- Kia EV9 wjeżdża do Polski, oto gigantyczny SUV, a jakie wymiary?
- Kia EV9 to gładka karoseria i zaskakująco niski opór powietrza
- Wnętrze EV9 zaskakuje, jest 7- lub 6-osobowe z obrotowymi fotelami
- Kia EV9 i wielki ekran, kamery zamiast lusterek, jakie wyposażenie?
- Klimatyzacja w trzech rzędach siedzeń, sterowanie znacznie łatwiejsze
Kia EV9 wjeżdża do Europy, jest olbrzymia i zamierza rozpychać się w segmencie premium. Żarty się skończyły, na celownik bierze BMW, Audi czy Volvo. Jednak nie tylko rozmiarami nowy SUV chce zdobyć szacunek wśród motoryzacyjnej arystokracji.
O przynależności do wyższych sfer ma świadczyć technologia opakowana w 5 m gładkiej karoserii. Tym samym koreańska marka pokazuje, że nie boi się wchodzić na nowe i nieznane sobie tereny. Oto szczegóły auta, które za chwilę trafi na polski rynek...
Kia EV9 wjeżdża do Polski, oto gigantyczny SUV, a jakie wymiary?
EV9 serwuje nam niespotykane dotąd w autach Kia proporcje. Kształtem przypomina samochód zbudowany przez dziecko z klocków, ale to poważna inżynierska robota. Liczby najlepiej oddają rozmach - długość nadwozia wynosi 5010 mm, szerokość 1980 mm, a wysokość 1755 mm. Rozstaw osi to aż 3100 mm. W efekcie EV9 staje się największym do tej pory sprzedawanym w Europie samochodem koreańskiej marki. Awangardowy styl podkreśla charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" (Digital Tiger Face) wpisana między pionowe reflektory. Innowacyjne światła do jazdy dziennej Star Map LED witają animacją (dwa skupiska małych lamp, po jednym obok każdego reflektora).
W Europie EV9 będzie dostępne w pięciu lakierach: białym Snow White Pearl, czarnym Aurora Black Pearl, czerwonym Flare Red, szarym Pebble Grey i zielonym Iceberg Green. Błyszczące lub matowe wykończenie w kolorze srebrnym Ivory Silver przewidziano wyłącznie w podstawowej odmianie EV9. Niebieski kolor Ocean Blue (foto), zapożyczony z prototypu EV9, zastrzeżono dla usportowionej odmiany GT-Line jako lakier matowy lub błyszczący.
Kia EV9 to gładka karoseria i zaskakująco niski opór powietrza
EV9 szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Koreańczycy w walce o elektryczny zasięg osiągnęli współczynnik oporu powietrza Cx 0,28 (dla porównania Volvo EX90 to 0,29, a Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W potężnym SUV-ie to świetny rezultat. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku technicznych sztuczek, w tym – po raz pierwszy w Kia – osłon 3D pod podwoziem, aerodynamicznie ukształtowanych felg i specjalnych kurtyn w przednim zderzaku. Gładkie jak stół płaty drzwi z automatycznie wysuwanymi klamkami również walczą o jak najniższy opór. Tylna część auta też jest ciekawostką – żeby nie zakłócać powierzchni wycieraczka szyby znika pod spoilerem dachowym. Wszystkie te elementy współpracują ze sobą i pomagają wydłużyć zasięg EV9. Jednak zanim zakręcą się koła, warto zajrzeć do środka…
Wnętrze EV9 zaskakuje, jest 7- lub 6-osobowe z obrotowymi fotelami
Kia EV9 zaoferuje obszerne i podatne na aranżację wnętrze z płaską podłogą. Producent wprowadzi na rynek konfigurację 7-osobową oraz 6-miejscową z obrotowymi fotelami w drugim rzędzie. Fotele pierwszego rzędu są fotelami relaksacyjnymi z możliwością obracania tyłem do kierunku jazdy – odchylane oparcia sprawdzą się w chwili odpoczynku podczas ładowania.
EV9 jako pierwsza wśród samochodów elektrycznych oferuje do wyboru aż cztery opcje siedzeń drugiego rzędu – 3-osobową kanapę, niezależne fotele podstawowe, fotele typu relaksacyjnego i dwumiejscowe fotele obrotowe. Fotele w drugim rzędzie także da się obrócić o 180 stopni – wówczas można spojrzeć w oczy podróżujących w trzecim rzędzie. Ci ostatni również mają do dyspozycji uchwyty na kubki i porty ładowania smartfonów. Każdy z czterech foteli relaksacyjnych jest wyposażony w podnóżek oraz w ogrzewanie i wentylację.
Kia EV9 i wielki ekran, kamery zamiast lusterek, jakie wyposażenie?
EV9 wynosi cyfryzację samochodów na wyższy poziom. Kia wyposażyła swoje dzieło w gigantyczny wyświetlacz Ultra Wide-Display złożony z dwóch 12,3-calowych ekranów. System kamer (na życzenie) zastąpi tradycyjne lusterka zewnętrzne – widok zza auta kierowca zobaczy na bocznych monitorach przymocowanych do drzwi w naturalnym polu widzenia (by nie musiał ich szukać gdzieś przy słupku czy podszybiu). Także lusterko wewnętrzne w trybie wyświetlacza ułatwi manewrowanie tym pięciometrowym kolosem.
Deska rozdzielcza nie łączy się z tunelem środkowym, przez co wydaje się zawieszona w powietrzu. Przy tym jest przejrzysta. Podświetlane pola dotykowe ukryte pod ekranem zapewniają sterowanie stacją multimedialną i nawigacją. Jeszcze niżej Kia szczęśliwie zostawiła kilka przycisków fizycznych odpowiedzialnych za obsługę ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Pod lekko spłaszczoną u góry i u dołu kierownicą z podświetlanym logo kryje się panel do obsługi "skrzyni biegów". Tunel środkowy wyposażono w schowki, w tym największy u jego podstawy. Szeroki podłokietnik szczelnie wypełnia przestrzeń między przednimi fotelami i podnosi komfort podróżowania zarówno kierowcy, jak i pasażera. Wyposażenie seryjne to aż 10 poduszek powietrznych. Kolorystyka wnętrza obejmuje kombinacje – ciemnoszarego i czarnego, brązowego i czarnego, ciemnoszarego i jasnoszarego oraz granatowego i ciemnoszarego.
Klimatyzacja w trzech rzędach siedzeń, sterowanie znacznie łatwiejsze
Klimatyzacja, oprócz oddzielnych ustawień dla kierowcy i pasażera z przodu, może działać niezależnie w drugim i trzecim rzędzie foteli. To dla oszczędności energii, by nie ogrzewać czy chłodzić pustych miejsc. Ponadto EV9 jest pierwszym modelem Kia w Europie z nowym panelem do sterowania nawiewem i temperaturą bez konieczności wchodzenia do podmenu systemu multimedialnego.
Kia EV9 i ogromna pojemność bagażnika
Kia EV9 zapewnia dwa bagażniki. Przedni w samochodzie z napędem na tylne koła zapewnia 90 l pojemności, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 l. Tradycyjny kufer z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma to aż 828 l. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 l.
Kia EV9 stawia na materiały z odzysku, wycofuje się ze skóry
EV9 jako pierwsza Kia wprowadza szerokie zastosowanie materiałów z recyklingu i przyjaznych dla środowiska. Od tego SUV-a koreański producent zaczyna stopniowe wycofywanie skóry oraz obowiązkowe zastosowanie we wszystkich nowych modelach 10 ekologicznych elementów. Ciągłe zwiększanie udziału biomateriałów (takich jak kukurydza, trzcina cukrowa i oleje naturalne) ma doprowadzić w 2030 roku do 20-procentowego udziału tworzyw sztucznych z odzysku.
Kia EV9 pojedzie autonomicznie, czyli LiDAR-y i kamery na pokładzie
W wyposażeniu EV9 przewidziano również technologię autonomicznej jazdy AutoMode, w której tryb Highway Driving Pilot umożliwi podróżowanie autostradą bez interwencji kierowcy (można zdjąć ręce z kierownicy). Kia określa to jako 3. poziom autonomiczności. Aż 15 czujników, w tym dwa LiDAR-y (radar laserowy), tworzą tarczę bezpieczeństwa. Ta elektroniczna armia zobaczy wszystko wokół auta (zakres działania to 360 stopni). Dane zebrane przez osprzęt analizuje wydajny procesor. Dzięki temu EV9 nie tylko widzi przebieg trasy i potrafi za nią podążać (np. skręca po łuku), ale rejestruje również innych użytkowników drogi i potrafi zapobiec kolizjom.
Kia EV9 z cyfrowym kluczykiem w telefonie i zdalne parkowanie bez kierowcy
W EV9 tradycyjny kluczyk zastąpi Digital Key 2.0. To nic innego jak aplikacja, która umożliwia otwieranie i uruchamianie samochodu za pomocą smartfona, nawet wtedy, gdy znajduje się on w kieszeni lub w torbie. Czegoś takiego nie miała jeszcze żadna Kia. Identyfikacja biometryczna – klamka odczyta odcisk palca kierowcy – pozwoli EV9 rozpoznać użytkownika i dopasować ustawienia zapisane w profilu kierowcy. Jednocześnie zadebiutuje interfejs, który następnie trafi do kolejnych modeli marki.
System zdalnego parkowania RSPA, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód, automatycznie manewruje EV9 na wyznaczone miejsce parkingowe, kontrolując przyspieszenie, hamowanie i zmianę biegów. Układ automatycznie hamuje również wtedy, gdy na drodze zostanie wykryta przeszkoda. Wśród systemów oferowanych do EV9 jest również asystent unikania kolizji w ruchu poprzecznym podczas cofania, który zapobiega kolizjom z samochodami nadjeżdżającymi z boku.
Kia EV9 z trybem myjnia, ale o co chodzi?
Nowością jest funkcja Car Wash Mode. Wystarczy nacisnąć jeden przycisk, aby aktywować wszystkie niezbędne ustawienia przed wjazdem do automatycznej myjni samochodowej – domknąć wszystkie drzwi i szyby, złożyć lusterka boczne i schować automatyczne klamki.
Kia EV9 w dwóch wersjach mocy, dane techniczne, jaki zasięg?
Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Obie odmiany zasila akumulator o pojemności 99,8 kWh. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 204 KM (350 Nm). Taki samochód od 0 do 100 km/h przyspieszy w 9,4 sekundy (prędkość maksymalna 185 km/h). Zasięg to nawet 541 km. Czyli z Gdańska do Katowic można przejechać na jednym ładowaniu i jeszcze zostanie zapas energii. Przynajmniej matematycznie…
Kia EV9 4x4 to dwa silniki elektryczne i potężna moc
Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 192 KM każdy i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu w wersji Baseline oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6 s. Wersja GT-Line AWD jest szybsza – do setki staruje w 5,3 s, a szacunkowy zasięg do 497 km. Z takimi parametrami koreańska marka przenosi się do zupełnie nowego wymiaru – osiągów ze świata superSUVów. Można spodziewać się, że dociśnięcie "gazu" wbije plecy w fotel i będzie trzymać dopóki nie odpuścimy. Producent przewidział także tryb do jazdy w terenie.
Kia EV9 i ładowanie akumulatora w 15 minut
Kia EV9 dostała architekturę 800V (jak auta elektryczne z półki premium), a to oznacza możliwość ultraszybkiego ładowania bez potrzeby dodatkowych komponentów lub adapterów. Dzięki temu już 15 minut ładowania wystarczy, aby zasięg wersji RWD wzrósł o 239 km (zasięg AWD o 219 km). Mniej niż 5 minut pod kablem szybkiej ładowarki 350 kW pozwoli wtłoczyć prądu na 100 km podróżowania.
Kia EV9 jako magazyn energii dla domu
Technologia Vehicle to Grid (V2G) zmieni auto w magazyn energii na kołach i pozwoli zasilić domową instalację – ta opcja będzie dostępna po opłacie w Kia Connect Store. Za to EV9 standardowo jest wyposażona w funkcję Vehicle-to-Load (V2L) pozwalającą ładować inny samochód elektryczny. Do użytku jest też do 3,68 kW mocy do zasilania laptopów, lodówki czy sprzętu kempingowego.
Kia EV9 i cena w Polsce? Zobacz, ile kosztuje nowy SUV
Kia EV9 do polskich salonów trafi już w czwartym kwartale 2023 roku. To będzie prezent na 25-lecie działalności firmy nad Wisłą. Cena? Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że bazowy model EV9 z napędem na tył ma kosztować w widełkach od 300 tys. zł do 350 tys. zł. Konkurencja to Volvo EX90, BMW iX czy Audi Q8 e-tron.