Toyota Corolla Cross powiększy ofertę japońskiej marki w Europie – ogłosił Matthew Harrison, prezydent Toyota Motor Europe podczas Kenshiki Forum, czyli spotkania z szefami koncernu na Starym Kontynencie. To największa niespodzianka tego wydarzenia. Samochód na potrzeby polskiego rynku będzie produkowany w Japonii. Czego powinni spodziewać się kierowcy?

Reklama

Corolla Cross w perłowym lakierze, na 18-calowych polerowanych felgach, z długą maską i lśniącym czernią grillem przypomina pomniejszonego Highlandera. W ofercie Toyoty stanie o oczko wyżej niż C-HR i o stopień przed RAV4. Ma sprostać potrzebom rodzin z dziećmi dla których pierwszy model jest za ciasny, a drugi zbyt drogi. Jako kompaktowy SUV technicznie korzysta z tej samej platformy, co tradycyjna Corolla. Ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2640 mm. Corolla Cross od C-HR jest dłuższa o 70 mm, do RAV4 brakuje jej 140 mm.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Toyota Corolla Cross i wnętrze

Za kierownicę wsiada się bardziej w stylu C-HR, fotel z szerokim zakresem regulacji zamocowano niżej niż w RAV4. Przy tym zza steru można odnieść wrażenie przebywania w samochodzie o rozmiar większym niż zwykła Corolla – właśnie tak powinna wyglądać ergonomia nowoczesnego kompaktowego SUV-a.

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie wygodną pozycję do prowadzenia auta. Co ciekawe, nawet w wersji ze szklanym dachem miejsca nad głową nie brakuje. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do przedniego fotela zostaje ok. 10 cm luzu, a do sufitu ok. 8 cm. Dodatkowo oparcie tylnej kanapy jest wyposażone w dwustopniową regulację kąta pochylenia.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross z wyświetlaczem zamiast zegarów

Corolla Cross będzie najbardziej multimedialną Toyotą. Razem z nią debiutuje 12,3-calowy wirtualny zestaw wskaźników, który pozwala na niemal dowolną konfigurację prezentowanych widoków – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego bądź nawigacji. Czy to rozwiązanie pojawi się także w zwykłej Corolli? Przedstawiciel japońskiej marki uśmiechał się dwuznacznie…

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross i szybkie multimedia

W centrum kokpitu świeci 10,5-calowy dotykowy ekran stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle dotychczasowych rozwiązań to przepaść – na dotyk reaguje błyskawicznie, a grafika jest ostra i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet. Corollą Cross da się sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-A, a z tyłu dwa wejścia USB-C.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross z hybrydą nowej generacji

Corolla Cross jako pierwsza Toyota w Europie została obdarowana zupełnie nowym napędem hybrydowym 5. generacji. Zespół wykorzystuje litowo-jonową baterię, która jest mocniejsza i aż o 40 proc. lżejsza od starszego rozwiązania w tradycyjnej Corolli. Silnik benzynowy 2.0 Dynamic Force i jednostka elektryczna także zyskały na sile, czego efektem jest większa o 8 proc. łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła nowa 2-litrowa hybryda wytwarza 197 KM (+13 KM) i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy. Wariant 4x4 AWD-i ma dodatkowy 40-konny silnik elektryczny przy tylnej osi (dołączany automatycznie w razie utraty przyczepności). Corolla Cross AWD-i przyspiesza jak auto z napędem na przód, za to trakcja na mokrym, śliskim czy grząskim będzie nieporównywalna.

– Napęd hybrydowy piątej generacji ma jeszcze bardziej dopracowane właściwości jezdne. Przyspieszanie jest bardziej liniowe, przewidywalne i kontrolowalne. System lepiej też dopasowuje obroty silnika do prędkości auta, by dawać bardziej intuicyjne i naturalne wrażenia z jazdy. Osiągnięto to dzięki przekalibrowaniu zależności między wciśniętym pedałem gazu a reakcją układu napędowego – wyjaśnił Harold Paton, szef produktu i marketingu Toyota Motor Europe.

Toyota Corolla Cross: hybryda 5. generacji vs hybryda 4. generacji / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross i wyposażenie

Toyota Corolla Cross jest na czasie pod względem systemów bezpieczeństwa. Po raz pierwszy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia obejmuje system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach, ostrzeganie o pojazdach włączających się do ruchu plus poprawiony układ wykrywania nadjeżdżających pojazdów oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach (np. przy skręcie w lewo zaciska hamulce jeśli z przeciwka nadjeżdża inny samochód).

Do tego producent poprawił adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, a także systemy utrzymania pasa ruchu oraz rozpoznawania znaków drogowych. Prowadzący może liczyć na wsparcie monitora martwego pola w lusterkach wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania, automatycznych świateł drogowych, asystenta parkowania, kamery panoramicznej 360 stopni, systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem czy układu wykrywania przeszkód podczas manewrów. Nowa poduszka centralna między fotelami zapobiega zderzeniu się kierowcy z pasażerem w przypadku bocznej kolizji.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Corolla Cross pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; Over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach jej funkcjonalność systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.

Toyota Corolla Cross i jaka cena w Polsce?

Toyota bardzo liczy na Corollę Cross. Dzisiejszy boom na SUV-y w połączeniu z nazwą znaną od 55 lat i nową generacją hybrydy ma przełożyć się na powodzenie. Do 2025 roku Japończycy chcą sprzedać w Europie 400 tys. aut kompaktowych i zdobyć 9 proc. udziału w rynku.

W Polsce Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid zadebiutuje w połowie 2022 roku. Cena? Taniej niż hybrydowy RAV4 i więcej od C-HR 2.0 Hybrid. A to oznacza znalezienie złotego środka odpowiednio między kwotą 150 900 zł i 140 900 zł. Jeśli brać pod uwagę perspektywę wprowadzenie napędu 1.8 Hybrid wówczas może być jeszcze mniej.

Reklama

Toyota Corolla Cross, dane techniczne:

Silnik benzynowy FWD AWD
Typ 2.0 Dynamic Force, 4 cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 4 zaworyUkład dolotowy VVT-iEUkład wylotowy VVT-i
Pojemność skokowa 1987
Stopień sprężania (:1) 13,0 14,0
Moc KM (kW) / obr./min 171 (126) / 6600 152 (112) / 6600
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min 202 / 4400-4900 188-190 / 4400-5200
Napęd hybrydowy FWD AWD
Bateria Litowo-jonowa
Liczba ogniw 180
Napięcie znamionowe V 3,7
Pojemność kWh 4,08
Przedni silnik
Napięcie znamionowe V -
Moc KM (kW) 113 (83)
Maksymalny moment obrotowy Nm 206
Tylny silnik
Moc KM (kW) 41 (30)
Maksymalny moment obrotowy Nm 84
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 197 (146)
Przekładnia eCVT
Osiągi FWD AWD
Prędkość maksymalna km/h Brak danych
Przyspieszenie 0-100 km/h s 8,1
Współczynnik oporu powietrza Cx Brak danych
Zawieszenie FWD AWD
Przednie MacPherson
Tylne Podwójne wahacze
Wymiary zewnętrzne FWD AWD
Długość mm 4460
Szerokość mm 1825
Wysokość mm 1620
Rozstaw osi mm 2640
Przedni zwis mm 955
Tylny zwis mm 865
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz