Four | UX 300e FWD | |||||
Ogólne | Długość | mm | 4495 | 4495 | 4495 | |||
Szerokość (bez lusterek) | mm | 1840 | 1840 | 1840 | ||||
Wysokość | mm | 1540 | 1540 | 1545 | ||||
Rozstaw osi | mm | 2640 | 2640 | 2640 | ||||
Rozstaw kół | Przód | mm | 1550 | 1550 | 1550 | |||
Tył | mm | 1550 | 1550 | 1550 | ||||
Wnętrze | Długość | mm | 1830 | 1830 | 1830 | |||
Szerokość | mm | 1518 | 1518 | 1518 | ||||
Wysokość | mm | 1170,9/1145,8 | 1170,9/1145,8 | 1108,9/1082,1 | ||||
Przestronność | Między 1. a 2. rzędem | mm | 870 | 870 | 875 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||||
Zwis | Przód | mm | 970 | 970 | 970 | |||
Tył | mm | 885 | 885 | 885 | ||||
Współczynnik oporu powietrza | 0,33 | 0,33 | 0,31 | |||||
Prześwit minimalny | mm | 160 | 160 | 140 | ||||
Punkt minimalnego prześwitu | Osłona silnika | Osłona silnika | Osłona mechanizmu różnicowego | |||||
Kąt natarcia (GVM) | st. | 14 | 14 | 14,4 | ||||
Kąt zjazdu (GVM) | st. | 25 | 25 | 25,8 | ||||
Kąt rampowy | st. | 16 | 16 | 22,9 | ||||
Masa własna | Przód | Min. - Max. (EC/ECE) | kg | 905-935 | 910-940 | 950-965 | ||
Tył | Min. - Max. (EC/ECE) | kg | 590-640 | 645-695 | 825-865 | |||
Łącznie | kg | 1495-1575 | 1555-1635 | 1775-1830 | ||||
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 2110 | 2110 | 2245 | ||||
Pojemność bagażnika | VDA | Do poziomu rolety | l | 315 | 317 | 363 | ||
Do sufitu | l | 433 | 435 | 482 | ||||
Masa przyczepy | Z hamulcami | kg | 750 | 750 | 0 | |||
Bez hamulców | kg | 750 | 750 | 0 | ||||
Pojemność zbiornika paliwa | Pojemność | l | 43 | 43 | ||||
Silnik benzynowy | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Typ | M20A-FXS | M20A-FXS | ||||||
Liczba cylindrów i układ | Rzędowy, 4 cylindry | Rzędowy, 4 cylindry | ||||||
Mechanizm zaworów | 16-zaworowy, DOHC, VVT-iE (układ dolotowy), VVT-i (układ wydechowy) | 16-zaworowy, DOHC, VVT-iE (układ dolotowy), VVT-i (układ wydechowy) | ||||||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 80,5 x 97,6 | 80,5 x 97,6 | |||||
Pojemność | cm3 | 1987 | 1987 | |||||
Stopień sprężenia | 14.0 : 1 | 14.0 : 1 | ||||||
System wtrysku paliwa | EFI, D-4S | EFI, D-4S | ||||||
Układ dolotowy | Wolnossący | Wolnossący | ||||||
Norma emisji | EURO 6e | EURO 6e | ||||||
Rodzaj paliwa | Benzyna 95 lub więcej | Benzyna 95 lub więcej | ||||||
Moc maksymalna | EEC | kW/obr./minKM/obr./min | 112/6000 152/6000 | 112/6000 152/6000 | ||||
Maksymalny moment obrotowy | EEC | Nm/obr./min. | 190/4400-5200 | 190/4400-5200 | ||||
Zużycie paliwa | WLTP łącznie | l/100km | 5,0-5,2 | 5,3-5,7 | ||||
Emisje CO2 | WLTP łącznie | g/km | 113-119 | 121-128 | ||||
Silnik elektryczny | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Typ silnika | Przód | Silnik z magnesami trwałymi | Silnik z magnesami trwałymi | Silnik z magnesami trwałymi | ||||
Tył | Silnik z magnesami trwałymi | |||||||
Moc maksymalna | Przód | kW (KM) | 83 (113) | 83 (113) | 150 (204) | |||
Tył | kW (KM) | 30 (41) | ||||||
Maksymalny moment obrotowy | Przód | Nm | 206 | 206 | 300 | |||
Tył | Nm | 84 | ||||||
Zasięg w trybie EV | Wg WLTP | km | 445 - 453 | |||||
Zużycie energii elektrycznej | Wg WLTP | Wh/km | 168,0 – 165,9 | |||||
Bateria | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Typ | Li-ion | Li-ion | Li-ion | |||||
Nominalne napięcie | V | 222 | 222 | 355,2 | ||||
Liczba ogniw | 60 | 60 | 96 | |||||
Pojemność energii | Ah | b.d. | b.d. | 205 | ||||
Moc baterii | kWh | b.d. | b.d. | 72,8 | ||||
Ładowarka pokładowa | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Przybliżony czas ładowania | 230 V | h | 9,5 (32 A),28 (10 A),36 (8 A) | |||||
Szybkie ładowanie | min | 60 (max. 125 A) | ||||||
Rodzaj wtyczki | AC | Type2 | ||||||
DC | CHAdeMO | |||||||
Moc ładowania | kW | 7,0 | ||||||
Układ napędowy | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Łączna moc układu | kW (KM) | 146 (199) | 146 (199) | 150 (204) | ||||
Osiągi | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Prędkość maksymalna | km/h | 177 | 177 | 160 | ||||
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | s | 8,1 | 7,9 | 7,5 | ||||
Przyspieszenie od 80 do 120 km/h | s | b.d. | b.d. | 5,3 | ||||
Podwozie | UX 300h FWD | UX 300h E-Four | UX 300e FWD | |||||
Skrzynia biegów | Typ | E-CVT | E-CVT | Dwustopniowa | ||||
Przełożenie skrzyni biegów (przód/tył) | 3,605 / - | 3,605 / 10,487 | 11,691 / - | |||||
Typ hamulców | Przód | Tarcze wentylowane | Tarcze wentylowane | Tarcze wentylowane | ||||
Tył | Tarczowe | Tarczowe | Tarcze wentylowane | |||||
Rozmiar hamulców | Przód | średnica/grubość | mm | 305/28 | 305/28 | 305/28 | ||
Tył | średnica/grubość | mm | 281/12 | 281/12 | 317/18 | |||
Rodzaj hamulca postojowego i miejsce jego włączania | Elektryczny, konsola środkowa | Elektryczny, konsola środkowa | Elektryczny, konsola środkowa | |||||
Typ zawieszenia | Przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPhersona | ||||
Tył | Wahacze wleczone | Wahacze wleczone | Wahacze wleczone | |||||
Od oporu do oporu | 2,76 | 2,76 | 2,76 | |||||
Min. promień skrętu | Od krawężnika do krawężnika | m | 5,2 | 5,2 | 5,2 | |||
Od ściany do ściany | m | 5,6 | 5,6 | 5,23 | ||||
Typ wspomagania kierownicy | EPS | EPS | EPS | |||||