Jesienią i zimą radykalnie zmieniają się warunki jazdy samochodem. Trzeba liczyć się z każdą ewentualnością: opady deszczu przeplatają się z przymrozkami, na jezdniach pojawiają się kałuże, mokre liście, lód, śnieg albo błoto pośniegowe. W praktyce dotyczy to wszystkich dróg oraz ulic. Przyczepność opon zaczyna odgrywać szczególne znaczenie.

Poślizg możliwy nie tylko na mrozie

Brak suchej nawierzchni to sygnał, że przy prowadzeniu auta trzeba zachować wzmożoną ostrożność. Warto przy tym pamiętać, że ryzyko poślizgu wiąże się nie tylko z lodem czy śniegiem. Kierowcy narażeni są również na przykład na zjawisko aquaplaningu. Przy intensywnych opadach deszczu albo po wjechaniu w głęboką kałużę pojawia się tzw. klin wodny. Woda może unosić pojazd, który w efekcie zaczyna się ślizgać. Istotną rolę w niwelowaniu tego zagrożenia ma do odegrania bieżnik. Jego zadaniem jest bowiem odprowadzanie wody. Dodatkowe zagrożenie stwarzają dziury, jakie mogą kryć się pod kałużami. Dojeżdżając do takiej przeszkody, o ile nie da się jej bezpiecznie ominąć, warto zmniejszyć prędkość i odpowiednio mocno trzymać kierownicę.

Goodyear poszerza ofertę opon zimowych UltraGrip Performance 3 aż o 68 nowych pozycji – to największa linia zimowa w historii marki Goodyear poszerza ofertę opon zimowych UltraGrip Performance 3 aż o 68 nowych pozycji – to największa linia zimowa w historii marki / Materiały prasowe

Cztery rady dla kierowców

Bezpieczna jazda wymaga właściwego przygotowania. Od wyboru odpowiednich opon po dostosowanie techniki prowadzenia – eksperci Goodyear, wiodącego światowego producenta opon, przygotowali cztery kluczowe rekomendacje, które pomogą zachować kontrolę w trudnych warunkach.

Po pierwsze, trzeba założyć właściwe opony odpowiednio wcześnie: gdy temperatura spada poniżej 7°C. Po drugie, należy regularnie kontrolować bieżnik i ciśnienie. To ostatnie, zarówno jeśli jest zbyt niskie, jak i zbyt wysokie, ogranicza przyczepność i stabilność pojazdu. Wartości zalecane przez producenta auta można znaleźć po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy lub klapki wlewu paliwa. Po trzecie, warto sprawdzać oznaczenia jakości i wybierać opony z symbolem 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake, forma płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich), który potwierdza ich skuteczność i bezpieczeństwo w wymagających warunkach zimowych. Wreszcie – trzeba przyjąć odpowiednią technikę jazdy: prowadzić płynnie, unikać gwałtownych manewrów i pamiętać o dłuższej drodze hamowania. Nawet najlepsze opony wymagają ostrożniejszej jazdy, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo – szczególnie gdy warunki są trudne, a temperatura spada poniżej 3°C lub pojawia się lód czy śnieg.

Goodyear poszerza ofertę opon zimowych UltraGrip Performance 3 aż o 68 nowych pozycji – to największa linia zimowa w historii marki Goodyear poszerza ofertę opon zimowych UltraGrip Performance 3 aż o 68 nowych pozycji – to największa linia zimowa w historii marki / Materiały prasowe

Co wynika z testów opon

Do wyboru o tej porze roku, w zależności od preferencji, są opony całoroczne oraz zimowe.

W ostatnim teście opon całorocznych, przeprowadzonym w połowie roku przez ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, największe stowarzyszenie motoryzacyjne w Europie), drugi rok z rzędu zwyciężyła Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Okazała się ona bezkonkurencyjna pod względem trwałości, osiągając najwyższy przebieg w teście ADAC – aż 68 tys. km do momentu zużycia bieżnika. Została także doceniona za bardzo niską ścieralność, wagę i zużycie paliwa. W oponie tej wykorzystano innowacyjne technologie, takie jak Aqua Control – głębokie i szerokie rowki poprawiają rozpraszanie wody co wpływa na prowadzenie na mokrej nawierzchni, Dry Handling – wzmocniona konstrukcja i klocki barkowe zmniejszają deformację opony podczas ciężkich manewrów i zapewniają solidne hamowanie na suchej nawierzchni oraz Snow Grip – gęsto rozmieszczone lamele w centralnej części bieżnika zapewniają przyczepność i precyzyjne prowadzenie w zimowych warunkach.

Inna opona tego wiodącego światowego producenta, Goodyear UltraGrip Performance 3, zwyciężyła w najnowszym wrześniowym teście opon zimowych ADAC w rozmiarze 225/40R18, przeznaczonym dla popularnego segmentu kompaktowych SUV-ów. Było to również drugie z rzędu zwycięstwo tego modelu w badaniach tej niemieckiej organizacji.

UltraGrip Performance 3 wyróżniła się spośród 31 testowanych modeli, uzyskując najwyższą możliwą ocenę „dobrą”. Jak podkreśla ADAC, opona oferuje „dobre bezpieczeństwo jazdy i pozytywny profil ekologiczny”. Doceniono ją również za najniższy współczynnik ścieralności i najlepszy szacowany przebieg – aż 76,5 tys. kilometrów. To wynik o ponad 10% lepszy niż w przypadku ogumienia z drugiego miejsca, co potwierdza wyraźną przewagę Goodyeara nad konkurencją. Jej dodatkowym atutem jest wysoka efektywność paliwowa ze zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 5,8 l/100 km.

Opona Goodyear UltraGrip Performance 3, zaprojektowana z myślą o optymalnej jeździe zimą, korzysta z wiodących w swojej klasie rozwiązań i innowacji, takich jak technologie Snow Protect i Wet Grip+, zapewniające dobrą przyczepność i kontrolę w trudnych warunkach zimowych.

Do aut elektrycznych i spalinowych

Opony Goodyear UltraGrip Performance 3 zostały zaprojektowane z myślą o nowoczesnych pojazdach, w tym popularnych modelach elektrycznych, takich jak Volkswagen ID.7 Tourer, BMW i5 czy Volvo EC40 i EX40. Podobnie jak wszystkie opony Goodyeara, UltraGrip Performance 3 są w pełni przystosowane do wymagań pojazdów elektrycznych dzięki specjalnym funkcjom, które poprawiają wydajność i zmniejszają hałas wewnątrz pojazdu. To sprawia, że stanowią optymalny wybór zarówno dla aut elektrycznych, jak i spalinowych najnowszej generacji.

W tym roku Goodyear poszerzy ofertę opon premium UltraGrip Performance 3 łącznie aż o 68 nowych pozycji, co oznacza, że będzie ich w sumie 269. To największa linia zimowa w historii marki. Opony będą dostępne w rozmiarach od 14 do 22 cali, z czego 84 proc. stanowią modele 19-calowe i większe. To odpowiedź na rosnący popyt na opony do SUV-ów i pojazdów elektrycznych. Część nowych jednostek asortymentowych jest już dostępna w sprzedaży.

Warto na bieżąco śledzić prognozy pogody oraz zaplanować wybór opon odpowiednio wcześnie. Przyjdzie czas, gdy punkty wymiany zaczną przeżywać oblężenie. A zima na drodze nie wybacza błędów.

PO, JP