CUPRA Born pokazuje, jaki byłby Volkswagen ID.3, gdyby powstał w słonecznej Barcelonie, a nie przemysłowym Wolfsburgu. Tak jak niemiecki bliźniak wykorzystuje platformę MEB opracowaną przez Grupę VW dla samochodów elektrycznych. Stąd niemal identyczne wymiary i proporcje. Hiszpański model jednak wydaje się mieć więcej polotu.
Przymrużone reflektory LED, wyraźne przetłoczenia, miedziane wstawki w połączeniu z lakierem Aurora Blue wymyślonym wyłącznie dla tego auta wyglądają fenomenalnie. Producent przewidział sześć wzorów felg o wielkości 18, 19 i 20 cali.
CUPRA Born, czyli ładniej niż elektryczny Volkswagen ID.3
We wnętrzu mistrzem pierwszego wrażenia jest mięsista kierownica z wieńcem spłaszczonym u dołu i pokrytym perforowaną skórą. Wzorem spalinowych modeli szofer ma pod lewym kciukiem przycisk do zmiany trybów jazdy, a pod prawym uruchomienia zapasowej mocy z elektrycznego doładowania e-boost. Zaskakującym frykasem jest wyświetlacz head-up z rzeczywistością rozszerzoną – podobne rozwiązanie oferuje Mercedes klasy S. W modelu Born najważniejsze informacje zdają się być prezentowane kilka metrów przed autem – animowane czerwone strzałki pomagają w porę skręcić, a kreska poniżej pokazuje, że aktywny tempomat zauważył samochód jadący z przodu. Z kolei linie z lewej i prawej strony informują o interwencji adaptacyjnego asystenta pasa ruchu. System multimedialny z 12-calowym ekranem obsługuje standard Apple CarPlay czy Android Auto. Dane nawigacyjne można wysyłać do auta zdalnie dzięki aplikacji My CUPRA App.
Kierowcę i pasażera z przodu obejmują kubełkowe fotele z tkaniny SEAQUAL wytwarzanej z plastiku zebranego z mórz, oceanów i plaż. W opcji przewidziano wykończenie tapicerki i boczków drzwi materiałem DINAMICA stworzonym z przyjaznych dla środowiska mikrowłókien.
CUPRA Born mocniejszy niż Volkswagen ID.3 – moc od 150 do 231 KM
Najtańszy Born skrywa w podłodze podstawowy akumulator 45 kWh, który zasila 150-konny silnik zamontowany przy tylnej osi. Bateria akumulatorów 58 kWh stanowi duet z jednostką 204-konną.
Jednak prawdziwą rakietą będzie pakiet e-Boost, który dzięki oprogramowaniu podniesie moc do 231 KM. Volkswagen ID.3 jak na razie może pomarzyć o tak sportowym temperamencie...
Najmocniejszy wariant zostanie zaoferowany z dwiema wersjami akumulatorów – 77 lub 58 kWh. Pierwszy zapewni przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7 s i zasięg ok. 540 km. W tej wersji producent umożliwia ładowanie prądem 125 kW, co przekłada się na 100 km zasięgu po 7 min pod kablem lub uzupełnienie energii z 5 do 80 proc. w 35 minut.
W przypadku mniejszego zestawu przyspieszenie od 0 do 50 km/h to jedyne 2,6 s, a sprint od zera do setki zajmie 6,6 s; jedno ładowanie powinno wystarczyć na około 420 km zasięgu.
CUPRA Born – kiedy w Polsce?
CUPRA Born pojawi się w Polsce w IV kwartale 2021 roku. A pakiet e-Boost dołączy w 2022 roku.
I to nie jest ostatnie słowo Hiszpanów. Born stanowi dopiero początek elektrycznej ofensywy. W kolejce czeka już Tavascan, czyli zjawiskowy SUV w stylu coupe. Do tego SEAT szykuje miejski samochód elektryczny, który gabarytami będzie zbliżony do 4-metrowego modelu Arona.
CUPRA Born – dane techniczne
CUPRA Born 150 KM | CUPRA Born 204 KM | CUPRA Born 231 KM e-Boost | CUPRA Born 231 KM e-Boost & Range | |
Akumulator | 45 kWh | 58 kWh | 58 kWh | 77 kWh |
Moc maksymalna | 150 KM | 204 KM | 231 KM | 231 KM |
Maks. moment obrotowy | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm | 310 Nm |
Zasięg (WLTP) | 340 km | 420 km | 420 km | 540 km |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 8,9 s | 7,3 s | 6,6 s | 7 s |