Toyota odkryła żyłę złota? Japoński producent, który obecnie jest kojarzony z technologią hybrydową właśnie postanowił zbudować drugi filar swojego biznesu w Europie. Nad Wisłą rusza budowa struktur nowej marki nazwanej Toyota Professional. Jej zadaniem będzie sprzedaż i obsługa samochodów dostawczych, pikapów oraz osobowych wersji vanów. A plan jest ambitny – na 2020 rok firma zapowiada podwojenie dotychczasowych wyników sprzedaży. Po Polsce sieć ma rozszerzyć się na cały Stary Kontynent.
– Krok ten wynika z rozbudowy gamy modelowej w tym segmencie rynku o kompaktowego vana Proace City oraz z rosnącej popularności modeli Proace, Proace Verso i Hilux – powiedział dziennik.pl Robert Mularczyk. – Budowa sieci Toyota Professional w Polsce to program pilotażowy, który Toyota Motor Europe powierzyła polskiemu oddziałowi firmy. Koncepcja działalności wypracowana w naszym kraju zostanie w przyszłości wdrożona w całej Europie, a doświadczenia polskich dilerów pomogą w tworzeniu nowej marki aut dostawczych w pozostałych krajach regionu – wskazał.
Pierwszy salon Toyota Professional Carolina Centrum Samochodów Dostawczych powstał w Sulejówku. Kolejne zaplanowano w stolicy Wielkopolski oraz w województwie lubuskim. Stacja Poznań Sady rozpocznie działalność jeszcze w listopadzie, nieco później salon Zielona Góra. A w następnych miesiącach do sieci dołączą kolejne obiekty.
– Do tej pory angażowaliśmy w sprzedaż naszych aut dostawczych 1/3 sieci autoryzowanych salonów Toyoty. Jednak dziś, by móc wprowadzić najlepsze wzorce jakości obsługi także dla tej grupy samochodów, uruchamiamy program Toyota Professional – zapowiedział Tomasz Suliga, LCV Manager. – To będą wysoce wyspecjalizowane obiekty, powstające w nowych lokalizacjach. Naszym celem jest stworzenie w kolejnych latach nowej sieci sprzedażowo-serwisowej Toyoty dla tej grupy aut – podkreślił.
Wiadomo, że stacje Toyota Professional, oprócz sprzedaży nowych aut dostawczych, będą zajmować się serwisowaniem pojazdów flotowych oraz prowadzić sprzedaż samochodów używanych w programie Toyota Plus. Japoński producent przewiduje wdrożenie nowego rozwiązania w całej sieci dilerskiej. Dzięki temu już niedługo będzie można kupić i serwisować dostawczaki z oferty tej marki u każdego przedstawiciela Toyoty.
Toyota Proace City - jako rodzinne Verso i dostawczak
A pierwszą nowością w sieci Toyota Professional jest kompaktowy van Proace City. Japońska firma spodziewa się, że ten model będzie kupowany najczęściej. Auto występuje w dwóch wersjach nadwozia - Standard 4,4 m lub Long 4,7 m. W obu odmianach ładowność sięga nawet 1000 kg, a pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi od 3,3 do 4,4 m3. Samochód poradzi sobie także z przyczepą do 1,5 tony.
Japońska nowość skrywa w sobie wiele talentów. Konfiguracja wnętrza pozwala na transport towarów lub przewóz ludzi. Do wyboru są dwa indywidualne fotele lub trzyosobowa kanapa z przodu. To drugie rozwiązanie umożliwia montaż systemu Smart Cargo, który łączy otwieraną przegrodę z unoszonym przednim siedzeniem pasażera, aby zwiększyć długość przestrzeni bagażowej o 1,3 m, a jej pojemność o 0,4 m3.
Proace City w wersji Furgon Brygadowy Active ma w drugim rzędzie składaną na płasko kanapę z przesuwaną przegrodą (dla powiększenia pojemności ładunkowej). Maksymalną długość użyteczną można uzyskać przez złożenie fotela pasażera i wykorzystanie otwieranej klapy w przegrodzie. W efekcie dysponujemy samochodem 5-miejscowym lub przy złożonym 2. rzędzie siedzeń w pełni funkcjonalnym furgonem.
Osobowa Toyota Proace City Verso może pomieścić nawet do 7 pasażerów w obu wersjach długości nadwozia. Wnętrze daje się skonfigurować na kilka sposobów. W drugim rzędzie mogą zostać zamontowane trzy indywidualne fotele przesuwane po szynach, które po złożeniu tworzą płaską podłogę, lub składana kanapa, dzielona w proporcji 60:40. Trzeci rząd siedzeń może zostać dodany zarówno w dłuższej, jak i krótszej wersji nadwozia. Zarówno w wersji z kanapą, jak i w wersji z indywidualnymi fotelami Proace City Verso wyposażony jest w trzy uchwyty ISOFIX w drugim rzędzie siedzeń. Ten samochód może być dobrym kompanem rodziny...
Toyota przewidziała też luksusowe dodatki, a wśród nich panoramiczny szklany dach. W tej wersji auto można doposażyć w skrytkę nad głową podobną do tych, jakie montowane są w samolotach, oraz centralny, wiszący schowek o łącznej pojemności 74 litrów, dostępny z drugiego rzędu siedzeń oraz z bagażnika. Pakowanie bagażnika w ciasnych przestrzeniach ułatwi opcja otwieranego okna w tylnej klapie.
Benzyna, silnik Diesla czy napęd elektryczny?
W gamie silnikowej Toyoty Proace City znajduje się jednostka benzynowa 1.2 Turbo – w wariantach o mocy 110 KM z manualną skrzynią biegów lub 130 KM ze skrzynią automatyczną oraz jednostka wysokoprężna o pojemności 1.5 w wariantach 75, 100 i 130 KM. Najmocniejszy z nich jest dostępny z 6-biegową skrzynią manualną lub 8-stopniową automatyczną. W 2021 roku zadebiutuje Proace City z napędem elektrycznym.
Toyota twierdzi, że jej uniwersalna nowość pod względem wyposażenia nie ustępuje autom osobowym. We wszystkich wersjach standardowo montowany jest system eCall, który automatycznie nawiązuje kontakt ze służbami ratowniczymi, dostarczając im najważniejszych informacji – takich jak geograficzne położenie samochodu i liczba pasażerów – a także spowoduje, że pasażerowie będą mogli się komunikować z operatorem alarmowym, nawet jeśli zostaną unieruchomieni.
Dostawcza odmiana Furgon w wersji Active standardowo wyposażona jest także w radio z USB i Bluetooth, elektryczne szyby w pierwszym rzędzie, czujnik zmierzchu czy podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka zewnętrzne oraz fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego i podłokietnikiem.
Rodzinny Proace City Verso ma ponadto w standardzie zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense z systemem awaryjnego hamowania, układem wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PSC), układem rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i aktywnym tempomatem (ACC), a także kolorowy wyświetlacz między zegarami i klimatyzację.
Co i za ile? Najtańszy model w ofercie
Ceny Proace City Standard zaczynają się od 58 500 zł za wersję Furgon Life z silnikiem 1.5 D-4D/75 KM. Wersja Active z tym silnikiem kosztuje od 66 800 zł. Najmocniejsze odmiany silnikowe o mocy 130 KM z automatyczną skrzynią biegów to wydatek od 75 600 zł za benzynowe 1.2 Turbo lub od 84 900 zł za silnik Diesla.
Dostawczy Proace City Long ze 100-konnym dieslem kosztuje od 76 900 zł, zaś za auto z 130-konnym silnikiem wysokoprężnym z automatyczną skrzynią trzeba zapłacić od 86 700 zł. Benzynowa wersja 1.2 Turbo 130 KM - od 78 600 zł.
Ceny osobowej odmiany Verso z nadwoziem Standard zaczynają się od 84 200 zł, zaś z nadwoziem Long – od 88 200 zł. Toyota Proace City Verso jest oferowana z silnikami benzynowymi 1.2 Turbo (110 i 130 KM) oraz z jednostkami wysokoprężnymi 1.5 o mocy 100 i 130 KM.
Gwarancja na milion kilometrów
Toyota dla modelu Proace City przewidziała "Gwarancję Pro" na 3 lata lub 1 mln km. Japoński producent w ten sposób wprowadza ubezpieczenie zapewniające pokrycie kosztów napraw oferowane w cenie auta. Oferta obejmuje także 3-letnią gwarancję na wady powłoki lakierniczej i 6-letnią na perforację korozyjną nadwozia.
– Gwarancja PRO obejmuje wszystkie fabrycznie zamontowane w pojeździe elementy i podzespoły mechaniczne, elektryczne, elektroniczne oraz hydrauliczne i pneumatyczne do kwoty aż 100 000 zł. Naprawy są wykonywane przy zastosowaniu oryginalnych części i zgodnie z zaleceniami producenta – powiedział Robert Mularczyk.
Proace City w ofercie Toyoty dołącza większego modelu Proace oraz pikapa Hilux.