Autostrada A4 na opolskim odcinku była przez długi czas rozkopana. Już od 27 września 2022 r. kierowcy będą mogli wjechać na jezdnię północną w kierunku Wrocławia pomiędzy węzłem Krapkowice i granicą województw. Usuwanie barier na sąsiedniej jezdni i przywrócenie jej pełnego przekroju potrwa jeszcze kilka dni.
Ostatni etap remontu całej autostrady A4 na terenie województwa opolskiego właśnie się zakończył. Cały projekt trwał prawie dekadę, bowiem pierwsze prace na tym odcinku ruszyły w 2013 roku.
Autostrada A4, remont na opolskim odcinku
Zaplanowany remont na opolskiej A4 na ostatnim etapie przewidywał prace na jezdni południowej (w kierunku Katowic) na odcinku o długości ok. 18 km oraz jezdni północnej (w kierunku Wrocławia) na odcinku o długości ok. 12 km. Drogowcy wymieniali również nawierzchnię na dwóch węzłach drogowych Kędzierzyn-Koźle i Strzelce Opolskie.
Ostatni etap prac był bardzo rozbudowany. Dlatego ze względu na zakres robót prace trwały od trzeciego kwartału 2021 r. aż do końca trzeciego kwartału 2022 r., czyli w sumie rok. Tegoroczne działania podzielono na trzy etapy.
Na początek naprawiano jezdnię południową w kierunku Katowic. Drogowcy najpierw wbili młoty pneumatyczne na 2,5-kilometrowym odcinku w okolicach Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Góra św. Anny. Przez następne miesiące pracowali na obu jezdniach 7-kilometrowego odcinka od węzła Kędzierzyn-Koźle do granicy woj. opolskiego i śląskiego wraz z węzłem Strzelce Opolskie.
Autostrada A4 w remoncie, co naprawiono?
Remont autostrady A4 obejmował wymianę warstwy wiążącej i ścieralnej, a w niektórych miejscach również wymianę podbudowy. Podczas remontu zamontowano na przejazdach awaryjnych bariery linowe, a na nowej nawierzchni pojawiło się odświeżone oznakowanie poziome w technologii grubowarstwowej.
W ramach remontu wymieniono również bariery betonowe, wyremontowano system odwodnienia drogi i przeprowadzono prace na czternastu obiektach mostowych.
Autostrada A4 i koniec remontu trwającego od 2013 r.
GDDKiA podsumowała działa i przypomniała, że ich początek jest datowany na 2013 rok. Przez ten czas udało się wyremontować cały opolski odcinek autostrady A4 – około 170 km w podziale na jezdnię północną i południową.
Nie ma w tej operacji nic nadzwyczajnego, ponieważ jest to standardowa procedura po kilkunastu latach eksploatacji drogi. W tym czasie pojawiło się sporo uszkodzeń nawierzchni, takich jak spękania podłużne, poprzeczne i siatkowe, które wymagały coraz częstszych interwencji.
Kierowcy powinni odczuć poprawę warunków jazdy i bezpieczeństwa na wyremontowanych odcinkach autostrady. Autostrada A4 jest w tej chwili najdłuższą drogą o tej klasie w Polsce - jej długość to prawie 670 kilometrów. Trasa łączy południowy zachód z południowym wschodem kraju.