Toyota Yaris Cross Adventure - uff... Czy dłuższej nazwy nie dało się już wymyślić? Ale na poważnie... Najnowsze dziecko japońskiej marki właśnie debiutuje w bardziej terenowej kreacji i dołącza do złotego Yarisa Cross pokazanego przed rokiem. Bojowe zapędy nowego modelu podkreśla dolna część przedniego zderzaka oraz płyta ochronna z tyłu. Do tego są jeszcze relingi dachowe oraz 18-calowe ciemnoszare alufelgi.

Reklama
Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota

We wnętrzu garść detali wykończonych lakierem fortepianowym oraz czarna podsufitka. Siedzenia pokrywa tapicerka ze skóry ekologicznej. A przez tył, panel ekranu dotykowego i drzwi biegnie złota dekoracyjna wstawka. Kierownica oraz dźwignia zmiany biegów zostały obszyte skórą.

Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota
Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota

Yaris Cross Premiere Edition

Z okazji debiutu rynkowego Toyota przygotowała wersję Premiere Edition - to najwyższa specyfikacja wyposażenia odmiany Adventure. Taki model wyróżnia się skórzanymi siedzeniami oraz specjalnie zaprojektowanymi 18-calowymi felgami. Auto otrzyma także otwieraną elektrycznie klapę bagażnika z czujnikiem wykrywającym ruch stopą, wyświetlacz Head-up Display oraz dwukolorowe nadwozie. Limitowana odmiana będzie dostępna wyłącznie w 2021 roku.

Toyota Yaris Cross Premiere Edition / Toyota
Toyota Yaris Cross Premiere Edition / Toyota
Toyota Yaris Cross Premiere Edition / Toyota

Yaris Cross wykorzystuje nową platformę GA-B, czyli najmniejszą odmianę globalnej architektury z serii TNGA (Toyota New Global Architecture). Przypominamy, że dzięki jej większym mutacjom Japończycy do tej pory stworzyli najnowsze generacje takich modeli jak Corolla, RAV4 czy Camry. Poza szkieletem wariant Cross ma niewiele wspólnego ze zwykłym Yarisem. Rozstaw osi jest co prawda identyczny (2,56 cm), ale modne nadwozie SUV zostało poszerzone o 2 cm (1,77 m) i wydłużone o 24 cm (4,18 m). Przedni zwis zyskał 6 cm, zaś tylny 18 cm. Prześwit podniesiono o 3 cm, a wysokość wzrosła o 9 cm do 1,56 m. Inżynierowie podkreślają, że dodatkowe centymetry pozwoliły im stworzyć auto przestronne w środku, ale zwarte na zewnątrz.

Na pokładzie swobodnie powinni poczuć się czterej dorośli. Oparcia tylnej kanapy składają się w proporcjach 40:20:40. A podłoga funkcjonalnie zaprojektowanego bagażnika ma dwupoziomową regulację. Elektrycznie otwierana tylna klapa ułatwia włożenie pakunków z tyłu auta, kiedy ręce są zajęte. Ładunek można zabezpieczyć elastycznymi linkami.

Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota
Reklama

We wnętrzu siedzi się wysoko, dlatego dobra widoczność powinna ułatwić codzienne życie w miejskim ruchu. Japończycy są szczególnie dumni z szerokiej cyfryzacji urządzeń pokładowych. Ekran dotykowy na konsoli centralnej pozwoli zarządzać nawigacją i systemem multimedialnym, który będzie obsługiwał interfejsy Apple CarPlay i Android. Do tego dochodzi zestaw systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense 2. generacji, który obejmuje m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układu rozpoznawania znaków drogowych i automatycznych świateł drogowych. Na pokładzie pojawi się układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, asystent utrzymania pasa ruchu, inteligentny tempomat adaptacyjny, system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) i system wykrywania zmęczenia kierowcy.

Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota
Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota

Napęd hybrydowy 4. generacji z Polski

Napęd hybrydowy to także zupełnie nowe dzieło Japończyków. Produkowany w Polsce układ spalinowo-elektryczny składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5 o długim skoku tłoka i wysokim stopniu sprężania (14:1), dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i akumulatora litowo-jonowego o wyższej mocy (w porównaniu do dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych nowe rozwiązanie jest lżejsze o 27 proc.). Zespół generuje 116 KM. Konstruktorzy podkreślają, że nowa hybryda będzie szybko reagować na gaz i działać gładko. Szczególnie w mieście zachwyci cichą i zwinną jazdą.

Toyota Yaris Cross / Toyota

Napęd 4x4 AWDi wyróżnikiem

Yaris Cross będzie dostępny z napędem na przód oraz układem 4x4 AWDi, który rozbudowuje system hybrydowy o dodatkowy silnik elektryczny przy tylnej osi. Układ AWD-i napędza tylne koła podczas ruszania i przyspieszania. W normalnych warunkach moc trafia na przód, jednak na śliskiej lub miękkiej nawierzchni automatycznie włącza się dodatkowy silnik z tyłu. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie czy też na piaszczystych drogach.

Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota

W ocenie inżynierów Toyoty elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła.

Toyota Yaris Cross będzie produkowana w fabryce w Valenciennes we Francji. Auto będzie dostępne w przedsprzedaży w drugim kwartale 2021 roku, a oficjalna sprzedaż rozpocznie się we wrześniu 2021 roku. Jednak Toyota buduje napięcie przed ujawnieniem cennika - Yaris Cross ma być tańszy niż C-HR czy Corolla.

Toyota Yaris Cross Adventure / Toyota