Nowość Volkswagena w Polsce! Oto golf GTI, czyli siódmy cud niemieckich inżynierów
1 Volkswagen wprowadzając kolejne generacje golfa musi sprawić, żeby nowy model był znacznie lepszy od poprzedniego. Lepszy, czyli bardziej praktyczny, oszczędny i bezpieczny. W przypadku rodziny GTI musi również być bardziej sportowy i dawać więcej frajdy z jazdy. Jak jest z siódmym wcieleniem szybkiego VW?
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
2 Z zewnątrz auto wyróżnia się czerwonym paskiem na osłonie chłodnicy, czarnym obramowaniem tylnej szyby, sportową kierownicą jak w scirocco oraz sportowymi siedzeniami z charakterystyczną tapicerką w kratę.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
3 Pod maską duży postęp. Silnik pierwszego golfa GTI rozwijał moc 110 KM. Na przednią oś siódmego golfa GTI przenoszone jest co najmniej 220 KM, czyli dokładnie dwa razy więcej. Volkswagen oferuje także fabryczne zwiększenie mocy o kolejne 10 KM (do 230 KM) w golfie GTI Performance.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
4 Teraz coś dla fanów niemieckiej myśli technicznej… Silnik nowego GTI należy do trzeciej generacji serii EA888 i ma całkowicie nową głowicę cylindrów. Jako nowość w tej klasie mocy, chłodzony wodą kolektor wydechowy został w pełni zintegrowany z głowicą cylindrów. Taki sposób chłodzenia spalin ma duży wpływ na obniżenie zużycia paliwa. Silnik TSI o pojemności 1984 cm3 posiada regulowany układ sterowania zaworami z podwójną regulacją faz rozrządu. Dodatkowo po stronie wylotu skok zaworów ma dwustopniową regulację.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
5 Oba warianty GTI (standardowy i Performance), wyposażone seryjnie w system Start-Stop i 6-biegową, manualną skrzynię biegów. Średnie spalanie Golfa GTI zostało obniżone w porównaniu z poprzednikiem (210 KM) o 1,3 litra (obecnie golf GTI zużywa średnio 6 litrów benzyny w cyklu NEFZ), czyli średnie zużycie w porównaniu do poprzednika spadło o 18 procent. Przy 50 litrowym zbiorniku paliwa, teoretyczny zasięg to ponad 800 kilometrów. Silnik nowego golfa GTI spełnia normę emisji spalin Euro 6.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
6 Jako opcja dostępna jest dla obu stopni mocy nowego Golfa GTI 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG). Nowy Golf GTI, podobnie jak model podstawowy, opiera się na modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). Dlatego także w GTI udało się obniżyć masę w porównaniu z poprzednikiem - z 1393 kg do 1351 kg (GTI schudł o 42 kg).
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
7 Nowy volkswagen golf GTI 220 KM przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy i rozwija prędkość 246 km/h (DSG: 244 km/h). Wersja Performance o mocy 230 KM potrzebuje na przyspieszenie do setki 6,4 sekundy, a jej prędkość maksymalna to 250 km/h (DSG 248 km/h), jest zatem o 10 km/h szybsza, niż poprzednik.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
8 Golf GTI Performance ma skonstruowaną specjalnie dla niego blokadą mechanizmu różnicowego przedniej osi. Pakiet Performance to także mocniejszy układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami wszystkich czterech kół.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
9 Golf GTI Performance ma skonstruowaną specjalnie dla niego blokadą mechanizmu różnicowego przedniej osi. Pakiet Performance to także mocniejszy układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami wszystkich czterech kół. Nowy golf GTI to także klasyczne dodatki, których nie dostaniesz zwykłym golfie - coś w rodzaju biżuterii GTI. Szybki volkswagen błyszczy czerwonymi zaciskami hamulców i chromowanymi końcówkami wydechu z lewej i prawej strony.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
10 Charakterystyczne od czasów pierwszego golfa GTI są seryjne kolory: czerwony Tornado, czarny oraz biały Pure. Do seryjnego wyposażenia najmocniejszego, najszybszego i najoszczędniejszego golfa GTI w historii należą także nowe, 17-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich Brooklyn z oponami 225/45.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
11 We wnętrzu wiele elementów nawiązuje do poprzednich edycji golfa GTI. Już pierwszy golf GTI miał siedzenia pokryte legendarną tkaniną w kratę. Choć tapicerka GTI siódmej generacji została zmodyfikowana i nosi nazwę Clark klasyczny wzór kraty pozostał. Nowością są opcjonalne siedzenia sportowe pokryte tkaniną, z bokami i zagłówkami obszytymi Alcantarą. Dostępne są także siedzenia i poszycie drzwi ze skóry. Niezależnie od tapicerki fotele są po prostu pierwszej klasy.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
12 Golf GTI jest wyposażony m.in. w system rozpoznający zmęczenie kierowcy, hamulec multikolizyjny i system XDS+ (układ wspomagania pokonywania zakrętów - przyhamowuje koło tracące przyczepność). Z listy dodatków można wybrać aktywny tempomat ACC, system aktywnego nadzorowania odległości Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, asystent toru jazdy Lane Assist lub funkcja wyboru profilu jazdy.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
13 Golf będzie dostępny także z systemem nagłośnieniowym o mocy 400 W, zaprojektowanym specjalnie do tej serii modeli przez duńskiego producenta firmę Dynaudio. Kolejną nowością w golfie GTI (dostępną jako opcja) jest Car-Net, przekazujący informacje online, takie jak mapy Google Earth. Golf GTI to nie tylko szybkie, ale tez praktyczne auto. Trzy lub pięciodrzwiowe nadwozie przeznaczone jest dla piątki pasażerów, którzy mogą zabrać na pokład 380 litrów bagażu. Składane siedzenia pomogą powiększyć przestrzeń bagażową do 1270 litrów.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
14 Ponadto nowy Golf GTI może być wyposażony w system Dynamic Light Assist, który doświetla zakręty i zapobiega oślepianiu innych uczestników ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta parkowania równoległego i prostopadłego, który dodatkowo pomoże wyjechać z ciasnego miejsca parkingowego i szybę z powłoką odbijającą promieniowanie podczerwone. Zimą funkcja ta zapobiega parowaniu szyby i przyspiesza jej odmrażanie. Latem nowa przednia szyba ogranicza nagrzewanie wnętrza powodując, że klimatyzacja może pracować z mniejszą mocą.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
15 Dziennik.pl miał okazję przetestować Golfa GTI z pakietem Performance. W praktyce auto prowadzi się jak po sznurku. Koła posłusznie reagują na każdy ruch kierownicą. Tak mocny silnik w przednionapędowym aucie nie wróży dobrych własności jezdnych, jednak szereg systemów elektronicznych pomaga utrzymać na wodzy całe stado koni mechanicznych. Doskonałe przyspieszenie i świetna skrzynia DSG pozwala posmakować sportowej jazdy w aucie teoretycznie przeznaczonym dla rodziny.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
16 Auto sprawia wrażenie bardzo lekkiego i zwartego. Gwałtowne zmiany kierunku jazdy np. przy pokonywaniu szybkiego slalomu nie są w stanie wyprowadzić z równowagi doskonale zestrojonego zawieszenia. W każdej sytuacji masz poczucie pełnej kontroli nad pojazdem. Na pochwałę zasługują hamulce działające ze skutecznością piranii wgryzającej się w ofiarę. Ceny?
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
17 Trzydrzwiowy golf GTI kosztuje 107 390 zł (model 5d - 109 050 zł; przekładnia DSG kosztuje 8 tys. zł). Cena golfa GTI z pakietem Performance zaczyna się od 111 390 zł. Rywale? Ford focus ST jest droższy (kosztuje 115 750 zł) ale też i mocniejszy (250 KM). Mazdę MPS (2.3/260 KM) w promocji można kupić za 115 900 zł. Wady? Nowy volkswagen golf GTI to samochód dla tych, którzy wolą dyskrecję. To dla fanów przejaskrawionej stylistyki i krzykliwych kształtów może to być felerem, my odsyłamy ich gdzie indziej - np. do opla astry OPC, forda focusa ST czy renault mégane RS. Naszym zdaniem volkswagen golf GTI ma jedną poważną wadę… Otóż idealny hot-hatch musi mieć lekko zwariowaną naturę, musi być odrobinę szalony i narowisty. A golf GTI? Cóż… jest przesadnie poukładany.
Volkswagen / SAINTFOTO MIKOLAJ URBANSKI
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję