Nowe fotoradary już w Polsce. Kierowcy mają trudnego przeciwnika

Niewielki fotoradar TraffiStar SR390 zamocowany na niepozornym słupie oświetleniowym przy Al. Jerozolimskich 239 w Warszawie (DW719; na wysokości salonu Volvo) ma pilnować by kierowcy nie przekraczali dozwolonej prędkości 50 km/h. Sprzęt właśnie przełączono w tryb rejestracji wykroczeń.

To trudny przeciwnik – w tym miejscu jest właściwie niewidoczny dla kierowców i to mimo znaku D-51 informującego o kontroli prędkości. Stąd łatwo wpaść w pułapkę, a możliwości nowego urządzenia są ogromne. Czego teraz mogą spodziewać kierowcy? Oto szczegóły…

Reklama

Fotoradar TraffiStar SR390 to urządzenie niemieckich inżynierów

Fotoradar TraffiStar SR390 to dzieło inżynierów niemieckiej firmy Jenoptik. Urządzenie zamontowane stacjonarnie jest w stanie śledzić prędkość pojazdów na czterech pasach ruchu. Dzięki systemowi ANPR odczytuje tablice rejestracyjne. Przy czym producent deklaruje minimum 98-procentową czytelność twarzy kierowcy oraz tablic rejestracyjnych - w nocy i za dnia.

Fotoradar TraffiStar SR390 przy Al. Jerozolimskich 239 w Warszawie / dziennik.pl
Reklama

Odpowiednie ograniczenie prędkości jest automatycznie przypisywane dla różnych pasów i do każdego samochodu, na podstawie jego klasy. Nowy fotoradar ma też możliwość ustawienia odrębnych limitów prędkości dla każdego pasa ruchu.

Zdjęcia wysokiej jakości jako dowód wykroczenia. Pogoda nie stanowi przeszkody

– Sięgnęliśmy po najnowocześniejsze urządzenia dostępne na polskim rynku. Fotoradar TraffiStar SR390 gwarantuje utrzymanie ciągłości rejestracji naruszeń oraz pozyskanie wysokiej jakości materiału dowodowego, bez względu na warunki pogodowe oraz porę dnia w jakiej wykonywane są pomiary – usłyszeliśmy w GITD. – Automatycznie odczytuje tablice rejestracyjne, identyfikuje rodzaj pojazdu i przypisuje do każdego ze namierzonych pojazdów niezbędne parametry, jak m.in. prędkość z jaką porusza się pojazd, prędkość jaka obowiązuje na danym odcinku drogi, pas ruchu którym porusza się pojazd, czas i miejsce popełnienia wykroczenia – wylicza Inspektorat.

Lekki i łatwy w montażu

Jeden taki fotoradar waży tylko 7,5 kg – tak lekka konstrukcja ułatwia stosowanie urządzenia na drogach. Do montażu nie potrzeba specjalnych, ciężkich konstrukcji, słupów do ochronnej zabudowy czy bramownic. Wystarczy dostępna infrastruktura, czyli np. latarnie (jak w przypadku montażu na Al. Jerozolimskich) lub wysięgniki sygnalizacji świetlnej zawieszone nad jezdnią. To oczywiście przekłada się na szybkość instalacji i usprawnia późniejsze serwisowanie urządzenia.

Fotoradar TraffiStar SR390 / dziennik.pl

Nowy fotoradar śledzący zamiast wideorejestratorów policji. Złapie nie tylko za prędkość i przejazd na czerwonym świetle

Fotoradar TraffiStar SR390 w wersji mobilnej może zastąpić również tradycyjne wideorejestratory z nieoznakowanych radiowozów. Nie wymaga ingerencji w układy samochodu i co ciekawsze nie wymaga też zrównania prędkości ze sprawcą szaleńczej jazdy (jak ma to miejsce w przypadku policyjnego pomiaru). Poza tym może pracować na statywie rozstawionym przy drodze.

Wśród funkcjonalności jest też rejestrowanie przypadków przejazdu na czerwonym świetle z równoczesnym wykonywaniem pomiarów prędkości. W tej konfiguracji urządzenie działa z wykorzystaniem wideodetekcji, a więc bez konieczności montowania pętli indukcyjnych w jezdni.

Nowe fotoradary TraffiStar SR390 widzą więcej, niż tylko przekroczenie prędkości! / Jenoptik / Archer Imagery

70 fotoradarów nowej generacji. GITD powiększy sieć CANARD

Obecnie Główny Inspektorat Transportu Drogowego pracuje nad powiększeniem sieci CANARD o 128 nowych systemów do kontroli kierowców i wykrywania wykroczeń. W tej puli przewidziano 43 nowe lokalizacje odcinkowego pomiaru prędkości na autostradach i ekspresówkach. Do tego GITD za ok. 24 mln zł zamierza ustawić przy drogach 70 nowych fotoradarów. I to nie byle jakich, tylko przyrządów śledzących najnowszej generacji.

Rozbudowę sieci CANARD Inspektorat podzielił na dwa jednakowe etapy i w każdym zamierza kupić po 35 nowych fotoradarów za ponad 11,8 mln zł, co średnio daje ok. 340 tys. zł na każdy przyrząd. Do wyścigu o lukratywny kontrakt wystartowały cztery firmy.

Fotoradar TraffiStar SR390 - w Polsce będzie 70 takich urządzeń?

Właśnie z fotoradarem TraffiStar SR390 zgłosiła się spółka Lifor z Bytomia. Dwie transze po 35 przyrządów mają kosztować niecałe 16,8 mln zł. Obecnie razem z najnowszym urządzeniem zamontowanym przy Al. Jerozolimskich są trzy takie przyrządy - również w Warszawie przy al. Stanów Zjednoczonych oraz w Bytomiu przy ul. Wrocławskiej.

Fotoradar TraffiStar SR390 w Warszawie przy al. Stanów Zjednoczonych / dziennik.pl

Łapie 32 auta na raz - ten fotoradar to pogromca kierowców

Z kolei spółka Sprint z Olsztyna zaoferowała fotoradar Mesta Fusion RN francuskiej firmy IDEMIA (147 takich urządzeń ustawiono w ramach wcześniejszych zakupów). 70 przyrządów w dwóch transzach ma kosztować 21,6 mln zł.

Fotoradar Mesta Fusion RN to obecnie najnowocześniejsze tego typu urządzenie w Polsce. Potrafi jednocześnie namierzyć 32 samochody na 8 pasach ruchu i rozpoznawać tablice rejestracyjne dzięki systemowi ANPR. Odpowiednie ograniczenie prędkości jest automatycznie przypisywane dla różnych pasów i do każdego samochodu, na podstawie jego klasy. Francuski przyrząd nie tylko wychwytuje przekroczenia dozwolonych limitów. Umie też wyłapać jazdę: na zderzaku, z prędkością utrudniającą ruch (blokowanie), po buspasie, na zakazie, pod prąd, po chodniku czy pasem awaryjnym (np. kiedy inne auta stoją w korku), przekraczanie linii czy wyprzedzanie z niewłaściwej strony. Sprzęt można skonfigurować do rejestracji naruszenia zakazu ruchu ciężarówek. Urządzenie może jednocześnie rejestrować wykroczenia w trybie zbliżania się i oddalania – ta funkcja jest istotna m.in. ze względu na motocyklistów. Fusion RN ustawiony przy skrzyżowaniu wyłapie przejazd na czerwonym świetle. Jego uwadze nie umknie skręt w lewo z pasa do jazdy prosto lub w prawo. Złamanie zakazu zawracania też skończy się zdjęciem i mandatem.

Obecnie z 450 fotoradarów działających przy drogach prawdziwym pogromcą okazuje się właśnie Mesta Fusion RN. Taki przyrząd ustawiony w Świdniku przy al. Tysiąclecia (wlot do miasta, jadąc od strony Lublina, ograniczenie prędkości do 50 km/h) przyłapał już ponad 18,6 tys.

  • Świdnik przy al. Tysiąclecia - 18 634 naruszeń;
  • Ruda Śląska, Al. Powstań Śląskich - 9570 naruszeń
  • Wanaty - 8994 naruszenia;Gliwice, łącznica do A1 - 8898 naruszeń;
  • Solec Kujawski - 7777 naruszeń.
Fotoradar Mesta Fusion RN w miejscowości Dzierżenin DK 61 / Tomasz Sewastianowicz

Foto-przyczepy zamiast 70 fotoradarów? Tego w Polsce jeszcze nie było

Rozbudowa sieci CANARD może otworzyć drogę do masowego zastosowania na polskich drogach lidarów, czyli urządzeń wykorzystujących technologię laserową. Firma Vitronic z Kędzierzyna-Koźla (spółka-córka niemieckiego przedsiębiorstwa Vitronic GmbH) zaoferowała GITD lidar o nazwie POLISCAN FM1. Przyrząd daje się również montować w opancerzonej przyczepie, co szczególnie może podziałać na zwiększenie liczby karanych kierowców. 70 takich przyrządów wyceniono na 20,6 mln zł.

Producent twierdzi, że dzięki zastosowaniu lidaru skanującego obszar drogi tysiącami wiązek światła laserowego każdej sekundy, jego sprzęt jest dokładniejszy niż klasyczne fotoradary (wykorzystujące do pomiaru prędkości efekt Dopplera). Wyższa precyzja ma objawiać się choćby znacznie mniejszą rozbieżnością samej wiązki. Tradycyjny fotoradar znany z naszych dróg potrafi dwa auta jadące bardzo blisko siebie uznać za pojedynczy obiekt. Z kolei POLISCAN FM1 bez problemu namierza kilka pojazdów jadących obok siebie (lub jeden za drugim) i na zdjęciu odpowiednio dokumentuje wykroczenia oraz pozwala na automatyczny odczyt numerów rejestracyjnych. Eliminuje też do minimum efekt zjawiska wzajemnego przysłaniania się aut. Zastosowanie dwóch kamer pozwala urządzeniu wybrać optymalną sytuację do zrobienia zdjęcia – laser jako oczy lidaru już z odległości 75 m namierza każdy samochód i cierpliwie śledzi czyhając na najlepszy moment do uwiecznienia ew. wykroczenia.

Lidar w opancerzonej platformie – przyczepie (Enforcement Trailer) / VITRONIC GmbH

Leci mandat nie tylko za prędkość. Cztery razy więcej kar

W tych samych warunkach drogowych urządzenie laserowe było w stanie zarejestrować nawet cztery razy więcej naruszeń, niż tradycyjny radar dopplerowski (szczególnie w przypadku gęstszego ruchu). Zanotowano nawet przypadek, kiedy lidar zrobił precyzyjne zdjęcie dowodowe auta jadącego na odległym pasie, które na chwilę pojawiło się w wolnej przestrzeni tuż pod ręką jadącego na pierwszym planie rowerzysty. Z taką sprawnością niemiecki sprzęt ma spisywać się nie tylko na trasach z dużym natężeniem pojazdów czy też drogach szybkiego ruchu, ale też specjalizować w pomiarach w trudnych sytuacjach – POLISCAN FM1 można ustawiać m.in. na łukach dróg i w tunelach, czyli tam gdzie klasyczne fotoradary są bezużyteczne. Lidar produkowany pod Frankfurtem nie tylko ujawnia przekroczenia prędkości. Można go również wykorzystywać jednocześnie do rejestracji przejazdu na czerwonym świetle.

Lidar POLISCAN FM1 / Materiały prasowe

Foto-przyczepy postrachem kierowców

Możliwości urządzenia mogą imponować. Jeśli dodać do tego, że foto-przyczepę, czyli sterowaną pilotem samojezdną platformę (Enforcement Trailer), można ustawić dosłownie wszędzie (jednego dnia może działać w miejscowości X, następnego w miejscowości Y), to kierowców czekają ciężkie czasy. Sprzęt dzięki pancernej obudowie oraz bezprzewodowej łączności można zostawić bez nadzoru, a wymienne pokładowe akumulatory zasilają lidar nawet przez 10 dni pracy (odpada potrzeba przyłącza jak w przypadku klasycznych fotoradarów na słupach). Rozwiązanie to bardzo lubią służby francuskie czy niemieckie, które wykorzystują je np. do kontroli przestrzegania ograniczeń prędkości w rejonie remontów i przebudowy dróg.

Polski fotoradar śledzący także łapie 32 auta jednocześnie i jest najtańszy

Czwarty przyrząd to dzieło polskiej spółki PolCam Systems, która w koncernie obronnym Grupa WB odpowiada za rozwój systemów bezpieczeństwa drogowego. Warszawska firma zaoferowała fotoradar śledzący SmartEye ST-1 i 70 takich urządzeń chce sprzedać GITD za 16,7 mln zł.

SMARTEYE to rodzina fotoradarów wykorzystujących głowicę 3D. Przyrząd zamontowany stacjonarnie jest w stanie wykrywać i śledzić 32 pojazdy na sześciu pasach ruchu i to w obydwu kierunkach. – W efekcie za pomocą jednego urządzenie jesteśmy w stanie kontrolować wszystkie pasy ruchu każdej autostrady w Polsce – powiedział Maciej Klosiński z firmy PolCam.

SMARTEYE umie też wyłapać jazdę: na zderzaku, po buspasie, na zakazie, pod prąd, przejazd na czerwonym świetle czy zmianę pasa ruchu w niedozwolonym miejscu. Sprzęt można skonfigurować do rejestracji naruszenia zakazu ruchu ciężarówek.

Fotoradar śledzący SMARTEYE PolCam / Targi Kielce

70 nowych fotoradarów. LISTA lokalizacji - miejscowości i drogi

Który fotoradar stanie przy polskich drogach? Najpierw GITD przeprowadzi testy tych urządzeń. Próby przewidują m.in. ocenę poziomu detekcji wykroczeń drogowych – minimum 85 proc. Za 100 proc. przysługuje maksymalna ocena 15 punktów. Aż 20 punktów przewidziano za skuteczność rozpoznawania wizerunku kierującego pojazdem (min. 80 proc.). Gwarantowana sprawność pojedynczego urządzenia w okresie gwarancji musi być przynajmniej na poziomie 95 proc. (maks. 5 punktów).

Znamy za to 70 nowych lokalizacji, w których fotoradary zaczną dyscyplinować kierowców. Niżej lista pierwszych 35 lokalizacji z podziałem na województwa, miejscowości i drogi.

województwo Miejscowość droga
kujawsko-pomorskie Czarnowo 80
kujawsko-pomorskie Tywola 15
kujawsko-pomorskie Mokre 55
lubuskie Bolemin 22
lubuskie Słubice 31
lubuskie Nowogród Bobrzański 27
łódzkie Strzelce 60
łódzkie Żurawieniec 60
mazowieckie Grabina 60
mazowieckie Słupno 62
mazowieckie Sierpc 10
mazowieckie Goślice 60
mazowieckie Błonie 92
mazowieckie Mościbrody 63/61
mazowieckie Zegrze 61
mazowieckie Rębowo 50
podlaskie Drohiczyn 62
pomorskie Chrząstowo 22
pomorskie Węgorzynko 21
pomorskie Zajączkowo Tczewskie 91
pomorskie Jaromierz 22
warmińsko-mazurskie Narty 58
warmińsko-mazurskie Szczytno 57
warmińsko-mazurskie Szczytno 53
warmińsko-mazurskie Minty 57
warmińsko-mazurskie Bartoszyce 51
warmińsko-mazurskie Iława 16
warmińsko-mazurskie Dobre Miasto 51
wielkopolskie Budzyń 11
wielkopolskie Chodzież 11
wielkopolskie Rumianek 92
wielkopolskie Czekuszewo 92
zachodniopomorskie Ostrowiec 22
zachodniopomorskie Kołbaskowo 13
zachodniopomorskie Gwda Mała 20
Fotoradar Mesta Fusion RN w miejscowości Dzierżenin DK 61 / Tomasz Sewastianowicz