- WARAN z Sanoka dla wojska na bazie Tatry, co to za pojazd?
- WARAN 4x4 z potężnym silnikiem dzielny w terenie
- WARAN 4x4 wytrzyma wybuch i ostrzał z amunicji przeciwpancernej
- WARAN 4x4 także jako lekki niszczyciel czołgów i nie tylko
- Wyposażenie obejmuje m.in. system ochrony przed bronią ABC
WARAN naszpikowany systemami kierowania ogniem rakietowym i artyleryjskim jest kolejną odsłoną pojazdu opracowanego przez Hutę Stalowa Wola na podwoziu czeskiej Tatry. Przypominamy, że umowę na pozyskanie praw do produkcji tego pojazdu w Polsce podpisano w 2020 roku. Niedawno opancerzona terenówka (jeszcze jako Autosan 4x4) została wybrana na bazę do budowy niszczyciela czołgów Ottokar Brzoza.
Teraz podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach HSW chwali się wozem dowodzenia pod nazwą WARAN. Zabudowa i opancerzenie to dzieło polskich specjalistów ze Stalowej Woli i spółek należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Czego mogą spodziewać się żołnierze?
WARAN z Sanoka dla wojska na bazie Tatry, co to za pojazd?
Wystawiony na targach w Kielcach pojazd stanowi propozycję wozu dowodzenia do wyrzutni rakiet WR-40 Langusta. Całe wyposażenie zapewnia polski przemysł zbrojeniowy. WARAN dysponuje zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z karabinem maszynowym A3 UKM 2000C kal. 7,62 mm, system samoosłony pojazdu OBRA-3 z detektorami opromieniowania wiązką lasera i wyrzutniami granatów dymnych, środkami łączności zewnętrznej i wewnętrznej, głowicą obserwacyjną z kamerą dzienno-nocną, kamerą termowizyjną pracującą w podczerwieni i dronem do rozpoznania.
– Prezentowany podczas MSPO 2022 terenowy pojazd o wysokiej mobilności w układzie napędowym 4×4 może być wykorzystany w systemie dowodzenia jako wóz dowodzenia na szczeblu baterii i plutonu. Poprzez zabudowę urządzeń informatyczno-elektronicznych systemu kierowania ogniem, środków łączności zewnętrznej wraz z odbiornikiem nawigacji satelitarnej oraz możliwość wygospodarowania większej przestrzeni na sprzęt, może spełniać funkcję wozu dowodzenia wyższego szczebla dowódcy dywizjonu lub wozu oficera łącznikowego – wyjaśnia HSW.
WARAN ma 6,2 m długości, 2,55 m szerokości, 2,7 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 3,65 m. 5-drzwiowe nadwozie pomieści ośmioosobową załogę (2+6) z wyposażeniem. Pod pancerzem skrywa układ klimatyzacji z systemem filtrowentylacyjnym i ogrzewanie postojowe, dlatego może działać w zakresie temperatur od -32˚C do +49˚C. Do tego jest też automatyczny system przeciwpożarowy dla kabiny i przedziału silnika oraz centralny układ pompowania kół. Opony z wkładkami RunFlat umożliwiają jazdę nawet po przestrzeleniu.
WARAN 4x4 z potężnym silnikiem dzielny w terenie
WARAN wykorzystuje podwozie ciężarówek Tatra linii T815-7 (Force) i zespół napędowy opracowany przez czeską firmę. Podstawę konstrukcji stanowi centralna rama rurowa o średnicy ok. 40 cm złożona z modułów, między którymi montowane są przekładanie zębate przenoszące siłę napędową z umieszczonych wewnątrz rury wałów napędowych na wahliwe półosie. W ocenie inżynierów takie rozwiązania sprawia, że przekładnie i wały nie są narażone na uszkodzenia podczas jazdy w terenie. Modułowa konstrukcja umożliwia także łatwą rozbudowę. Pozwala np. na rekonfigurację pojazdu 4x4 do wariantu 6x6 czy 8x8, a także na wprowadzenie dodatkowych systemów. Taka architektura podwozia, stosowana w szerokiej gamie pojazdów wojskowych, ułatwia obsługę i obniża koszty eksploatacji.
Serce auta stanowi ponad 400-konny silnik Diesla 12.7 V8 sprzężony z automatyczną sześciobiegową skrzynią Allison. Układ rozpędza masywny wóz maksymalnie do 110 km/h. Napęd 4x4, podcięte zderzaki plus prześwit regulowany w zakresie od 260 do 430 mm sprawiają, że wóz potrafi pokonać przeszkodę wodną o głębokości 1,2 metra (bez przygotowania). Mur o wysokości 0,5 m lub rów szeroki na 0,9 m również nie powinny być przeszkodą. Kąty natarcia i zejścia wynoszą 45˚. Zbiornik paliwa pozwala na pokonanie dystansu 650 km na jednym tankowaniu.
WARAN 4x4 wytrzyma wybuch i ostrzał z amunicji przeciwpancernej
Auto pomyślano tak by spełniało standardy ochrony balistycznej pojazdów wg. normy STANAG 4569. Ochrona balistyczna kabiny jest na poziomie 2., co oznacza, że osłoni załogę przed ostrzałem pociskami przeciwpancernymi 7,62 mm. Konstrukcja zniesie też eksplozję miny przeciwpiechotnej pod dowolnym kołem lub pod centrum kadłuba – tu ochronę, odpowiednio na poziomie 2a i 2b wg. STANAG 4569, zapewnia m.in. dno podwozia ukształtowanie w kształcie litery V dla rozproszenie siły wybuchu. HSW uwzględnia też zwiększenie stopnia opancerzenia. Przy 2. poziomie ochrony balistycznej i przeciwminowej wóz może zabrać 5 ton ładunku. Dopuszczalna masa całkowita wyniesie 18 ton. Jednocześnie WARAN spełnia obowiązujące przepisy ruchu drogowego, stąd może poruszać się po drogach publicznych przy operacjach kryzysowych lub podczas szkoleń.
WARAN 4x4 także jako lekki niszczyciel czołgów i nie tylko
Nowy pojazd miałby zastąpić przestarzałe wozy dowodzenia m.in. na podwoziu radzieckiego UAZ 469. Na tym nie koniec. Konstruktorzy postawili na modułowość systemu. Takie podejście otwiera przed siłami zbrojnymi szereg możliwości. Podwozie może być bazą do budowy innych specjalistycznych wersji, w tym: wozów rozpoznawczych np. do patrolowania granic. Spis konwersji obejmuje też wielozadaniowy pojazd sił specjalnych, wóz rozpoznania skażeń chemicznych i promieniotwórczych oraz wóz oficera łącznikowego.
W świetle podpisanej niedawno przez MON umowy ważnym atutem jest to, że podwozie nadaje się również do stworzenia lekkich niszczycieli czołgów (platforma dla systemów PPK). Na tej bazie można też tworzyć pojazdy dla patroli saperskich rozbrajających improwizowane ładunki wybuchowe (IED). Pojazd można wyposażyć również w statek bezzałogowy z możliwością sterowania wewnątrz wozu.
Wyposażenie obejmuje m.in. system ochrony przed bronią ABC
Potencjalne wyposażenie obejmuje także system ochrony przed bronią masowego rażenia (broń ABC od pierwszych liter: atomowa, biologiczna, chemiczna), system kierowania ogniem, nawigację inercyjną, system przeciwpożarowy i tłumienia wybuchów, dodatkowy agregat prądotwórczy, ogrzewanie i klimatyzację w czasie postoju, wyciągarkę czy zestaw umożliwiający maskowanie. Konstrukcja dachu umożliwia montaż dodatkowego osprzętu, np. systemu obserwacyjnego (urządzenia optoelektroniczne czy radar pola walki) lub stanowiska strzeleckiego.
Produkcja w Polsce, w sanockiej fabryce Autosan
Docelowo ten średniej klasy transporter opancerzony WARAN ma być produkowany przez HSW w Polsce, z możliwością ulokowania części produkcji w sanockiej fabryce Autosan, której Huta jest współwłaścicielem wspólnie ze spółką Radwar.