Toyota Corolla Cross powiększy ofertę japońskiej marki w Europie – ogłosił Matthew Harrison, prezydent Toyota Motor Europe podczas Kenshiki Forum, czyli spotkania z szefami koncernu na Starym Kontynencie. To największa niespodzianka tego wydarzenia. Samochód na potrzeby polskiego rynku będzie produkowany w Japonii. Czego powinni spodziewać się kierowcy?
Corolla Cross w perłowym lakierze, na 18-calowych polerowanych felgach, z długą maską i lśniącym czernią grillem przypomina pomniejszonego Highlandera. W ofercie Toyoty stanie o oczko wyżej niż C-HR i o stopień przed RAV4. Ma sprostać potrzebom rodzin z dziećmi dla których pierwszy model jest za ciasny, a drugi zbyt drogi. Jako kompaktowy SUV technicznie korzysta z tej samej platformy, co tradycyjna Corolla. Ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2640 mm. Corolla Crossod C-HR jest dłuższa o 70 mm, do RAV4 brakuje jej 140 mm.
Toyota Corolla Cross i wnętrze
Za kierownicę wsiada się bardziej w stylu C-HR, fotel z szerokim zakresem regulacji zamocowano niżej niż w RAV4. Przy tym zza steru można odnieść wrażenie przebywania w samochodzie o rozmiar większym niż zwykła Corolla – właśnie tak powinna wyglądać ergonomia nowoczesnego kompaktowego SUV-a.
Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie wygodną pozycję do prowadzenia auta. Co ciekawe, nawet w wersji ze szklanym dachem miejsca nad głową nie brakuje. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do przedniego fotela zostaje ok. 10 cm luzu, a do sufitu ok. 8 cm. Dodatkowo oparcie tylnej kanapy jest wyposażone w dwustopniową regulację kąta pochylenia.
Toyota Corolla Cross z wyświetlaczem zamiast zegarów
Corolla Cross będzie najbardziej multimedialną Toyotą. Razem z nią debiutuje 12,3-calowy wirtualny zestaw wskaźników, który pozwala na niemal dowolną konfigurację prezentowanych widoków – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego bądź nawigacji. Czy to rozwiązanie pojawi się także w zwykłej Corolli? Przedstawiciel japońskiej marki uśmiechał się dwuznacznie…
Toyota Corolla Cross i szybkie multimedia
W centrum kokpitu świeci 10,5-calowy dotykowy ekran stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle dotychczasowych rozwiązań to przepaść – na dotyk reaguje błyskawicznie, a grafika jest ostra i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet. Corollą Cross da się sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-A, a z tyłu dwa wejścia USB-C.
Toyota Corolla Cross z hybrydą nowej generacji
Corolla Cross jako pierwsza Toyota w Europie została obdarowana zupełnie nowym napędem hybrydowym 5. generacji. Zespół wykorzystuje litowo-jonową baterię, która jest mocniejsza i aż o 40 proc. lżejsza od starszego rozwiązania w tradycyjnej Corolli. Silnik benzynowy 2.0 Dynamic Force i jednostka elektryczna także zyskały na sile, czego efektem jest większa o 8 proc. łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła nowa 2-litrowa hybryda wytwarza 197 KM (+13 KM) i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy. Wariant 4x4 AWD-i ma dodatkowy 40-konny silnik elektryczny przy tylnej osi (dołączany automatycznie w razie utraty przyczepności). Corolla Cross AWD-i przyspiesza jak auto z napędem na przód, za to trakcja na mokrym, śliskim czy grząskim będzie nieporównywalna.
– Napęd hybrydowy piątej generacji ma jeszcze bardziej dopracowane właściwości jezdne. Przyspieszanie jest bardziej liniowe, przewidywalne i kontrolowalne. System lepiej też dopasowuje obroty silnika do prędkości auta, by dawać bardziej intuicyjne i naturalne wrażenia z jazdy. Osiągnięto to dzięki przekalibrowaniu zależności między wciśniętym pedałem gazu a reakcją układu napędowego – wyjaśnił Harold Paton, szef produktu i marketingu Toyota Motor Europe.
Toyota Corolla Cross i wyposażenie
Toyota Corolla Cross jest na czasie pod względem systemów bezpieczeństwa. Po raz pierwszy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia obejmuje system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach, ostrzeganie o pojazdach włączających się do ruchu plus poprawiony układ wykrywania nadjeżdżających pojazdów oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach (np. przy skręcie w lewo zaciska hamulce jeśli z przeciwka nadjeżdża inny samochód).
Do tego producent poprawił adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, a także systemy utrzymania pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych. Prowadzący może liczyć na wsparcie monitora martwego pola w lusterkach wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania, automatycznych świateł drogowych, asystenta parkowania, kamery panoramicznej 360 stopni, systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem czy układu wykrywania przeszkód podczas manewrów. Nowa poduszka centralna między fotelami zapobiega zderzeniu się kierowcy z pasażerem w przypadku bocznej kolizji.
Corolla Cross pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; Over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach jej funkcjonalność systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.
Toyota Corolla Cross i jaka cena w Polsce?
Toyota bardzo liczy na Corollę Cross. Dzisiejszy boom na SUV-y w połączeniu z nazwą znaną od 55 lat i nową generacją hybrydy ma przełożyć się na powodzenie. Do 2025 roku Japończycy chcą sprzedać w Europie 400 tys. aut kompaktowych i zdobyć 9 proc. udziału w rynku.
W Polsce Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid zadebiutuje w połowie 2022 roku. Cena? Taniej niż hybrydowy RAV4 i więcej od C-HR 2.0 Hybrid. A to oznacza znalezienie złotego środka odpowiednio między kwotą 150 900 zł i 140 900 zł. Jeśli brać pod uwagę perspektywę wprowadzenie napędu 1.8 Hybrid wówczas może być jeszcze mniej.
Toyota Corolla Cross, dane techniczne:
Silnik benzynowy | FWD | AWD | ||
Typ | 2.0 Dynamic Force, 4 cylindrowy, rzędowy | |||
Mechanizm zaworów | DOHC, 4 zaworyUkład dolotowy VVT-iEUkład wylotowy VVT-i | |||
Pojemność skokowa | 1987 | |||
Stopień sprężania | (:1) | 13,0 | 14,0 | |
Moc | KM (kW) / obr./min | 171 (126) / 6600 | 152 (112) / 6600 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm / obr./min | 202 / 4400-4900 | 188-190 / 4400-5200 | |
Napęd hybrydowy | FWD | AWD | ||
Bateria | Litowo-jonowa | |||
Liczba ogniw | 180 | |||
Napięcie znamionowe | V | 3,7 | ||
Pojemność | kWh | 4,08 | ||
Przedni silnik | ||||
Napięcie znamionowe | V | - | ||
Moc | KM (kW) | 113 (83) | ||
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 206 | ||
Tylny silnik | ||||
Moc | KM (kW) | 41 (30) | ||
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 84 | ||
Łączna moc układu hybrydowego | KM (kW) | 197 (146) | ||
Przekładnia | eCVT | |||
Osiągi | FWD | AWD | ||
Prędkość maksymalna | km/h | Brak danych | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 8,1 | ||
Współczynnik oporu powietrza Cx | Brak danych | |||
Zawieszenie | FWD | AWD | ||
Przednie | MacPherson | |||
Tylne | Podwójne wahacze | |||
Wymiary zewnętrzne | FWD | AWD | ||
Długość | mm | 4460 | ||
Szerokość | mm | 1825 | ||
Wysokość | mm | 1620 | ||
Rozstaw osi | mm | 2640 | ||
Przedni zwis | mm | 955 | ||
Tylny zwis | mm | 865 |