Cezary Pytlos: Od kiedy?
Maciej Pobocha: Od 15 lipca na odcinkach autostrad A2 i A4, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zostaną wydzielone specjalne, oznaczone na pomarańczowo pasy, na których będzie można wnosić opłaty za przejazd wyłącznie elektronicznie. Ma to zapobiec staniu w korkach.
Dla kogo?
ViaAUTO to część systemu viaTOLL, która jest przeznaczona dla kierowców samochodów osobowych, motocykli i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (np. aut z przyczepą). Możliwe jest dzięki niemu naliczanie w sposób elektroniczny opłaty za przejazd autostradami, zamiast manualnego dokonywania płatności na bramkach. Stawki są takie same, jak w przypadku płacenia na bramkach autostradowych.
Jak to działa?
viaAUTO wykorzystuje elektroniczne urządzenie montowane w pojeździe. Jest to nadajnik wielkości pudełka zapałek, który należy nakleić na przednią szybę pod lusterkiem, a w przypadku motocykla w okolicach owiewki. Korzysta on z baterii (wystarczających na ok. 7 lat) i nie wymaga podłączenia do gniazdka elektrycznego. Urządzenie przesyła informacje do przekaźników zainstalowanych na bramkach poboru opłat zlokalizowanych przy wjazdach i zjazdach z odcinków autostrad objętych systemem viaTOLL. W efekcie następuje automatyczne (z odpowiednim wyprzedzeniem) uniesienie szlabanu i kierowca nie musi się zatrzymywać.
Gdzie kupić?
Urządzenia viaAUTO dostępne są w Miejscach Obsługi Klienta, które znajdują się przy autostradzie A2 (Kościelec) oraz A4 (m.in. Mikołów, Orzesze Zawiść, Rachowice, Oleśnica Mała), a także w wybranych miastach położonych przy płatnych odcinkach autostrad (Wrocław, Stryków, Mogilany, Ożarów Mazowiecki, Opole, Katowice, Komorniki). Nadajnik kosztuje 135 zł, ale do końca sierpnia trwa promocja "viaAUTO za 100", w trakcie której urządzenie można nabyć w cenie 100 zł, obejmującej już 50 zł doładowania.
Jak odpalić i jak płacić?
Aby korzystać z systemu, trzeba się zarejestrować - na stronie operatora systemu (www.viatoll.pl) lub we wspomnianych Miejscach Obsługi Klienta (MOK). Jeśli chodzi o płacenie za przejazd w ramach viaAUTO, to kierowca ma do wyboru dwa rozwiązania. Pierwsze to pre-paid, czyli zgromadzenie środków na pokrycie kosztów podróży jeszcze przed jej rozpoczęciem poprzez odpowiednią wpłatę. Użytkownik systemu może przy tym korzystać z viaAUTO w wersji na okaziciela, albo podpisać umowę na konkretny pojazd.
W tym drugim przypadku dostaje do dyspozycji panel obsługi klienta, dzięki czemu przez internet może na bieżąco kontrolować zapisane w systemie operacje - przejechany dystans, daty podróży, a także finansowy stan konta. Ponadto może doładowywać konto nie tylko osobiście w MOK lub przelewem na indywidualne konto, ale także kartą kredytową czy flotową.
Drugie rozwiązanie to odroczona płatność, w ramach której należności trzeba uregulować w ustalonym okresie rozliczeniowym. Jest ona dostępna tylko dla kierowców, którzy podpisali umowę na konkretny pojazd, a na dodatek konieczne jest przedstawienie zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej, ubezpieczeniowej, pieniężnej lub poręczenia wystawcy kart flotowych.
Gdzie można z tego korzystać?
Dzięki viaAUTO możliwe jest płacenie za przejazd autostradami, ale tylko zarządzanymi przez GDDKiA, czyli A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica. Do systemu nie włączyli się prywatni koncesjonariusze: Gdańsk Transport Company obsługujący odcinek autostrady A1 z Rusocina do Nowej Wsi, Autostrada Wielkopolska odpowiedzialna za fragment A2 ze Świecka do Konina oraz Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzająca A4 od Katowic do Krakowa.
*Maciej Pobocha z firmy lokalizacja.info.