Samochody elektryczne są poddawane regularnym testom przez niemiecką firmę doradczą P3 już od czterech lat i systematycznie publikuje ona szczegółowe raporty Charging Index na ich temat. W ostatnim i zarazem pierwszym przeprowadzonym w Kalifornii testujący pod lupę wzięli 13 modeli elektrycznych, w tym 10 dostępnych na rynku europejskim, i sprawdzili, jak radzą sobie na długich dystansach. Oceniano nie tylko zasięg, lecz także rzeczywistą maksymalną moc i krzywą ładowania, czyli jak długo auto jest ładowane z maksymalną efektywnością oraz dwa parametry istotne dla użytkowników podróżujących na dłuższych trasach. Pierwszy – o ile zwiększy się zasięg danego auta po 10 minutach, a drugi – po 20 minutach ładowania.

Reklama

Który model ładuje się najdłużej z pełną mocą

Zacznijmy od krzywej ładowania. Po testach P3 widać, że najlepsze pod tym względem okazały się Porsche Taycan GTS i Kia EV6 przyjmujące prąd z maksymalną mocą do poziomu ponad 50 proc. naładowania akumulatorów. Z kolei Tesla Model S z pełnej mocy korzystała od 15 do 30 proc. naładowania baterii. Dokładne wyniki widać na poniższym wykresie, gdzie cyfry przy danych modelach oznaczają najwyższą średnią moc ładowania w zakresie 10-80 proc. naładowania baterii.

Krzywa ładowania Index Charging / Materiały prasowe / P3
Porsche Taycan / Porsche / manuel hollenbach

Jak dodatkowy zasięg miały testowane auta po 10 minutach ładowania

Wszystkie biorące udział w teście auta były podłączane do szybkich ładowarek o mocy 350 kW kilka razy przy stanie naładowania akumulatorów w aucie a poziomie 10 proc., co pozwoliło potem uzyskać uśredniony i wiarygodny wynik. Należy zaznaczyć, że obliczając zasięg poszczególnych modeli P3 bazowało na danych o zużyciu energii podawanych przez EPA – Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska.

  • Kia EV6 LR RWD: 204 km
  • Lucid Air Grand Touring: 200 km
  • Tesla Model S Plaid: 198 km
  • Tesla Model 3 LR AWD: 177 km
  • Tesla Model Y LR AWD: 171 km
  • Porsche Taycan GTS: 164 km
  • BMW iX xDrive50: 127 km
  • Polestar 2 LR SM: 126 km
  • Volkswagen ID.4 Pro: 126 km
  • BMW i4 eDrive40: 124 km
  • Rivian R1T: 116 km
  • Ford Mustang Mach-E: 100 km
  • Ford F-150 Lightning: 95 km
Kia EV6 w testach P3 potrzebowała tylko 10 minut by zwiększyć zasięg o ponad 200 km / Tomasz Sewastianowicz

Jak dodatkowy zasięg miały testowane auta po 20 minutach ładowania

  • Lucid Air Grand Touring: 335 km
  • Tesla Model S Plaid: 311 km
  • Kia EV6 RWD: 307 km
  • Tesla Model 3 LR AWD: 272 km
  • Tesla Model Y LR AWD: 260 km
  • Porsche Taycan GTS: 246 km
  • BMW iX xDrive50: 219 km
  • Polestar 2 LR SM: 213 km
  • Volkswagen ID.4 Pro: 208 km
  • BMW i4 eDrive40: 201 km
  • Rivian R1T: 200 km
  • Ford Mustang Mach-E: 177 km
  • Ford F-150 Lightning: 175 km
Lucid Air to luksusowa elektryczna limuzyna. 20 minut przy szybkiej ladowarce pozwala zwiększyć zasięg o 335 km / Lucid

Jak widać w pierwszej kategorii (10 minut) największy dodatkowy zasięg – 204 km – zapewnia Kia EV6 (z baterią 74 kWh), w drugiej (20 minut) Lucid Air Grand Touring (z baterią 112 kWh), któremu taki czas generuje dodatkowe 335 km. Granice 300 km udało się przekroczyć jeszcze Tesli Modele S Plaid (311 km) i Kia EV6 (307 km).