Toyota Yaris nowej generacji przed chwilą zadebiutowała w Polsce. A eksperci Euro NCAP już ujawnili wyniki testów zderzeniowych japońskiego auta. Co ważne, Yaris jest pierwszym modelem sprawdzonym według zmienionych zasad.

Reklama
Toyota Yaris / Toyota

Nowe testy zderzeniowe. Mały samochód kontra duży

Przypominamy, że od 1997 roku do tej pory w trakcie prób sprawdzano, jak samochód zachowuje się przy uderzeniu z nieruchomą przeszkodą. Taka procedura ujawniała poziom ochrony pasażerów, ale nie dało się stwierdzić, jakie obrażenia odnoszą ludzie w drugim aucie. W efekcie Euro NCAP opracował i wdrożył nowe kryteria, które przewidują, że testowany samochód jadąc z prędkością 50 km/h będzie zderzać się połową przedniej części z ważącą 1400 kg odkształcalną przeszkodą poruszającą się 50 km/h na specjalnym wózku. W ten sposób badacze chcą sprawdzać, jak bezpieczne lub niebezpieczne są większe auta (np. SUV) w starciu z mniejszym (przykładowo segment B). Ale to nie są jedyne nowości wdrożone przy okazji reformy. Teraz specjaliści badają też np. jak zderzenie boczne wpływa na ciała pasażerów i czy siedzący na poszczególnych miejscach zderzają się ze sobą. Dzięki zmianom symulowane sytuacje mają być bliższe rzeczywistości.

Toyota Yaris / dziennik.pl
Toyota Yaris / Toyota

Toyota Yaris na pierwszy ogień

I właśnie Toyota Yaris nowej generacji jest pierwszym autem przetestowanym w myśl nowych zasad. Japoński model zdobył maksymalną notę, czyli pięć gwiazdek. Za ochronę dorosłych samochód uzyskał 86 punktów, bezpieczeństwo dzieci oceniono na 81 pkt. Bardzo dobre wyniki, jak na tę klasę auta, Yaris uzyskał w kategorii ochrony pieszych (aż 78 pkt.) i dodatkowych systemów wspomagających bezpieczeństwo (85 proc.).

Yaris to pierwsza Toyota wyposażona poduszki powietrzne w tunelu środkowym, które zapobiegają zderzeniu się kierowcy i pasażera podczas uderzenia bocznego / Euro NCAP

Czy Toyota Yaris jest bezpieczna?

Jak zauważają przedstawiciele Euro NCAP, mały rozmiar Yarisa (niecałe 4 m długości; masa testowanego egzemplarza hybrydowego – 1175 kg) oraz jego łagodny przód sprawiają, że jest jednym z "mniej agresywnych partnerów podczas zderzeń na drodze". Dwie centralnie zamontowane poduszki powietrzne napełniają się podczas zderzenia bocznego, aby ograniczyć przesunięcie pasażerów i zmniejszyć ryzyko ich zderzenia ze sobą. W ocenie ekspertów japoński samochód prezentuje również szybki postęp w technologii pomagającej w unikaniu wypadków. Nowy Yaris jest pierwszą Toyotą, która korzysta z układu zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniu. Jeśli system wykryje pieszego przechodzącego przez ulicę, w którą kierowca chce skręcić, lub jeśli będzie nadjeżdżał inny pojazd, Yaris wyemituje alarm dźwiękowy, a w przypadku braku reakcji kierowcy, zahamuje awaryjnie. Funkcja działa przy prędkościach od 10 do 25 km/h.

– Nowa Toyota Yaris wyznacza standardy bezpieczeństwa małych samochodów rodzinnych – napisali w podsumowaniu eksperci Euro NCAP.

Toyota Yaris / Euro NCAP
Reklama
Toyota Yaris / Toyota
Toyota Yaris / Euro NCAP