- Fiat 600 Hybrid czyli nowe Seicento do produkcji w Tychach. Będzie Alfa Romeo i Abarth z Polski
- Nowy Fiat 600 Hybrid jak Fiat 500 na szczudłach
- Fiat 600 Hybrid - wnętrze i jaka pojemność bagażnika?
- Fiat 600 Hybrid i silnik benzynowy 1.2 Turbo. To dopiero będzie hit!
- Fiat 600 1.2 Hybrid - jakie zużycie paliwa i przyspieszenie?
Fiat 600 Hybrid czyli nowe Seicento do produkcji w Tychach. Będzie Alfa Romeo i Abarth z Polski
Nowy Fiat 600, czyli z włoskiego Seicento, dostał napęd hybrydowy i już powstaje w Tychach. Śląski zakład Stellantis jest jedyną fabryką, z której wyjeżdża ten samochód. Nowy SUV właśnie debiutuje na polskim rynku. Na co mogą liczyć kierowcy?
Fiat 600, Jeep Avenger, Alfa Romeo Milano i Abarth 600e – to auta stworzone na wspólnej platformie opracowanej przez koncern Stellantis dla nowych modeli B-SUV. Na Alfę oraz Abartha musimy jeszcze poczekać (o tym dalej), ale Fiat 600 i Jeep Avenger mimo wspólnej architektury różnią się jak ogień i woda.
Nowy Fiat 600 Hybrid jak Fiat 500 na szczudłach
Model amerykańskiej marki przypomina zawadiakę z kwadratową szczęką. Za to Włosi postawili na krągłości – prawie 4,2-metrowe i 5-drzwiowe nadwozie 600-ki stylistycznie czerpie z elektrycznego Fiata 500e. Płaski przód z dużym logo i reflektory LED o charakterystycznej grafice to cechy znanej i lubianej familii z Turynu.
Fiat 600 Hybrid - wnętrze i jaka pojemność bagażnika?
Podobnie wnętrze – okrągły daszek nad zegarami, a w honorowym miejscu kokpitu 10,25-calowy ekran dotykowy nowego systemu informacyjno-rozrywkowego UConnect. Niżej przyciski do sterowania klimatyzacją, czy innymi funkcjami. Między przednimi fotelami jest konsola z trzema schowkami, ładowarką indukcyjną i portami USB – całość przykrywa składana w harmonijkę magnetyczna roletka.
Fiat 600 pod tylną klapą skrywa bagażnik o pojemności 360 litrów. Praktyczność regularnie ukształtowanego kufra podnosi podwójna podłoga.
Fiat 600 Hybrid i silnik benzynowy 1.2 Turbo. To dopiero będzie hit!
Fiat 600 do tej pory był dostępny jako samochód elektryczny z zasięgiem 400 km. Teraz na szczęście jest dostępny również w bardziej przystępnej cenowo odmianie benzynowej. Włoski SUV dostał 48-woltową technologię hybrydową tzw. miękką hybrydę. Zelektryfikowany napęd ma godzić dynamiczne osiągi z umiarkowanym spalaniem.
Pierwsze skrzypce w takim zespole gra silnik benzynowy 1.2 Turbo/100 KM (205 Nm) połączony z nową 6-stopniową dwusprzęgłową skrzynią biegów. A głównym elementem 48-woltowego systemu jest napędzane paskiem urządzenie ISG o mocy 28 KM łączące w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje akumulator litowo-jonowy o pojemności 432 Wh. ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego – wtedy wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową zatykając turbodziurę dodatkowym zastrzykiem 55 Nm momentu obrotowego.
Fiat 600 1.2 Hybrid - jakie zużycie paliwa i przyspieszenie?
Nowość Fiata sprawdzi się w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens. Przyspieszenie od zera do 100 km potrwa niecałe 11 sekund. Szału nie ma, ale za to producent obiecuje oszczędne zużycie benzyny - na poziomie 4,8 l/100 km. Silnik elektryczny umożliwi też jazdę w trybie EV. Wówczas samochód pokona nawet 1 km, ale pod warunkiem delikatnego traktowania gazu np. podczas manewrowania lub przy prędkości poniżej 30 km/h). Właśnie model z tradycyjną jednostką benzynową może okazać się wielkim przebojem z fabryki w Tychach. Ceny?
Ile kosztuje nowy Fiat 600 Hybrid z silnikiem 1.2 Turbo?
Najtańszy Fiat 600 Hybrid kosztuje od 108 000 zł. Samochód w standardzie oferuje m.in. system multimedialny z ekranem dotykowym 10,25 cali kompatybilny bezprzewodowo z aplikacjami Android Auto i Apple Car Play, reflektory przednie oraz tylne światła w technologii LED, tylne czujniki parkowania, klimatyzację manualną oraz kierownicę pokrytą skóra ekologiczną.
Fiat 600 Hybrid w najwyższej wersji La Prima to wydatek od 128 000 zł. Takie auto dodatkowo oferuje m.in. aluminiowe felgi 18 cali, tapicerkę z ekologicznej skóry, fotel kierowcy z masażem, bezprzewodową ładowarkę czy otwieraną ruchem stopy klapę bagażnika.
Wielka inwestycja w Tychach
We wdrożenie platformy nowych modeli B-SUV w fabryce w Tychach zainwestowano znaczące kwoty. Nieoficjalnie mówi się o 2 mld euro. Na początku zapowiedziano trzy nowe modele. Jako pierwszy pojawił się Jeep Avenger. Po baby-Jeepie dołączył Fiat 600 (elektryczny i hybryda, które właśnie wchodzi na rynek). Alfa Romeo Milano zadebiutuje 10 kwietnia 2023 roku. Abarth 600e pojawi się jako czwarty.
Jeep, Alfa Romeo, Fiat, Abarth - produkcja wyłącznie w Tychach, co 50 sekund nowy samochód
Fabryka w Tychach wybudowana w latach 1972-1975 zajmuje ponad 2,4 mln m2 powierzchni, z czego na hale produkcyjne i budynki usługowe przypada 0,5 mln m2. Przekształcenie zwojów blachy w gotowy samochód trwa około 12 godzin technologicznych, a praktycznie co 50 sekund zjeżdża z linii montażowych jeden samochód. Od uruchomienia produkcji w 1975 roku zakład w Tychach opuściło ponad 12,5 mln samochodów.
Tyska fabryka realizuje pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni – zarządzanej od 1998 roku przez zewnętrznego dostawcę; spawalni – która może poszczycić się 99,5 proc. automatyzacją dzięki 921 robotom pracującym na linii; lakierni – również zautomatyzowanej w ponad 90 proc.; oraz montażu obejmującego linie produkcyjne. Obecnie zakład prowadzi produkcję w systemie trzyzmianowym, zatrudniając ponad 2 tys. osób.