GDDKiA w przekazanym w czwartek PAP komunikacie podsumowała prace wykonywane od 14 do 22 sierpnia na budowie dwóch odcinków autostrady między Czerniewicami a Kowalem w województwie kujawsko-pomorskim. Przypomniano, że irlandzka firma zobowiązała się do realizacji konkretnych zadań w tym czasie, ale z zestawienia wynika, że wykonawcy nie udało się spełnić dużej części obietnic.
"Na blisko 30-kilometrowym odcinku Brzezie-Kowal wykonane zostało zaledwie 3,5 km łącznie prac zabezpieczających nasypy i zapewniających odpływ wody tak, by uniemożliwić ponowne erodowanie. Z kolei na odcinku Czerniewice-Brzezie wykonawca miał do ułożenia na odcinku 2,5 km warstwy podbudowy bitumicznej, co wykonał w około 30 proc." - zaznaczono w komunikacie.
Inspektorzy GDDKiA podsumowali prace wykonywane na obu kujawsko-pomorskich odcinkach A1 dzień po dniu. Zestawiono także zaangażowanie ludzi i sprzętu, wykazując, że dopiero w ostatnich dniach siedmiodniowego terminu, ustalonego przez GDDKiA oraz wykonawcę na wykonanie prac, rzeczywiście nabrały one tempa.
Na odcinku Czerniewice-Brzezie wykonawca zmarnował pierwsze dwa dni, a później prace nabierały tempa powoli, przy czym nie wykonywano niektórych zadań ustalonych z GDDKiA. Do 22 sierpnia wykonawca nie wywiązał się także z obietnicy zorganizowania prac w systemie dwuzmianowym, we wszystkich miejscach, gdzie było to możliwe.
Na odcinku Brzezie-Kowal wykonawca skupił się na naprawie i zabezpieczaniu skarp przed erozją. Mimo deklaracji nie rozpoczął jednak prac związanych z betonowaniem niektórych obiektów, a także nie dopełnił formalności związanych z samą budową.
Jak powiedział rzecznik oddziału GDDKiA w Bydgoszczy Tomasz Okoński, w czwartek można spodziewać się decyzji w sprawie ewentualnych konsekwencji z tytułu niedotrzymania zapisów umowy z irlandzkim konsorcjum SRB, prowadzącym budowę A1 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Pierwotnie zapowiadano, że odcinek A1 Czerniewice-Kowal gotowy będzie we wrześniu 2012 roku, ale "przejezdny" jeszcze przed Euro 2012. Obecnie, w najbardziej optymistycznym wariancie, gdyby irlandzkie konsorcjum dokończyło prace, mógłby być on gotowy prawdopodobnie w połowie przyszłego roku, a jeśli zostanie rozpisany nowy przetarg, to najwcześniej w drugiej połowie 2013 roku.
Budowa całego odcinka A1 Czerniewice-Stryków ma kosztować ponad 5,8 mld zł (odcinek Czerniewice-Kowal w Kujawsko-Pomorskiem - 1,8 mld zł), z czego ok. 3,2 mld zł dołoży Unia Europejska. Docelowo autostrada A1 ma prowadzić z Trójmiasta do granicy z Czechami w Gorzyczkach.