Kara 7 tys. zł za jazdę samochodem osobowym bez wymaganego OC. Taki scenariusz na 2023 rok wydaje się bardzo prawdopodobny. Duża podwyżka płacy minimalnej sprawi, że kary dla posiadaczy pojazdów bez opłaconego OC wzrosną do rekordowego poziomu.

Reklama

Co więcej, rząd planuje dwie zmiany "najniższej krajowej" w 2023 r. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili sprawdzić, ile po podwyżkach ze stycznia i lipca mogą wynosić stawki karne za brak obowiązkowego OC.

Kara za brak OC wzrośnie dwa razy, tak jak najniższa krajowa

Przypuszczenia dotyczące wysokości przyszłorocznych kar za brak OC bazują na niedawno opublikowanym projekcie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie płacy minimalnej na 2023 r. Rząd planuje, że "najniższa krajowa" od 1 stycznia 2023 r. wyniesie 3383 zł brutto, a pół roku później jej poziom wzrośnie do 3450 zł. Warto przypomnieć, że ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych uzależnia kary za brak OC kierowców od minimalnego wynagrodzenia za pracę.

- Poza tym wiele innych ustaw odwołuje się do najniższej płacy jako ważnego wskaźnika - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Reklama

Brak OC samochodu to kara 200 proc. najniższej pensji

Przepisy wskazują, że w przypadku ponad dwutygodniowego przerwania ciągłości ochrony z OC,kierowca auta zapłaci 200 proc. "najniższej krajowej", a samochodu ciężarowego, autobusu i ciągnika samochodowego - 300 proc.

Bazowa kara dla motocyklistów to natomiast jedna trzecia minimalnego wynagrodzenia za pracę. Brak ciągłości ochrony ubezpieczeniowej przez okres wynoszący do 3 dni włącznie oraz 4 dni - 14 dni skutkuje obniżeniem kary naliczanej przez UFG - odpowiednio o 80 proc. i 50 proc. Te zasady nie zmieniają się już od lat.

- Rośnie jedynie poziom najniższej krajowej płacy. Zasady jej podnoszenia regulują przepisy ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Nie tylko kara dotycząca samochodów pobije rekord

Eksperci sprawdzili także, ile będzie wynosiła kara za brak OC jeśli podwyżki płacy minimalnej okażą się zgodne z planami rządu. Pierwsza tabela informuje, jakie stawki kar za brak OC nadal obowiązują (do końca 2022 r.). Kolejne zestawienie pokazuje kary, które mogą obowiązywać w 2012 roku.

Kara za brak OC w 2022 roku / Ubea.pl

Jaka kara za brak OC w 2023 roku? Kierowca zapłaci niemal 7 tys. zł i więcej

Oczywiście, nie ma jeszcze stuprocentowej pewności, że 3383 zł oraz 3450 zł brutto będą stawkami najniższej krajowej płacy na przyszły rok.

- Nie można wykluczyć, że rząd jeszcze bardziej podniesie minimalne wynagrodzenie. Korekta w dół wydaje się mniej prawdopodobna - uważa Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli natomiast zmian nie będzie, to w 2023 r. kierowca samochodu osobowego nieposiadający OC przez ponad dwa tygodnie, zapłaci odpowiednio 6770 zł (od 1 stycznia 2023 r.) oraz 6900 zł (od 1 lipca 2023 r.). Podane w tabeli, inne wyniki też uwzględniają już zaokrąglenia do pełnych dziesiątek złotych wynikające z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

W ramach porównania wyliczonych kwot do obecnych kar, warto przypomnieć, że tegoroczna podstawowa stawka kary za brak OC dotyczącego auta to 6020 zł. Nie tylko kary dla kierowców samochodów osobowych pobiją rekord w 2023 r.

- Przyszłoroczna stawka kary za brak OC dla ciężkich pojazdów będzie już pięciocyfrowa w przypadku przerwania ochrony przez ponad dwa tygodnie. Dokładna kwota najprawdopodobniej wyniesie 10 150 zł/10 350 zł- skwitował Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Kara za brak OC w 2023 roku / Ubea.pl