Toyota Yaris Cross debiutuje w Polsce. Nowy SUV wykorzystuje platformę GA-B, czyli najmniejszą odmianę globalnej architektury z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Dzięki jej większym mutacjom Japończycy do tej pory stworzyli najnowsze generacje takich modeli jak Corolla, RAV4 czy Camry. Poza szkieletem Yaris Cross ma niewiele wspólnego ze zwykłym Yarisem. Rozstaw osi jest co prawda identyczny (2,56 cm), ale nadwozie zostało poszerzone o 2 cm (1,77 m) i wydłużone o 24 cm (4,18 m). Przedni zwis zyskał 6 cm, zaś tylny 18 cm. Prześwit podniesiono o 3 cm, a wysokość wzrosła o 9 cm do 1,56 m.
Inżynierowie podkreślają, że dodatkowe centymetry pozwoliły im stworzyć auto przestronne w środku, ale zwarte na zewnątrz. Na pokładzie swobodnie powinni poczuć się czterej dorośli. Oparcia tylnej kanapy składają się w proporcjach 40:20:40. A podłoga bagażnika o pojemności sięgającej 397 l ma dwupoziomową regulację. Elektrycznie otwierana tylna klapa ułatwia włożenie pakunków z tyłu auta, kiedy ręce są zajęte. Ładunek można zabezpieczyć elastycznymi linkami.
Toyota Yaris Cross w kabinie
We wnętrzu siedzi się wysoko, dlatego dobra widoczność powinna ułatwić codzienne życie w miejskim ruchu. Japończycy są szczególnie dumni z szerokiej cyfryzacji urządzeń pokładowych. Ekran dotykowy na konsoli centralnej pozwoli zarządzać nawigacją i systemem multimedialnym, który będzie obsługiwał interfejsy Apple CarPlay i Android. Do tego dochodzi zestaw systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2. generacji, który obejmuje m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układu rozpoznawania znaków drogowych i automatycznych świateł drogowych. Na pokładzie pojawi się układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, asystent utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat adaptacyjny, system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) i system wykrywania zmęczenia kierowcy.
Toyota Yaris Cross, silnik benzynowy i hybryda z Polski
W Polsce Yaris Cross będzie oferowany z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 125 KM, do którego zamiast seryjnej 6-biegowej skrzyni manualnej można zażyczyć bezstopniowy automat Multidrive S. Jednostka jest produkowana w Jelczu-Laskowicach.
Jednak największe nadzieje producent wiąże z napędem hybrydowym. Produkowany w Polsce układ spalinowo-elektryczny składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5 o długim skoku tłoka i wysokim stopniu sprężania (14:1), dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i akumulatora litowo-jonowego o wyższej mocy (w porównaniu do dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych nowe rozwiązanie jest lżejsze o 27 proc.). Zespół generuje 116 KM. Konstruktorzy podkreślają, że nowa hybryda będzie szybko reagować na gaz i działać gładko. Szczególnie w mieście zachwyci cichą i zwinną jazdą.
Toyota Yaris Cross i hybryda z napędem 4x4 AWDi
Yaris Cross będzie dostępny z napędem na przód oraz układem 4x4 AWDi, który rozbudowuje system hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Układ AWD-i napędza tylne koła podczas ruszania i przyspieszania. W normalnych warunkach moc trafia na przód, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach. W ocenie inżynierów Toyoty elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła.
Toyota Yaris Cross i cena w Polsce
Toyota Yaris Cross jest dostępna w pięciu wersjach: Active, Comfort, Executive, uterenowionej Adventure i limitowanej Premiere Edition.
Już w najtańszej odmianie Active samochód dysponuje systemem multimedialnym Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym, USB, Apple CarPlay i Android Auto oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall. Do tego siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami.
Kierowca ma do dyspozycji także kolorowy 4,2-calowy ekran na tablicy wskaźników, elektryczne, podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną lub automatyczną dla wersji hybrydowej, podłokietnik, a także światła LED do jazdy dziennej. Do opcjonalnego wyposażenia należy m.in. nowy asystent parkowania Toyota Teammate oraz 7-calowy kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników.
Toyota Yaris Cross w wersji Active kosztuje w Polsce od 74 900 zł (silnik benzynowy 1.5/125 KM), zaś z napędem hybrydowym od 88 900 zł.
Dla porównania pięciodrzwiowa Corolla staruje z poziomu 79 900 zł, a CH-R od 107 300 zł.
Na rynku Yaris Cross staje do walki z takimi modelami jak Skoda Kamiq, Nissan Juke czy Renault Captur.
Yoyota Yaris Cross Adventure i Premiere Edition
Odmiana Adventure to jedna z trzech najwyższych wersji. W tej odmianie Yaris Cross jest dostępny wyłącznie z układem hybrydowym – napędzającym przednią oś lub z napędem na cztery koła AWD-i. Wyróżnia go dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, ciemnoszare, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz dedykowana tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Auto otrzymało nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można wzbogacić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami.
Yaris Cross Hybrid w wersji Adventure jest dostępny od 115 900 zł.
Premiere Edition to najwyższa wersja Yarisa Cross. Seryjne wyposażenie tego modelu obejmuje m.in. automatyczną klapę bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzaną tapicerkę z perforacją. Obok udogodnień odmiany Adventure samochód gwarantuje dwukolorowe nadwozie i możliwość rozbudowania systemu multimedialnego o nagłośnienie klasy premium marki JBL. Auto w tej wersji kosztuje od 122 900 zł i będzie dostępne wyłącznie w 2021 roku.
Toyota Yaris Cross - kiedy jazda próbna?
Przedsprzedaż nowego Yarisa Cross rozpocznie się 1 czerwca. W lipcu i sierpniu Toyota zorganizuje serię pokazów tego modelu w wybranych salonach. Pierwsze egzemplarze trafią do kierowców w październiku.