Volkswagen Grand California – seryjna produkcja tego kampera rozpoczęła się w polskich zakładach Volkswagena wiosną 2019 roku. Tysięczny egzemplarz bazującej na modelu Crafter Grand Californii wyjechał z fabryki w listopadzie zeszłego roku. A teraz jubileuszowa Grand California numer 2500 trafi do indywidualnego klienta z Niemiec.
Stworzony pod zamówienie samochód napędza silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 177 KM (130 kW) w duecie z ośmiobiegowym automatem. Kamper jest srebrno–szary. A na pokładzie przewidziano instalację i sprzęt do odbioru telewizji satelitarnej, postojową klimatyzację funkcjonującą po podłączeniu jej do źródła 230 V, montowane na dachu panele słoneczne, dostęp do internetu (karta eSIM) oraz system Discovery Media z ośmiocalowym ekranem dotykowym. To luksusowy dom na kołach.
Montaż wyposażenia w przypadku egzemplarza z numerem 2500 trwał 24 roboczogodziny, a każdy pojazd to blisko 1000 specjalnych części do zabudowy. Samochód wyposażany jest m.in. w kuchnię z kuchenką gazową, zlewozmywakiem i lodówką, ogrzewanie wnętrza i podgrzewanie wody, łazienkę z prysznicem i toaletą oraz zbiornik na czystą i brudną wodę.
I właśnie prawdziwa łazienka to najważniejszy element odróżniający przeszło sześciometrową Grand Californię od Californii T6. W "pokoiku" o wymiarach 840x800 mm oprócz toalety i prysznica wmontowano rozkładaną umywalkę, półki z uchwytami na przybory toaletowe, szafkę ze zintegrowanym uchwytem na papier toaletowy, która chroni go przed zawilgoceniem, haczyki na ręczniki i wentylację w dachu. Zbiornik wody Grand Californii pomieści 110 litrów. Światło w łazience zapala się automatycznie dzięki standardowo montowanym czujnikom ruchu.
Rośnie produkcja
– Nasza fabryka jest jedyną w Grupie Volkswagen produkującą model Grand California – powiedziała Stefanie Hegels, dyrektor fabryki. – Jego produkcja dynamicznie się zwiększa. Zakład w Białężycach znany jest w całej Grupie Volkswagen z tego, że wykonuje zabudowy specjalne, zgodne z indywidualnymi potrzebami klienta. W tej chwili blisko ¼ naszej produkcji stanowią takie właśnie pojazdy, a najnowsza Grand California jest tego najlepszym przykładem – wyjaśniła.
Głównymi rynkami zbytu dla Grand Californii są: Niemcy, Hiszpania i Wielka Brytania. Polska znajduje się na 5. miejscu jeśli chodzi o sprzedaż tego modelu, wyprzedzając np. Szwecję, Francję czy Włochy. A do wzrostu popularności kamperów przyczyniła się pandemia koronawirusa – własny dom na kołach daje poczucie większego bezpieczeństwa na urlopie.
W 2019 roku na potrzeby produkcji Grand Californii w dziale zabudów specjalnych powstała dedykowana linia montażowa. Produkcja liniowa obejmuje montaż dachu, modyfikacje karoserii oraz montaż końcowy elementów wyposażenia. Auto poddawane jest także testom szczelności w kabinie zraszania oraz pełnej kontroli jakościowej po skończonej zabudowie.
Prawie 7 metrów domu z silnikiem
Model Grand California oferowany jest w dwóch wersjach 600 i 680. A liczby te określają długość pojazdu w centymetrach. Oba warianty odróżnić można od siebie również wysokością i wyglądem dachu. Wersja 600 jest wyższa od 680 i wyposażona jest dodatkowo w panoramiczny dach, pod którym znajduje się drugie łóżko, idealne dla dzieci. Przestronne wnętrze i wbudowane ogrzewanie postojowe, pozwalają na komfortową podróż bez względu na pogodę. Kamper VW jest seryjnie wyposażony w system automatycznego hamowania po kolizji oraz elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy.