Nowe przepisy dopuszczają możliwość rozszerzenia myta także na mniejsze drogi, by zapobiec omijaniu przez kierowców płatnych tras.
Rząd liczy na dodatkowe wpływy do budżetu w wysokości 2 mld euro rocznie.
Myto dla ciężarówek o tonażu powyżej 7,5 tony obowiązuje obecnie na 13 tys. km autostrad i 2,3 tys. km wybranych dróg krajowych o czterech pasach ruchu w jednym kierunku.
Z wyliczeń rządowych wynika, że ponad 100 tys. ciężarówek korzysta z mniejszych dróg, by uniknąć opłat za autostrady.
Rząd zapowiedział ponadto, że do końca 2017 roku przeanalizuje, czy celowe jest objęcie mytem także mniejszych samochodów dostawczych powyżej 3,5 tony oraz autokarów.
Do budżetu państwa z opłat za korzystanie z autostrad wpływa obecnie 4,5 mld euro rocznie. Opłaty za korzystanie z autostrad dla samochodów ciężarowych w Niemczech pobierane są od 2005 roku.