- Nowy Lexus RZ 450e, czyli debiut japońskiej marki
- Lexus RZ 450e jest większy niż hybrydowy SUV NX
- Lexus RZ 450e z wolantem zamiast kierownicy, jak to działa?
- Wolant i elektroniczne połączenie z kołami, czy to jest bezpieczne?
- Lexus RZ z ogrzewaniem promiennikowym w kabinie, ciepło jak w słońcu
Nowy Lexus RZ 450e, czyli debiut japońskiej marki
Lexus RZ 450e zalicza się do najmłodszych graczy w świecie samochodów elektrycznych. To pierwszy bateryjny SUV japońskiej marki zbudowany od podstaw w oparciu o nową platformę eTNGA stworzoną z myślą o autach EV.
RZ 450e serwuje nam niespotykane dotąd w autach Lexusa proporcje. Stoi na szeroko rozstawionych 20-calowych kołach, jakby w każdej chwili był gotów wbić się w zakręt. Z długością ponad 4,8 m ląduje między krótszym o 14,5 cm NX i dłuższym o 8,5 cm RX. Także linia dachu RZ biegnie niżej. Za to rozstawem osi (2850 mm) przerasta oba modele.
Lexus RZ 450e jest większy niż hybrydowy SUV NX
Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry w RZ został trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną czujnikami. Szlachetny wizerunek auta podkreślają smaczki w stylu high-tech. Dobrą robotę robi choćby szeroka listwa LED łącząca tylne światła. Z kolei przedzielony tylny spojler nie tylko wysmukla dach, ale też poprawia stabilność auta w trakcie jazdy.
Lexus RZ 450e z wolantem zamiast kierownicy, jak to działa?
Wejścia do środka broni nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX, RX i najmniejszym LBX. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. We wnętrzu RZ jedną z najważniejszych nowych technologii jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem (dostępny w Polsce od 2025 roku). Swój wynalazek Japończycy nazwali One Motion Grip. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Lexusa nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. Zamiast tego kabel zasilający i elektronika odpowiadają za zgodność życzeń kierowcy z kierunkiem jazdy. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie – delikatny ruch już na postoju, a reakcja kół jest natychmiastowa.
Wolant i elektroniczne połączenie z kołami, czy to jest bezpieczne?
Na drodze elektroniczny system z wolantem nie jest bezduszny. Wśród informacji zwrotnych ze styku kół z jezdnią czuć np. mniejsze drgania wywołane nierównościami. Do tego jest stabilny tor jazdy i lepsza korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni. Czy to bezpieczne? RZ ma specjalne zabezpieczenia awaryjne procesorów sterujących One Motion Grip, a także dodatkowy obwód prądu na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Jeśli to jeszcze kogoś nie przekonuje, to zawsze może zaoszczędzić pieniądze i zostać przy tradycyjnej kierownicy.
Sam wolant świetnie leży w dłoniach. Zgrupowane na nim przyciski, kursory czy dwa suwaki do sterowania światłami i wycieraczkami są w zasięgu kciuków. Wyświetlacz head-up stanowi lustrzane odbicie funkcjonalności powierzonych wolantowi.
Wystarczy dotknąć któregoś z klawiszy, a jego odpowiednik podświetlony na zielono pojawi się na szybie. To dla bezpieczeństwa – kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi w poszukiwaniu właściwego guzika. Zresztą cały kokpit pomyślano jako przestrzeń, w której do obsługi funkcji auta wystarczy niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi, nad głową jest bardzo dużo miejsca i nie przeszkadza nawet opadająca linia dachu. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 16-17 cm luzu. Pozytywnie nastraja też ambientowe podświetlenie kabiny.
Lexus RZ z ogrzewaniem promiennikowym w kabinie, ciepło jak w słońcu
Kolejna innowacja na pokładzie RZ to ogrzewanie promiennikowe, które poza zdrowszym wpływem na podróżujących (komfort działania przypomina wygrzewanie się w słońcu) ma też oszczędniej pobierać prąd i zmniejszać obciążenie klimatyzacji. Promienniki ciepła umieszczono na wysokości kolan przed kierowcą i pasażerem z przodu, pod kolumną kierownicy oraz na dole deski rozdzielczej. Do ograniczenia zużycia energii elektrycznej przyczyni się też dach fotochromatyczny – za jednym dotknięciem magicznie zmienia się przezroczystość odcinając promienie słoneczne. Jego panoramiczna tafla szkła ma też powłokę, która odbija promieniowanie podczerwone i redukuje promieniowanie cieplne, jednocześnie zatrzymując ciepło w kabinie, gdy jest zimno.
Lexus RZ 450e: wyposażenie i nawigacja z chmury
Na uznanie zasługuje stacja multimedialna Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem – system imponuje szybkością reakcji i jakością prezentowanych grafik. Sam interfejs multimediów błyskawicznie łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay (przewodowy Android Auto). Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. RZ można również zarządzać głosowo. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson.
Seryjna nawigacja czerpie informacje z chmury. Rozwiązanie zapewnia także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy, bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft z czasem poprawi możliwości systemu multimedialnego, wydajność elektrycznego napędu, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach RZ może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.
Lexus RZ 450e i jaka pojemność bagażnika z elektrycznie sterowaną klapą?
Lexus RX 450e pod elektrycznie sterowaną klapą skrywa bagażnik o pojemności 522 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy maksymalna pojemność do sufitu wynosi 1451 litrów. Pod roletą mieszczą się dwie walizki – 110-litrowa i 97-litrowa. Dodatkowo pod podłogą bagażnika jest schowek o pojemności 58 litrów, w którym można przechowywać kable do ładowania auta.
Lexus RZ 450e, czyli dwa silniki elektryczne i napęd 4x4
Lexus RX 450e pod płaską podłogą skrywa akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh (96 ogniw; napięcie 355V). Mocy dostarczają dwa silniki – przedni wytwarza 204 KM, tylny 109 KM. Łącznie taki system zapewnia kierowcy 313 KM (435 Nm) i za jednym zamachem tworzy elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4. W efekcie to komputer decyduje o przeniesieniu momentu obrotowego między przód i tył - rozkład może być dostosowany w zakresie od 0 do 100 lub od 100 do 0 w ciągu milisekund. Żaden system mechaniczny nie jest aż tak sprawny.
Jak działa elektryczny napęd 4x4 DIRECT4?
Sytuacja | Standardowy rozdział napędu | Możliwy rozdział napędu (i wszystko pomiędzy) | Cel |
Ruszanie | 60:40 | 20:80 | Zwiększenie trakcji i stabilności poprzez przeniesienie momentu na tył |
Jazda na wprost | 70:30 | 40:60 | Poprawa stabilności i wydajności |
Pokonywanie zakrętów | 75:25 | 20:80 | Zwiększenie trakcji w warunkach słabszej przyczepności, bezpieczne poruszanie się po obranym torze jazdy oraz dobre przyspieszenie na wyjściu z łuku |
Lexus RZ 450e, jaki zasięg i przyspieszenie? Osiągi
RZ od zera do 100 km/h rozpędzi się w 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 160 km/h. Zasięg przewidziano większy niż 400 km. Na tle rywali szału nie ma, ale zużycie energii na poziomie 18 kWh/100 km/h to już coś! Swój udział w tym wyniku ma tryb Range, który zdławia prędkość, uruchamia specjalny program dystrybucji mocy oraz wyłącza klimatyzację. Do tego jest jeszcze funkcja one-pedal - pozwala przyspieszać i zwalniać (hamowanie rekuperacyjne) głównie przez operowanie pedałem "gazu". W ten sposób Lexus RZ 450e zamierza zostać jednym z najbardziej wydajnych EV w klasie.
Akumulator z gwarancją na 10 lat lub milion kilometrów
Naładowanie do poziomu 80 proc. potrwa 30 minut przy użyciu systemu szybkiego ładowania o mocy 150 kW (CCS2). Lexus jest tak pewien zastosowanej technologii, że na akumulator udziela gwarancji na 10 lat lub milion kilometrów. Zdaniem Japończyków po dekadzie eksploatacji bateria utrzyma 90 proc. pierwotnej pojemności, a pomoże w tym m.in. aktywne zarządzanie termiczne z pompą ciepła i chłodzeniem cieczą czy proces produkcyjny zabezpieczony tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii.
Lexus RZ 450e w wersji Prestige taniej o 81 800 zł
Lexus RZ 450e w Polsce jest teraz dostępny w obniżonych cenach. Japoński SUV w wersji Prestige z pakietami Design oraz Premium kosztuje teraz od 289 100 zł (81 800 zł taniej), a z dopłatą w programie "Mój elektryk" od 262 100 zł. Wyposażenie obejmuje światła full LED, 20-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane fotele i kierownicę, ogrzewanie promiennikowe dla pasażerów przedniego rzędu siedzeń, elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika, kamerę cofania z panoramicznymi widokiem 360 stopni dookoła samochodu, inteligentny kluczyk, 7-calowy wyświetlacz przed kierowcą oraz 10-calowy kolorowy projektor wyświetlający dane na przedniej szybie (HUD) i cyfrowe lusterko wsteczne. Na pokładzie system multimedialny Lexus Link PRO z 14-calowym wyświetlaczem, asystentem głosowym Lexus Concierge, usługami Connected oraz nawigacją w chmurze i 4-letnim bezpłatnym pakietem transmisji danych. Tapicerka w tej wersji wykonana jest z perforowanej skóry syntetycznej Tahara, a wnętrze wykończono wstawkami Tsuyasumi.
Lexus RZ 450e Otomenashi tańszy o ponad 90 tys. zł, ile kosztuje ten SUV?
Lexus RZ 450e Otomenashi kosztuje teraz od 304 100 zł (85 800 zł taniej), a po uwzględnieniu dopłaty z programu "Mój elektryk" cena spada do 277 100 zł. RZ 450e Omotenashi w standardzie ma system autonomicznego parkowania Lexus Teammate z funkcją pamięci miejsc postojowych, wentylowane fotele przednie, pamięć ustawień fotela kierowcy i lusterek zewnętrznych, 64-kolorowe oświetlenie ambient oraz złącze 220 V/150 W, światła Bi-LED z AHS. We wnętrzu tapicerka wykonana jest z materiału Ultrasuede z perforacją.
Wersję Omotenashi można rozbudować o pakiet Luxury, który dokłada audio Mark Levinson z 13 głośnikami o mocy 1800 W oraz fotochromatyczny dach panoramiczny. Tak wyposażony Lexus RZ kosztuje 319 800 zł, czyli o 90 100 zł mniej od ceny katalogowej. Maksymalna dopłata w programie "Mój elektryk" obniża cenę do 292 800 zł.
Lexus RZ 450e, dane techniczne, wymiary
NAPĘD | |
Typ | SYNCHRONICZNY SILNIK Z MAGNESAMI TRWAŁYMI |
Moc maksymalna (kW / KM) | 230 / 313 |
Moc maksymalna silnika przedniego (kW) | 150 |
Moc maksymalna silnika tylnego (kW) | 80 |
Maks. moment obrotowy silnika przedniego (Nm) | 266 |
Maks. moment obrotowy silnika tylnego (Nm) | 168 |
BATERIA | |
Typ | LITOWO-JONOWA |
Liczba ogniw | 96 |
Napięcie (V) | 355 |
Pojemność nominalna (kWh) | 71,4 |
CZAS ŁADOWANIA | |
Ładowarka AC – jednofazowa 7kW (32A, 220V) | 10 h |
Ładowarka AC – trójfazowa 11kW (16A, 230V) | 6,5 h |
Ładowarka DC – szybkie ładowanie 150kW (400A) | 30 minut |
ŁADOWARKA | |
Złącze AC (Normalne użytkowanie) | Typ2 |
Złącze DC (Szybkie ładowanie) | CCS2 |
Moc ładowarki (kW) | 11 |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna (km/h) | 160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 5,3 |
Typ hamulców (Przód i tył) | Hamulce tarczowe, tarcze wentylowane |
Masa przyczepy (kg) | 750 |
ZUŻYCIE ENERGII (kWh/100km) – CYKL MIESZANY WLTP | |
18-calowe koła, wersja Prestige, masa minimalna | 16,8 |
20-calowe koła, wersja Omotenashi, masa maks. | 18,7 |
ZASIĘG (km) – CYKL MIESZANY WLTP | |
18-calowe koła, wersja Prestige, masa minimalna | 440 |
20-calowe koła, wersja Omotenashi, masa maks. | 395 |
WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm) | |
Długość całkowita | 4805 |
Szerokość całkowita | 1895 |
Wysokość całkowita | 1635 |
Rozstaw osi | 2850 |
WYMIARY WNĘTRZA (mm) | |
Długość | 1845 |
Szerokość | 1520 |
Wysokość | 1160 (1200 z dachem panoramicznym) |
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA (VDA, L) | |
Bagażnik (Siedzenia rozłożone) | 522 |
Po złożeniu siedzeń | 1451 |
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA (VDA, L) | |
Bagażnik (Siedzenia rozłożone) | 522 |
Po złożeniu siedzeń | 1451 |