Dyrektor generalny koncernu Renault-Nissan Carlos Ghosn oraz dyrektor generalny Daimlera Dieter Zetsche poinformowali, że ich firmy porozumiały się w sprawie powołania joint-venture, w którym obie strony będą miały po 50 proc. udziałów. Powstała w ten sposób spółka będzie nadzorować budowę i funkcjonowanie nowych zakładów produkcyjnych w Aguascalientes w północno-środkowym Meksyku. Nowa fabryka powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących zakładów Nissana, a jej docelowe moce produkcyjne wyniosą 300 tys. pojazdów rocznie.
Uruchomienie produkcji - początkowo modeli marki Infiniti - zaplanowano na rok 2017. Produkcja pod marką Mercedes ma ruszyć w 2018 roku.
Wiadomo, że Daimler i Nissan wspólnie poniosą koszty całej inwestycji w Aguascalientes, szacowane na około miliard euro. Do czasu osiągnięcia pełnej wydajności przez zakład - co w opinii analityków powinno nastąpić w 2021 r. - firmy stworzą około 5700 miejsc pracy (dla inżynierów, pracowników linii produkcyjnych oraz personelu wsparcia).
Ścisła współpraca między markami Infiniti i Mercedes Benz w każdej fazie rozwoju produktu - od zaawansowanych badań i projektowania aż do produkcji - gwarantuje, że pojazdy powstające w ramach tego przedsięwzięcia będą wyraźnie różniły się od siebie pod względem stylistyki i specyfikacji.
Przypominamy, że japońsko-francusko-niemiecka współpraca Daimlera z sojuszem Renault-Nissan rozpoczęła się w kwietniu 2010 roku. Dziś wspólne portfolio liczy już 12 dużych projektów, wśród których są duże przedsięwzięcia realizowane od obu Ameryk po Japonię.
Niedawno Infiniti i Daimler uruchomiły produkcję czterocylindrowych jednostek benzynowych w Decherd w stanie Tennessee w USA. Amerykańska fabryka może wyprodukować 250 tys. sztuk silników rocznie - jednostki trafiają pod maskę mercedesów klasy C i infiniti Q50.
Wiadomo, że jeszcze w tym roku Renault-Nissan oraz Daimler wprowadzą na rynek oparte na wspólnej platformie miejskie samochody smart i twingo nowej generacji. Produkcją twingo oraz czteromiejscowego modelu Smarta zajmą się zakłady Renault w Novym Meście w Słowenii, zaś dwumiejscowy smart będzie wytwarzany w Hambach (Francja).