Toyota Corolla Cross w perłowym lakierze bezszelestnie wytoczyła się z wielkiej zakrytej naczepy ciężarówki. Na pierwszy pokaz w Polsce cenny ładunek dotarł aż z Brukseli. I już wiemy, czego można spodziewać się po japońskiej premierze…

Reklama

Corolla Cross z długą maską, na 18-calowych polerowanych felgach i lśniącym czernią grillem przypomina pomniejszonego Highlandera. W ofercie Toyoty stanie o oczko wyżej niż C-HR i o stopień przed RAV4. Ma sprostać potrzebom rodzin z dziećmi dla których pierwszy model jest za ciasny, a drugi zbyt drogi. Toyota do końca 2022 roku zamierza sprzedać w Polsce do kilku tysięcy sztuk Corolli Cross. Z tego aż 80 proc. aut trafi właśnie do klientów indywidulanych. Mission impossible? Samochód będzie dostępny od maja, a już nie daje spać kierowcom – dilerzy są bombardowani pytaniami od byłych lub obecnych użytkowników takich modeli jak Avensis czy Verso. Ale po kolei…

Toyota Corolla Cross: wymiary i różnice z C-HR czy RAV4

Corolla Cross jako kompaktowy SUV technicznie korzysta z tej samej platformy, co tradycyjna Corolla. Ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2640 mm. Corolla Cross od C-HR jest dłuższa o 70 mm, do RAV4 brakuje jej 140 mm. Pod względem wysokości nowość jest o 6,5 cm wyższa od C-HR i tyle samo niższa od RAV4. Jak suche liczby wyglądają w praktyce?

Reklama
Toyota RAV4 Adventure i Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid vs C-HR i RAV4 / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross: wnętrze i wyposażenie

Za kierownicę wsiada się bardziej w stylu C-HR, fotel z szerokim zakresem regulacji zamocowano niżej niż w RAV4. Przy tym zza steru można odnieść wrażenie przebywania w samochodzie o rozmiar większym niż zwykła Corolla – właśnie tak powinna wyglądać ergonomia nowoczesnego kompaktowego SUV-a. Cienkie słupki A nie ograniczają widoczności, stąd łatwiej zauważyć pieszego.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota

Kierowca o wzroście ok. 186 cm łatwo znajdzie wygodną pozycję do prowadzenia auta. Co ciekawe, nawet w wersji ze szklanym dachem miejsca nad głową nie brakuje. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do przedniego fotela zostaje ok. 10 cm luzu, a do sufitu ok. 8 cm. Dodatkowo oparcie tylnej kanapy jest wyposażone w dwustopniową regulację kąta pochylenia. Drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross i jaka pojemność bagażnika

Możliwości transportowe też wyglądają obiecująco. Bagażnik jest wyraźnie większy i bardziej ustawny wobec kufra C-HR (377 l pojemności). Z kolei szerokość otworu zbliżona do krawędzi 580-litrowej ładowni RAV4. Europejska homologacja pozostaje niewiadomą, ale Corolla Cross w specyfikacji na rynek japoński zapewnia 487 litrów przestrzeni transportowej. Czyli na wakacyjny wyjazd rodzinny będzie jak znalazł. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to szybko schowa skarb pod podwójną podłogą. W Polsce producent przewiduje zestaw naprawczy zamiast koła dojazdowego. Pakowanie z pewnością ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid: bagażnik zapewni ok. 490 litrów pojemności / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid - podwójna podłoga bagażnika ułatwi utrzymanie porządku. W Polsce producent przewiduje zestaw naprawczy do kół zamiast "dojazdówki" / Toyota

Toyota Corolla Cross z wyświetlaczem zamiast zegarów

Corolla Cross będzie najbardziej multimedialną Toyotą. Razem z nią debiutuje 12,3-calowy wirtualny zestaw wskaźników, który pozwala na niemal dowolną konfigurację prezentowanych widoków – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego bądź nawigacji. Docelowo to rozwiązanie pojawi się także w innych modelach japońskiej marki.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross i szybkie multimedia

W centrum kokpitu świeci 10,5-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle dotychczasowych rozwiązań to przepaść – na dotyk reaguje błyskawicznie, a grafika jest ostra i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo).

System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet. Corollą Cross da się sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-A, a z tyłu dwa wejścia USB-C.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross z hybrydą nowej generacji

Corolla Cross jako pierwsza Toyota w Europie została obdarowana zupełnie nowym napędem hybrydowym 5. generacji. Zespół wykorzystuje litowo-jonową baterię, która jest mocniejsza i aż o 40 proc. lżejsza od starszego rozwiązania w tradycyjnej Corolli. Silnik benzynowy 2.0 Dynamic Force i jednostka elektryczna także zyskały na sile, czego efektem jest większa o 8 proc. łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła nowa 2-litrowa hybryda wytwarza 197 KM (+13 KM) i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy – to osiągi na poziomie RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM.

Toyota RAV4 Adventure i Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid i Toyota RAV4 Adventure / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross z elektrycznym napędem 4x4

Wariant 4x4 AWD-i ma dodatkowy 40-konny silnik elektryczny przy tylnej osi (dołączany automatycznie w razie utraty przyczepności). Corolla Cross AWD-i przyspiesza jak auto z napędem na przód, za to trakcja na mokrym, śliskim czy grząskim będzie nieporównywalna.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross i wyposażenie

Toyota Corolla Cross jest na czasie pod względem systemów bezpieczeństwa. Po raz pierwszy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia obejmuje system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach, ostrzeganie o pojazdach włączających się do ruchu plus poprawiony układ wykrywania nadjeżdżających pojazdów oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach (np. przy skręcie w lewo zaciska hamulce jeśli z przeciwka nadjeżdża inny samochód).

Do tego producent poprawił adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, a także systemy utrzymania pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych. Prowadzący może liczyć na wsparcie monitora martwego pola w lusterkach wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania (rozwiązanie z Lexusa blokuje drzwi, jeśli wyczuje inne nadjeżdżające auto), automatycznych świateł drogowych, asystenta parkowania, kamery panoramicznej 360 stopni, systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem czy układu wykrywania przeszkód podczas manewrów. Nowa poduszka centralna między fotelami zapobiega zderzeniu się kierowcy z pasażerem w przypadku bocznej kolizji.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Trwa ładowanie wpisu

Corolla Cross pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; Over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jej systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.

Toyota Corolla Cross i jaka cena w Polsce?

Toyota bardzo liczy na Corollę Cross. Dzisiejszy boom na SUV-y w połączeniu z nazwą znaną od 55 lat i nową generacją hybrydy ma przełożyć się na powodzenie. Do 2025 roku Japończycy chcą sprzedać w Europie 400 tys. aut kompaktowych i zdobyć 9 proc. udziału w rynku.

W Polsce Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid zadebiutuje w maju 2022 roku – na początek wirtualnie, bo zamówienia będzie można składać przez platformę internetową i na wyższe specyfikacje wyposażeniowe. Produkcja w Japonii ruszy w lipcu, a pierwsze auta w polskich salonach pojawią się we wrześniu.

Cena? Taniej niż hybrydowy RAV4 i więcej od C-HR 2.0 Hybrid. A to oznacza znalezienie złotego środka odpowiednio między kwotą 153 900 zł i 131 900 zł. Jeśli brać pod uwagę perspektywę wprowadzenie napędu 1.8 Hybrid także 5. generacji wówczas może być jeszcze mniej.

Reklama

Toyota Corolla Cross, dane techniczne:

Silnik benzynowy FWD AWD
Typ 2.0 Dynamic Force, 4 cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 4 zaworyUkład dolotowy VVT-iEUkład wylotowy VVT-i
Pojemność skokowa 1987
Stopień sprężania (:1) 13,0 14,0
Moc KM (kW) / obr./min 171 (126) / 6600 152 (112) / 6600
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min 202 / 4400-4900 188-190 / 4400-5200
Napęd hybrydowy FWD AWD
Bateria Litowo-jonowa
Liczba ogniw 180
Napięcie znamionowe V 3,7
Pojemność kWh 4,08
Przedni silnik
Napięcie znamionowe V -
Moc KM (kW) 113 (83)
Maksymalny moment obrotowy Nm 206
Tylny silnik
Moc KM (kW) 41 (30)
Maksymalny moment obrotowy Nm 84
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 197 (146)
Przekładnia eCVT
Osiągi FWD AWD
Prędkość maksymalna km/h Brak danych
Przyspieszenie 0-100 km/h  s 8,1
Współczynnik oporu powietrza Cx Brak danych
Zawieszenie FWD AWD
Przednie MacPherson
Tylne Podwójne wahacze
Wymiary zewnętrzne FWD AWD
Długość mm 4460
Szerokość mm 1825
Wysokość mm 1620
Rozstaw osi mm 2640
Przedni zwis mm 955
Tylny zwis mm 865
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz