Specjaliści od nawigacji ogłosili międzynarodowy konkurs, który przyciągnął 5 tys. zgłoszeń, a który polegał na znalezieniu najlepszego sposobu przewidywania natężenia ruchu.

Do rywalizacji zgłosili się naukowcy z całego świata, a ich zadaniem było opracowanie jak najdokładniejszej metody do przewidywania natężenia ruchu drogowego. Używając danych rzeczywistych z Warszawy, w skład których wchodziły między innymi przekazy dotyczące ruchu drogowego w audycjach radiowych oraz informacje pochodzące z urządzeń nawigacyjnych posiadanych przez indywidualnych kierowców, naukowcy musieli przewidzieć natężenie ruchu oraz lokalizację i nasilenie korków.

"TomTom z dużym zaangażowaniem wspiera przyszłe talenty z dziedziny ruchu drogowego. Jako firma jesteśmy oddani idei poszerzania wiedzy z zakresu ruchu drogowego, a także używania tej wiedzy w zmniejszaniu natężenia ruchu drogowego. Nowe algorytmy stworzone przez uczestników konkursu mają wielki potencjał, aby wywrzeć wpływ na to jak będzie wyglądała przyszłość." - powiedział Ralf-Peter Schäfer dyrektor ds. badań w Traffic Content Production w Berlinie. Zwycięskie zgłoszenia pochodzą z Ukrainy, Polski (Uniwersytet Warszawski) i Stanów Zjednoczonych (Duke University).

Oto polski patent na największy problem kierowców - czytaj dalej>>>


Rozwiązanie, które zaproponował Łukasz Romaszko z Uniwersytetu Warszawskiego, to specjalnie stworzony algorytm, generujący wartości oznaczające prawdopodobieństwo wystąpienia korka na każdej z ulic. Uwzględniania on obecną sytuację w mieście oraz wiele wcześniej przeprowadzonych symulacji i na ich podstawie ocenia szanse wystąpienia zatoru na poszczególnych ulicach.

Powyższy opis jest znacznie uproszczony, jednak algorytm ten okazał się być najskuteczniejszy ze wszystkich, które wzięły udział w konkursie. Łukasz Romaszko jest studentem drugiego roku informatyki na Uniwersytecie Warszawskim.

"Fakt, iż do konkursu zgłoszonych zostało blisko 5 tys. projektów nadesłanych przez przedstawicieli społeczności naukowej z całego świata, podkreśla jak ważną sprawą na całym świecie jest problem nadmiernego natężenia ruchu." - wyjaśnił Ralf-Peter Schäfer. "Naszym celem, jako organizacji, jest ciągłe ulepszanie technologii ruchu i nawigacji, a konkursy jak ten są bezcenną metodą zaangażowania najlepszych umysłów do stawienia czoła temu wyzwaniu. Gratulujemy wszystkim uczestnikom, a szczególnie zwycięzcom, wysokiej jakości ich prac."