Skoda Octavia RS iV przechytrzyła szaleństwo koronawirusa i mimo odwołania salonu samochodowego w Genewie oficjalnie zdjęła maskowanie. Nowy model za jednym zamachem pojawił się jako limuzyna w stylu coupe oraz kombi. W obu nadwoziach przód szczerzy się czarną osłoną chłodnicy, ostro wyciętym zderzakiem i wielkimi wlotami powietrza. Nadkola wypełniają 18-calowe alufelgi owinięte w plasterek opony (opcjonalnie 19 cali). Aerodynamikę mają zapewnić dyfuzory z przodu i z tyłu, a także spojler na pokrywie bagażnika w liftbacku oraz tylnej krawędzi dachu kombi.

Reklama
Skoda Octavia RS iV / Skoda

Wnętrze spowija czarny kolor nawiązujący do aut wyczynowych. Po otwarciu drzwi wita trójramienna, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą z logo RS i łopatkami zmiany biegów. Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami można wybrać w opcjonalnej wersji Ergo z regulacją głębokości siedziska, w której obszyto je skórą i alcantarą. Można spodziewać się, że wzorem poprzednich generacji, nowa Octavia RS połączy sportowe osiągi z komfortem jazdy i wszechstronnością rodzinnego auta.

Skoda Octavia RS iV / Skoda

Elektryczna iskra życia

A potencjału dla osób ścigających czas nie zabraknie. Octavia RS iV jest pierwszym usportowionym modelem produkcyjnym, pod którego maską kryją się dwa silniki. Skoda zestawiła tu turbobenzynowe 1.4 TSI z jednostką elektryczną 85 kW i 6-biegowym automatem DSG. Taka konfiguracja dostarczy kierowcy 245 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 400 Nm. Zależnie od sytuacji i wybranego trybu jazdy mają pracować indywidualnie lub w parze, łącząc potencjały jednostki elektrycznej i spalinowej. W trybie sportowym, przy wykorzystaniu obu silników jednocześnie i pełnej mocy RS iV ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy. Maksymalna prędkość to 225 km/h. Podczas hamowania silnik elektryczny zamieni się w generator i odzyska energię.

Trwa ładowanie wpisu

Skoda Octavia RS iV / Skoda

Ale rogata dusza potrafi też być przyjazna dla środowiska. Duży akumulator (Skoda zastosowała tu baterię litowo-jonową magazynującą 13 kWh) pozwoli na jazdę w trybie zeroemisyjnym. Stąd, jeśli zajdzie potrzeba nowa Skoda zmieni się w prawdziwy samochód na prąd. Wtedy już od startu kierowca dostanie pod nogę aż 330 Nm "elektrycznego" momentu obrtowego i do 60 km przejedzie bez najmniejszego obłoczka spalin… W ten sposób RS iV zagra urzędnikom z Brukseli na nosie. Przypominamy, że od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje zaostrzona norma na poziomie 95 g CO2/km i jest ona związana z wysokimi karami dla producentów (95 euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych aut). Czesi na całego elektryfikując sportową Octavię zamierzają spełnić nowe przepisy dotyczące emisji spalin.

Skoda Octavia RS iV / Skoda
Reklama

– Wprowadzając model Octavia RS iV rozpoczynamy nowy rozdział i po raz pierwszy wykorzystujemy napęd hybrydowy plug-in w topowym, sportowym aucie. Dzięki takiemu rozwiązaniu RS iV charakteryzuje się większą wydajnością i sportowym charakterem przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 – stwierdził Christian Strube, członek zarządu Skody do spraw rozwoju technologicznego.

Skoda Octavia RS iV / Skoda

Octavia jako hybryda dla Kowalskiego

Skoda Octavia RS iV nie będzie sama drwić z obostrzeń UE. Razem z nią zadebiutowała bardziej spokojna i również "zwykła" hybrydowa Octavia iV. Tu także połączono silnik 1.4 TSI z jednostką elektryczną i baterią 13 kWh, ale ten system produkuje łącznie 204 KM (350 Nm mementu obrotowego). Wykorzystując tylko energię elektryczną samochód może przejechać do 60 km (w cyklu WLTP). Podobnie jak w wersji RS akumulator można uzupełnić prądem z gniazdka lub ładowarki naściennej. Ten model będzie oferowany w wersjach Ambition i Style. Bagażnik oferuje 450 l w wersji liftback i 490 l w kombi. Zbiornik paliwa pomieści 40 l benzyny, to o pięć litrów mniej niż w odmianach napędzanych wyłącznie silnikiem spalinowym.

Skoda Octavia RS iV / Skoda

Octavia e-TEC z technologią miękkiej hybrydy

Octavia jest też pierwszym modelem Skody, który dostępny będzie w technologii miękkiej hybrydy. To rozwiązanie producent przewidział pod nazwą e-TEC i w konfiguracji z silnikiem 1.0 TSI/110 KM lub 1.5 TSI/150 KM w wariancie z 7-biegowym DSG.

Skoda Octavia RS iV / Skoda

Technologia miękkiej hybrydy wykorzystuje rozrusznik 48V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V o pojemności 0,6 kWh schowany pod przednim fotelem pasażera. System umożliwia "żeglowanie" przy wyłączonej jednostce spalinowej, odzyskiwanie energii przy hamowaniu oraz wspomaganie silnika poprzez elektryczne zwiększanie mocy (np. przy starcie). Jednocześnie benzynowe serce ma budzić się do życia ciszej i z mniejszymi drganiami. Akumulator 48V jest również odpowiedzialny za ładowanie akumulatora 12V przy wykorzystaniu przetwornicy DC/DC. Producent twierdzi, że zastosowanie miękkiej hybrydy pozwala zaoszczędzić do 0,4 l paliwa na 100 km.

Skoda Octavia RS iV, Octavia iV i Octavia e-TEC pojawią się w Polsce w trzecim kwartale 2020 roku.

Skoda Octavia RS iV / Skoda
Skoda Octavia RS iV / Skoda