Nowa Toyota GR Yaris powstała w trzy lata

Toyota GR Yaris w pierwszej odsłonie zadebiutowała w 2020 roku. Z miejsca stała się hitem. W Europie sprzedano ponad 18 tys. egzemplarzy tego auta i poziom satysfakcji kierowców osiągnął 99 proc. Na polskim rynku każda dostawa rozchodziła się błyskawicznie, a chętni zapisywali się na listy i oczekiwali w długich kolejkach.

Doszło nawet do tego, że nowe auta (czy nawet same zamówienia) stały się przedmiotem spekulacji – na rynku wtórnym osiągały ceny wyższe niż w oficjalnym cenniku japońskiej marki. Do tego ogień podsycały doniesienia o wygaszeniu produkcji. A tu bum! Toyota wprowadza nowe wcielenie jadowitego Yarisa.

Reklama

Nowa Toyota GR Yaris wszystko robi lepiej i szybciej od poprzednika

Reklama

Nowa Toyota GR Yaris była rozwijana równolegle z modelem obecnym na rynku. Tak zdecydował ojciec tego auta - ówczesny prezydent koncernu Akio Toyoda, który uwielbia motorsport, sam regularnie startuje w wyścigach i testuje nowości przed wdrożeniem do produkcji. Prace nad nowym GR Yarisem przebiegały w myśl hasła: Rozwijaj, ścigaj się, a w razie usterki napraw. Zespół GAZOO Racing w poszukiwaniu wad testował auto do granic możliwości podzespołów. W trzy lata powstał samochód, który wszystko robi lepiej i szybciej od poprzednika. Szybciej przyspiesza, lepiej skręca i ostrzej hamuje. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Nowa Toyota GR Yaris - na potrzeby auta stworzono platformę, która jest połączeniem  generacji Yarisa architektury GA-B z przodu oraz płyty GA-C (znanej np. z nowej Corolli) z tyłu / Toyota

Nowa Toyota GR Yaris w nowym stylu i tak wygląda

Nowy GR Yaris ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy – lampy, lusterka i antenę. Zgoda, to tak jak poprzednik. Jednak teraz 3-drzwiowe prawie 4-metrowe nadwozie po szeregu modyfikacji zyskało nowy styl, jest sztywniejsze, ma też zapewnić większy docisk oraz lepszą aerodynamikę i przyczepność.

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Znakiem szczególnym nowej Toyoty jest dolny przedni grill ze stalową kratką. Boczne otwory są większe, a dolny zderzak ma dzieloną konstrukcję łatwiejszą i tańszą w naprawie. Także w obawie przed uszkodzeniami światła przeciwmgielne oraz światła cofania ze zderzaka trafiły do zespołu tylnych lamp.

Trzecie światło STOP przeniesiono ze spoilera umieszczono teraz na dole tylnej szyby. Z tyłu otwór w dolnej krawędzi listwy pozwala na przepływ powietrza spod podłogi – to dla lepszej zwrotności i stabilność, a przy okazji odprowadza też ciepło z układu wydechowego.

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Nowy GR Yaris to zupełnie zmienione wnętrze

Nowa Toyota GR Yaris od progu wita przeprojektowanym wnętrzem. Po poprzednim kokpicie z wystającym ekranem przeniesionym ze zwykłego Yarisa nie ma nawet śladu. Teraz miejsce kierowcy rozkładem przycisków i przełączników bardziej przypomina deski rozdzielcze aut wyścigowych czy rajdowych. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler są teraz bliżej prowadzącego i w zasięgu ręki nawet po zapięciu pięciopunktowych pasów bezpieczeństwa. Większa półka przed pasażerem ułatwi zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów.

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota
Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Obniżona o 50 mm górna krawędź deski rozdzielczej zapewni lepszą widoczność. Teraz kierowca siedzi o 25 mm bliżej asfaltu, a do obniżonego fotela dostosowano ułożenie kierownicy. Cyfrowy kokpit 12,3 cala może prezentować dane w dwóch trybach – normal lub sport.

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Nowa Toyota GR Yaris - silnik 1.6 o mocy 280 KM. Dzikus!

Wreszcie napęd. GR Yaris w chwili debiutu pysznił się najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Teraz oferuje jeszcze więcej. Moc jednostki 1.6 wzrosła o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy zyskał 30 Nm do 390 Nm. W efekcie nowa Toyota GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,6 kg/KM (poprzednik 4,9 kg/KM). Osiągi? Inżynierowie zapewniają, że trzycylindrowe serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Dzikus! Przyspieszenie od 0 do 100 KM? Z pewnością lepsze niż wcześniejsze na poziomie 5,5 sekundy.

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Toyota zmodyfikowała silnik 1.6, oto lista zmian

Niezawodność ma zapewnić wzmocniony rozrząd. Auto ma też nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia. Zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Nowy GR Yaris będzie oferowany wyłącznie z pakietem Sport, który obejmuje dodatkowe elementy układu chłodzenia, w tym jest nowa dolna chłodnica poprawiająca wydajność podczas jazdy z w pełni otwartą przepustnicą, modyfikacje wlotu powietrza oraz intercooler z instalacją natrysku wody.

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota
Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Nowa Toyota GR Yaris: automatyczna skrzynia biegów lepsza niż manualna

GR Yaris pierwszy raz będzie dostępny z opcjonalną ośmiobiegową skrzynią automatyczną TOYOTA GAZOO Racing Direct Shift zamiast sześciobiegowej manualnej. To najważniejsza zmiana wprowadzona przez Japończyków. Przekładania ma ciasno zestopniowane przełożenia, a oprogramowanie odpowiada za ich błyskawiczną zamianę. Jak szybką? Podczas testów na torze wyścigowym nowy automat umożliwił osiągnięcie lepszych czasów niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia – takiej kombinacji chciał Akio Toyoda.

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Nowa Toyota GR Yaris - napęd 4x4 GR-FOUR

Fenomenalne właściwości jezdne auta to także zasługa napędu na cztery koła GR-FOUR i standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50).

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Nowa Toyota GR Yaris - kiedy cena w Polsce?

Nowa Toyota GR Yaris zadebiutuje w Polsce latem 2024 roku. Niebawem producent otworzy możliwość rezerwacji i poda ceny. Toyota wyprodukuje też dwie limitowane wersje specjalne tego auta inspirowane dwoma rajdowymi mistrzami świata: Sebastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanperä Special Edition.

Nowa Toyota GR Yaris / Toyota

Nowa Toyota GR Yaris - dane techniczne, wymiary, silnik, zawieszenie

Nowa Toyota GR Yaris Wymiary i parametry
Długość (mm) 3995
Szerokość (mm) 1805
Wysokość (mm) 1455
Rozstaw osi (mm) 2560
Rozstaw kół - przód (mm) 1535
Rozstaw kół - tył (mm) 1565
Liczba miejsc 4
Masa własna (kg) 12801300 (GR Direct Automatic)
Silnik Rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem
Typ G16E-GTS
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 87,5 x 89,7
Pojemność (cc) 1618
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) 280/206 przy 6500
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) 390 przy 3250 – 4600
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna lub 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct
Układ przeniesienia napędu GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy
Dyferencjał przedni i tylny Torsen LSD
Zawieszenie – przód Kolumny MacPhersona
Zawieszenie – tył Podwójne wahacze
Hamulce - przód 18-calowe wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami
Hamulce - tył 16-calowe wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami
Koła BBS 8.5J z kutego aluminium
Opony 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S
Zbiornik paliwa (l) 50
Nowa Toyota GR Yaris / Toyota
Nowa Toyota GR Yaris / Toyota
Nowa Toyota GR Yaris / Toyota