Samochody elektryczne są poddawane regularnym testom przez niemiecką firmę doradczą P3 już od czterech lat i systematycznie publikuje ona szczegółowe raporty Charging Index na ich temat. W ostatnim i zarazem pierwszym przeprowadzonym w Kalifornii testujący pod lupę wzięli 13 modeli elektrycznych, w tym 10 dostępnych na rynku europejskim, i sprawdzili, jak radzą sobie na długich dystansach. Oceniano nie tylko zasięg, lecz także rzeczywistą maksymalną moc i krzywą ładowania, czyli jak długo auto jest ładowane z maksymalną efektywnością oraz dwa parametry istotne dla użytkowników podróżujących na dłuższych trasach. Pierwszy – o ile zwiększy się zasięg danego auta po 10 minutach, a drugi – po 20 minutach ładowania.
Który model ładuje się najdłużej z pełną mocą
Zacznijmy od krzywej ładowania. Po testach P3 widać, że najlepsze pod tym względem okazały się Porsche Taycan GTS i Kia EV6 przyjmujące prąd z maksymalną mocą do poziomu ponad 50 proc. naładowania akumulatorów. Z kolei Tesla Model S z pełnej mocy korzystała od 15 do 30 proc. naładowania baterii. Dokładne wyniki widać na poniższym wykresie, gdzie cyfry przy danych modelach oznaczają najwyższą średnią moc ładowania w zakresie 10-80 proc. naładowania baterii.
Jak dodatkowy zasięg miały testowane auta po 10 minutach ładowania
Wszystkie biorące udział w teście auta były podłączane do szybkich ładowarek o mocy 350 kW kilka razy przy stanie naładowania akumulatorów w aucie a poziomie 10 proc., co pozwoliło potem uzyskać uśredniony i wiarygodny wynik. Należy zaznaczyć, że obliczając zasięg poszczególnych modeli P3 bazowało na danych o zużyciu energii podawanych przez EPA – Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska.
- Kia EV6 LR RWD: 204 km
- Lucid Air Grand Touring: 200 km
- Tesla Model S Plaid: 198 km
- Tesla Model 3 LR AWD: 177 km
- Tesla Model Y LR AWD: 171 km
- Porsche Taycan GTS: 164 km
- BMW iX xDrive50: 127 km
- Polestar 2 LR SM: 126 km
- Volkswagen ID.4 Pro: 126 km
- BMW i4 eDrive40: 124 km
- Rivian R1T: 116 km
- Ford Mustang Mach-E: 100 km
- Ford F-150 Lightning: 95 km
Jak dodatkowy zasięg miały testowane auta po 20 minutach ładowania
- Lucid Air Grand Touring: 335 km
- Tesla Model S Plaid: 311 km
- Kia EV6 RWD: 307 km
- Tesla Model 3 LR AWD: 272 km
- Tesla Model Y LR AWD: 260 km
- Porsche Taycan GTS: 246 km
- BMW iX xDrive50: 219 km
- Polestar 2 LR SM: 213 km
- Volkswagen ID.4 Pro: 208 km
- BMW i4 eDrive40: 201 km
- Rivian R1T: 200 km
- Ford Mustang Mach-E: 177 km
- Ford F-150 Lightning: 175 km
Jak widać w pierwszej kategorii (10 minut) największy dodatkowy zasięg – 204 km – zapewnia Kia EV6 (z baterią 74 kWh), w drugiej (20 minut) Lucid Air Grand Touring (z baterią 112 kWh), któremu taki czas generuje dodatkowe 335 km. Granice 300 km udało się przekroczyć jeszcze Tesli Modele S Plaid (311 km) i Kia EV6 (307 km).