Via Baltica zyskała ponad 23 km nowej drogi ekspresowej. Tym razem do ruchu oddano odcinek trasy S61 w województwie warmińsko-mazurskim - Szczuczyn - Ełk Południe.

Reklama

– Kierowcy mają do dyspozycji blisko 130 km polskiego odcinka szlaku Via Baltica, a przed końcem roku udostępnimy kolejne ponad 24 km tej trasy. W 2024 r. udostępnimy obwodnicę Łomży, łącząc w całość S61 pomiędzy Budziskiem i Ostrowią Mazowiecką – zapowiedział Tomasz Żuchowski, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Via Baltica Szczuczyn - Ełk Południe to nowa droga ekspresowa

W ciągu Via Baltica Szczuczyn - Ełk Południe powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Do tego wyremontowano wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. Powstały też m.in. węzły Guty i Ełk Południe, para Miejsc Obsługi Podróżnych Niekrasy, 19 obiektów inżynierskich oraz obwód utrzymania drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Nawierzchnię drogi wykonano z betonu cementowego i dostosowano do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.

Via Baltica zyskała nowy odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe / GDDKiA
Reklama

GDDKiA wskazuje, że do zakończenia budowy odcinka Ełk Południe - Wysokie ruch między odcinkami Ełk Południe - Wysokie i Wysokie - Raczki (od węzła Ełk Południe do węzła Kalinowo) będzie odbywał się, tak jak dotychczas - przez Ełk. Trasa przejazdu poprowadzi drogami krajowymi nr 65 i 16. W Ełku będą to ulice Grajewska, Przemysłowa i Suwalska. Ruch tranzytowy z węzłów Raczki i Guty będzie natomiast kierowany tak jak dotychczas, czyli drogami krajowymi nr 8 i 61 przez Augustów i Grajewo.

Via Baltica droga S61, koszt inwestycji i dofinasowanie z Unii Europejskiej

Wykonawcą ponad 23-kilometrowego fragmentu trasy od miejscowości Szczuczyn do węzła Ełk Południe o wartości 700 mln zł było konsorcjum firm Porr i Unibep.

Reklama

Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską. Wartość dofinansowania z UE wynosi niemal 380 mln euro i obejmuje sześć zadań w ramach budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko.

Via Baltica zyskała nowy odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Nowe odcinki S61 do użytku kierowców

Obecnie kierowcy jadąc od Warszawy w kierunku granicy z Litwą, mają do dyspozycji S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej nowe odcinki S61, których łączna długość to blisko 130 km. To trasa pomiędzy węzłami Śniadowo i Łomża Południe, od węzła Kolno do Ełk Południe oraz od węzła Kalinowo do końca obwodnicy Suwałk. W tym roku GDDKiA planuje udostępnić do ruchu jeszcze ponad 24 km S61 - od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. W przyszłym roku będzie to blisko 23 km pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo oraz ok. 19,5 km od S8 do węzła Śniadowo. Udostępniony zostanie również węzeł Łomża Zachód, a tym samym ok. 7 km trasy od węzła Łomża Południe.

Via Baltica zyskała nowy odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

W połowie 2024 r. wykonawca obwodnicy Łomży ma zapewnić przejezdność tego odcinka, czyli udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej. To umożliwi nie tylko ominięcie Łomży, ale także przejechanie całej S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Budziska, co jest szczególnie ważne dla ruchu tranzytowego. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - planowany jest do oddania w połowie 2025 r. Wtedy też zakończy się budowa drogi ekspresowej S61, która na całej długości będzie drogą dwujezdniową.

Z Warszawy do Suwałk pojedziesz w 2,5 godziny

GDDKiA podkreśla, że budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.

Drogowcy spodziewają się, że cała ekspresowa Via Baltica od Warszawy jako S8 do Ostrowi Mazowieckiej i dalej jako S61 przez Łomżę, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Budzisku znacznie usprawni ruch. A przejazd tym szlakiem z Warszawy do Suwałk (ok. 280 km), który obecnie zajmuje 4–4,5 h, skróci się do ok. 2,5 h.

Via Baltica zyskała nowy odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko