Premier Mateusz Morawiecki poinformował wcześniej, że w tym tygodniu zwoła kolejną Radę Ministrów, aby zająć się harmonogramem realizacji wszystkich propozycji, przedstawionych przez prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego.

Reklama

– W zależności od tego, czy mówimy o tym pierwszym ruchu, jaki robimy, czyli o zejściu z opłat na wszystkich autostradach obsługiwanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, to będzie kosztować do kilkuset milionów złotych, w zależności od tego, kiedy zaczniemy. A chcemy zacząć od 1 lipca i dlatego w tym tygodniu zwołam kolejną Radę Ministrów, aby zająć się harmonogramem realizacji wszystkich propozycji, przedstawionych przez prezesa Kaczyńskiego – powiedział Morawiecki.

Darmowe autostrady w Polsce, także autostrada A2 bez opłat?

Dodał także, że rząd chce się zająć również autostradami, które obecnie są zarządzane przez koncesjonariuszy. Zwrócił uwagę, że autostrady płatne w Polsce są drogie, zwłaszcza autostrada A2 (spółka koncesyjna Autostrada Wielkopolska S.A.). – To jest jedna z najdroższych autostrad w Europie – ocenił.

Reklama

O te zapowiedzi pytany był minister rozwoju i technologii Waldemar Buda w kontekście m.in. prywatnych właścicieli autostrad jak np. fragmentu odcinka A2. – Skandaliczny jest w ogóle kontrakt między tą firmą a państwem polskim zawartym jeszcze za (byłego Prezydenta RP Aleksandra) Kwaśniewskiego (...) Musimy pamiętać, że jesteśmy związani tym kontraktorem, który jest bardzo niekorzystny dla Polski – ocenił Buda w Radiu ZET.

Autostrada A2 / Shutterstock
Reklama

Prywatne autostrady za darmo? Tak, ale…

Jak mówił, "możemy zrobić teraz tyle, żeby porozumieć się z tym podmiotem, że te opłaty bierzemy po prostu na siebie, żeby Polacy tego nie płacili". Zastrzegł, że "przy zmniejszonych stawkach".

Dopytywany, dlaczego firma prywatna ma zrezygnować z potencjalnych zysków, odparł: W imię tego, że będzie ponosiła mniejsze koszty.

Wymienił, że dzisiaj to ona np. na bramkach pobiera płatności, zatrudnia do tego ludzi. – My odliczymy te wszystkie koszty i zapłacimy minimalnie, żeby tych bramek i tych opłat nie było powiedział.

– Musimy to przenegocjować z nimi, musimy dojść do porozumienia, jakie stawki, musimy dojść do porozumienia w jakim mechanizmie prawnym to zrobimy. W ciągu roku uporamy się z tym. Następne wakacje będzie to rozwiązanezapewnił Buda.

Autostradą z Warszawy do Berlina za darmo

Dopytywany, czy w następne wakacje ludzie pojadą bez bramek na autostradach, odparł: Tak. Do Berlina, na Zachód Europy. Jak dodał, ma to także dotyczyć innych odcinków płatnych do Katowic, Krakowa.

– Powinniśmy się uporać z tym, to będzie dokładnie rok – zapewnił minister.

Prywatne autostrady bez opłat? Wywłaszczenie załatwi sprawę?

Pytany, co w sytuacji, jeśli prywatne firmy będą chciały dochować umowy, odparł: Jest formuła również wywłaszczenia na cele publiczne. Jeżeli nie będzie porozumienia i chęci negocjacji możemy wywłaszczyć z całego obszaru i wówczas rzeczywiście odszkodowania sąd ustali.

Buda zapewnił, że na pewno tych opłat nie będzie, Polacy mogą być spokojni.

Zdaniem ministra, nawet gdybyśmy wykupili, zapłacili odszkodowania za wiele lat, to są kwoty, które nie przerażają.

Darmowe autostrady i Jarosław Kaczyński

Prezes PiS Jarosław Kaczyński, podsumowując konwencję "Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości" zapowiedział zniesienie opłat za przejazd aut osobowych autostradami.

– Jest kwestia, trochę mniejszej wagi, ale dla bardzo wielu ludzi dolegliwa, dla właścicieli samochodów, którzy jeżdżą po autostradach i drogach szybkiego ruchu. Jeżeli chodzi o opłaty państwowe to, jeśli tylko uda się uchwalić w odpowiednim czasie ustawy, to w najkrótszym możliwie okresie my to zniesiemy – zapowiedział Kaczyński. – Te sytuacje, gdzie autostrady są prywatne, albo są w jakiejś dzierżawie, takie wypadki też istnieją, tam obiecujemy, że w ciągu kolejnego roku to załatwimypodkreślił.

Autostrada A4 Katowice - Kraków / Facebook / Fot. Stalexport Autostrada Małopolska