- Lexus sprzedaje się świetnie. Hybrydy i SUV-y hitem 2024 roku
- Nowy Lexus LBX jest inny niż Toyota Yaris Cross. Jakie różnice?
- Lexus LBX czy Lexus UX? Wymiary ułatwią wybór
- Lexus LBX z nową ergonomię miejsca kierowcy. Tak wygląda kokpit
- Lexus LBX – pojemność bagażnika zależy od napędu
Lexus sprzedaje się świetnie. Hybrydy i SUV-y hitem 2024 roku
Lexus ustanowił nowy rekord. Od początku 2024 roku zarejestrowano w Polsce ponad 10 700 samochodów tej japońskiej marki – to więcej niż w całym 2023 roku. Rok do roku producent zanotował niemal 40-procentowy wzrost sprzedaży. Aż 100 proc. kupujących zdecydowało się na auta z napędem zelektryfikowanym, czyli hybrydy, hybrydy plug-in oraz samochody na prąd z baterii. Tylko we wrześniu z 21 salonów na drogi wyjechało przeszło 1180 aut, stąd Lexus a w klasyfikacji generalnej marek premium kolejny miesiąc z rzędu wjechał na czwartą lokatę i wyprzedził Volvo. Wyżej jest już tylko niemiecka trójka, czyli Mercedesa, BMW i Audi.
Kierowcy najchętniej wybierają SUV-y i crossovery. Najpopularniejszym modelem jest Lexus NX – w tym roku sprzedano 4080 sztuk tego modelu. Do rekordu mocno przyczynił najmłodszy w gamie hybrydowy Lexus LBX, który w pół roku od premiery zdominował segment B-SUV premium. Do tej pory zarejestrowano 1900 sztuk i trzeci miesiąc z rzędu z salonów wyjechało więcej LBX-ów (277 egz.) niż wszystkich konkurencyjnych modeli razem. Skąd takie wzięcie?
Nowy Lexus LBX jest inny niż Toyota Yaris Cross. Jakie różnice?
LBX jako najtańszy przedstawiciel rodziny japońskiej marki mocno obniża próg wejścia do świata aut premium. Technicznym bliźniakiem nowości Lexusa jest Toyota Yaris Cross – oba modele wykorzystują platformę GA-B. Jednak na potrzeby LBX-a inżynierowie zwiększyli rozstaw osi oraz kół, dlatego nowy model urósł do prawie 4,2 m długości, a wszerz przybyło aż o 6 cm (1,83 cm). Dodatkowe centymetry przełożyły się na sportowe proporcje z kabiną przesuniętą do tyłu i bardziej pakowne wnętrze. Lexus UX jest o 30 cm dłuższy od nowicjusza (różnice w tabeli).
Lexus LBX czy Lexus UX? Wymiary ułatwią wybór
Wymiary | Lexus LBX | Lexus UX |
Długość | 4190 mm | 4495 |
Szerokość | 1825 | 1825 |
Wysokość | 1560 | 1540 |
Rozstaw osi | 2580 | 2640 |
Lexus LBX z nową ergonomię miejsca kierowcy. Tak wygląda kokpit
Wejścia do kabiny nowego Lexusa LBX strzeże nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w RX, NX czy elektrycznym RZ. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Wnętrze sportowo nastawionej wersji Cool wita uściskiem głębiej profilowanego fotela z tapicerką z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry, otula wygodą, błyszczy gadżetami. Od pierwszej chwili czuć różnicę po obcowaniu z mniej wymuskaną, tańszą odmianą Relax. Materiały są wysokiej jakości, spasowanie elementów perfekcyjne – nic nie skrzypi i nie trzeszczy nawet podczas jazdy na nierównościach. Ciężko doszukać się pójścia na skróty kosztem lexusowej solidności wykonania. Mięsista kierownica leży idealnie, a prawa ręka odruchowo chwyta za lewarek na wysokim tunelu środkowym – niczym w droższych sportowych samochodach, co jest miłym gestem ze strony producenta takich bestii jak RC F czy LC 500 (oba z benzynowym pięciolitrowym V8/464 KM).
LBX stara się też zrobić wrażenie na fanach nowych technologii. Zamiast klasycznych zegarów jest 12,3-calowy wirtualny wyświetlacz. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też ustawić pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Connect. Nawigacja oparta na chmurze podaje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Sam interfejs multimediów rewelacyjnie współpracuje z bezprzewodowym Apple CarPlay.
Lexus pozostawił też osobny, tradycyjny panel do regulacji temperatury i nawiewu. Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez odrywania rąk od prowadzenia auta. O resztę można poprosić asystenta głosowego Lexus Concierge – zrozumie także polecenia po polsku i nawet wtedy, gdy gra muzyka. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia. Sam interfejs multimediów łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Do pełni szczęścia jest audioMark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie. Systemy bezpieczeństwa oraz multimedia można aktualizować zdalnie over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. Przy okazji kabinie nie można odmówić praktyczności. Książkowe udogodnienia, jak schowki, 2 porty USB-C, uchwyty i miejsca na napoje są tam, gdzie trzeba i mają odpowiednie rozmiary.
Lexus LBX – pojemność bagażnika zależy od napędu
Lexus LBX pod elektrycznie sterowaną klapą oferuje bagażnik o pojemności 402 litrów (317 l w modelu z napędem 4x4). To wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki. Kufer ma regularne kształty, a przestrzeni nie zakłócają zagłębienia czy występy. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na zestaw naprawczy do opon czy narzędzia. Po złożeniu kanapy możliwości transportowe rosną do prawie 1000 litrów.
Lexus LBX i nowy napęd hybrydowy z silnikiem 1.5. Jaka moc?
LBX dostał pod maskę hybrydę złożoną z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej. Akumulator schowany pod tylną kanapą ma mniejszą masę i wymiary (w porównaniu do tego z Yarisa Cross), ale jest w stanie dwa razy szybciej przekazywać większą moc. Co wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw. Podczas hamowania energia odzyskiwana jest jeszcze szybciej. Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. A jak nowa 1,5-litrowa hybryda radzi sobie na drodze?
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w napędzie Yarisa Cross. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też zaskakująco ekonomiczna – wynik 3,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków, a gdyby się uprzeć to i 3,3 l udałoby się uzyskać. Jeśli brać pod uwagę niemal 140-konny napęd, podwyższone nadwozie, większe koła z szerszymi oponami i ponad 1300 kg wagi auta, to wyniki zużycia benzyny mogą imponować. Sam Lexus dla LBX-a z napędem na przednią oś deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4-4,7 l/100 km.
Lexus LBX z hybrydą 1.5 - jak jeździ i ile spala?
Napęd doszlifowano również pod względem akustycznym – silnik podczas jazdy pracuje cicho, ton podnosi jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Bezstopniowa przekładnia działa z ogładą, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Przednionapędowa odmiana na start od zera do 100 km/h potrzebuje 9,2 s. Wynik nie wciska w fotel, ale ten samochód dzięki hybrydzie bardziej elektrycznej niż spalinowej naprawdę daje się lubić. Poza tym Lexus LBX dobrze trzyma się jezdni i nawet oferuje odrobinę sportowej zwinności, tu swoje robią nisko położony środek ciężkości oraz szerzej rozstawione koła.
Lexus LBX z napędem 4x4 E-Four, jak największy Lexus RX 350h i 450h+
Lexus LBX może być wyposażony w napęd na cztery koła E-Four jak w RX 450h+ i RX 350h. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80. Podczas normalnej, spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu. W każdej wersji LBX ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej, a w wersjach z napędem 4x4 zastosowano układ podwójnych wahaczy.
Lexus LBX - wyposażenie w systemy bezpieczeństwa
Lexus LBX dostał nową generację systemów asystujących, które przy każdej zdalnej aktualizacji będą jeszcze zyskiwać na umiejętnościach. Jak działają wynalazki japońskich inżynierów? Kamera zamontowana na szczycie przedniej szyby i radar schudnie ukryty w kratownicy grilla to główne komponenty odpowiedzialne za pracę Lexus Safety System+. Pod tą nazwą zgrupowano m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (z asystentem skrętu na skrzyżowaniu), aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków oraz utrzymanie pasa ruchu. Samochód jest też wyposażony w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (to innowacja znana z modeli NX, RX, RZ oraz LM), kamerę monitorującą skupienie kierowcy, inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola oraz ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu.
Opcjonalnie wyposażenie można wzbogacić o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor). Lexus LBX ma też spryskiwacze wbudowane w wycieraczki – to rozwiązanie znane z królewskich modeli LS i LC. Dzięki funkcji Advanced Park LBX sam zajmie miejsce postojowe. Z kolei układ Remote Park umożliwi zdalne zaparkowanie auta z wykorzystaniem smartfona nawet wtedy, gdy kierowca znajduje się poza autem.
Ile kosztuje nowy Lexus LBX? Jest najtańszym modelem w gamie
Lexus LBX w bazowej odmianie kosztuje od 134 900 zł. Taki model oferuje m.in. elektroniczne klamki, aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, system multimedialny Lexus Link Connect z 9,8-calowym wyświetlaczem i nawigacją w chmurze, przednie reflektory Full LED L-Shape oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3.
Najpopularniejszy Lexus LBX Elegant+Tech tańszy o 25 000 zł
Jednak najpopularniejszą w Polsce wersją jest Elegant z pakietem Tech – aż 34 proc. sprzedanych LBX-ów było w takiej konfiguracji. Samochód jest wyposażony w 18-calowe alufelgi, 12,3-calowy wirtualny kokpit, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, podgrzewanie kierownicy, system nanoe X w klimatyzacji, inteligentny kluczyk czy ładowarkę indukcyjna telefonów. Takiego LBX można mieć w jednym z dziewięciu kolorów. Polacy najczęściej decydują się na lakier Sonic Copper (27 proc. zamówień). 16 proc. postawiło na grafitowe nadwozie, a 16 proc. na białe. Najpopularniejsza jest czarna tapicerka ze skóry ekologicznej (37 proc. zamówień), następnie piaskowa (35 proc.) i brązowa (28 proc.). Teraz Lexus LBX Elegant+Tech z 2024 roku produkcji jest tańszy o 25 000 zł i kosztuje od 157 900 zł.
Lexus LBX w wersji Cool kosztuje od 172 900 zł
Najbogatsza odmiana Cool stanowi 18 proc. sprzedaży. W tym aż 60 proc. aut ma także dodatkowe pakiety Premium (m.in. adaptacyjne reflektory Full LED L-shape) i Advanced, który obejmuje m.in. 13-głośnikowy system premium audio Mark Levinson, wyświetlacz HUD na przedniej szybie, kierownicę z dotykowymi panelami i system kamer z panoramicznym widokiem dookoła samochodu, 18-calowe felgi aluminiowe z polerowanym wykończeniem, tapicerkę łączącą skórę z zamszem Ultrasuede oraz dwukolorowe nadwozie. Polacy najczęściej decydują się na połączenie czarnego dachu z lakierem Sonic Copper (46 proc. zamówień). Dalej jest kolor czerwony (17 proc.) oraz żółty (7 proc.). Lexus LBX w wersji Cool kosztuje teraz od 172 900 zł.
Lexus LBX - dane techniczne, wymiary, osiągi
Lexus LBX | FWD | AWD | ||||
SILNIK | ||||||
Typ silnika | M15A-FXE | M15A-FXE | ||||
Liczba cylindrów i układ | 3-cylindrowy, rzędowy | 3-cylindrowy, rzędowy | ||||
Mechanizm zaworów | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | ||||
Średnica tłoka x skok cylindra | mm | 80,5 x 97,6 | 80,5 x 97,6 | |||
Pojemność | cm3 | 1490 | 1490 | |||
Stopień sprężenia | 14.0 | 14.0 | ||||
Wtrysk paliwa | EFI | EFI | ||||
Układ dolotowy | Wolnossący | Wolnossący | ||||
Norma emisji | EURO6E z OBD | EURO6E z OBD | ||||
Typ paliwa | benzyna | benzyna | ||||
Rekomendowana liczba oktanów | 95 lub więcej | 95 lub więcej | ||||
Moc maks. | kW/obr./min | 67/5500 | 67/5500 | |||
Maks. moment obrotowy | Nm/obr./min | 120/3600-4800 | 120/3600-4800 | |||
Zużycie paliwa | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | l/100km | 4,7 | 5,0 | |
Min. | l/100km | 4,4 | 4,6 | |||
Emisje CO2 | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | g/km | 107,45 | 113,42 | |
Min. | g/km | 100,35 | 104,97 | |||
SILNIK ELEKTRYCZNY | ||||||
Typ | Przedni | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | |||
Tylny | Indukcyjny silnik asynchroniczny | |||||
Moc maks. | Przód | kW | 69,0 | 69.0 | ||
Tył | kW | 4,7 | ||||
Maks. moment obrotowy | Przód | Nm | 185,0 | 185,0 | ||
Tył | Nm | 52,0 | ||||
BATERIA HYBRYDOWA | ||||||
Typ baterii | Niklowo-wodorkowa | Niklowo-wodorkowa | ||||
Napięcie nominalne | V | 201,6 | 201,6 | |||
Liczba ogniw | 168 | 168 | ||||
Napięcie systemowe | V | 280 | 280 | |||
Pojemność baterii | Ah | 5,0 | 5,0 | |||
Łączna moc baterii | kWh | 1,0 | 1,0 | |||
ŁĄCZNA MOC UKŁADU | ||||||
Moc maksymalna*7 | kW | 100 | 100 | |||
OSIĄGI | ||||||
Prędkość maks. | km/h | 170 | 170 | |||
Przyspieszenie | Od 0 do 100 km/h | s | 9,2 | 9,6 |
Lexus LBX | FWD | AWD | |||
NAJWAŻNIEJSZE WYMIARY I MASY | |||||
Nadwozie | Długość | m | 4190 | 4190 | |
Szerokość | m | 1825 | 1825 | ||
Wysokość | m | 1560 | 1560 | ||
Rozstaw osi | m | 2580 | 2580 | ||
Rozstaw kół | Przód | m | 1570 | 1570 | |
Tył | m | 1570 | 1570 | ||
Przestrzeń biodrowa | Przód | m | 1306,3 | 1306,3 | |
Tył | m | 1075,6 | 1075,6 | ||
Wnętrze | Długość | m | 1820 | 1820 | |
Szerokość | m | 1445 | 1445 | ||
Wysokość | m | 1195 | 1195 | ||
Odległość między rzędami | Od przodu do tyłu | m | 814,7 | 814,7 | |
Liczba miejsc | osoby | 5 | 5 | ||
Zwis | Przód | m | 870 | 870 | |
Tył | m | 740 | 740 | ||
Współczynnik oporu powietrza | 0,34 | 0,34 | |||
Prześwit minimalny | m | 220 | 220 | ||
Najniżej umiejscowiony element | Przednie zawieszenie | Przednie zawieszenie | |||
Kąt natarcia | stopnie | 16,1 | 16,1 | ||
Kąt zjazdu | stopnie | 14,5 | 14,5 | ||
Masa własna | Przód | Min.- Maks. | kg | 775 - 795 | 775 - 795 |
Tył | Min. - Maks. | kg | 505 - 555 | 590 - 620 | |
Łącznie | Min. - Maks. | kg | 1280 - 1350 | 1365 - 1415 | |
Masa całkowita | Przód | kg | 905 | 905 | |
Tył | kg | 850 | 915 | ||
Łącznie | kg | 1755 | 1820 | ||
Bagażnik | Pojemność (VDA) | Fotele rozłożone | l | 402 | 317 |
Maksymalna | l | 992-994 | - | ||
Uciąg | Z hamulcem | kg | 750 | 750 | |
Bez hamulca | kg | 650 | 650 | ||
Zbiornik paliwa | l | 36 | 36 |
TYP NAPĘDU | FWD | AWD | |||
PODWOZIE | |||||
Przekładnie | Kod modelowy | PA11 | PA11 | ||
Typ | CVT | CVT | |||
Przełożenie skrzyni biegów | 3,218 | 3,218 | |||
Silnik trakcyjny (tył) | Całkowity współczynnik redukcji prędkości | 10,487 | |||
Typ hamulców | Przód | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | ||
Tył | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | |||
Rozmiar hamulców | Przód | 15-calowe tarcze 25V | 15-calowe tarcze 25V | ||
Średnica / Grubość | mm | 282 / 25,0 | 282 / 25,0 | ||
Tył | 15-calowe tarcze | 16-calowe tarcze | |||
Średnica / Grubość | mm | 265 / 10,0 | 281 / 12,0 | ||
Rodzaj hamulca postojowego i umiejscowienie przycisku | Elektryczny – konsola środkowa | Elektryczny – konsola środkowa | |||
Typ zawieszenia | Przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPherson | ||
Tył | Belka skrętna | Wielowahaczowe | |||
Od obrotu do obrotu | 2,73 | 2,73 | |||
Min. promień skrętu | Od krawężnika do krawężnika | m | 5,2 | 5,2 | |
Od ściany do ściany | m | 5,6 | 5,6 | ||
Typ wspomagania kierownicy | Elektryczne | Elektryczne |