Mazda 3 dostała szczepionkę z eliksiru młodości i cyfrowych nowinek. Tym razem Japończycy skupili się na poprawie bezpieczeństwa oraz rozwinięciu systemów informacyjno-rozrywkowych.

Wielu doceni to, że pod względem stylistycznym "trójka" ustrzegła się rewolucji. Aktualny język stylistyczny japońskiej marki, który pozwala jej autom błyszczeć na ulicy, ciągle pozostaje atrakcyjny. Mazda 3 mimo pięciu lat na rynku wygląda świeżo, a teraz jej urodę można podkreślić jednym z dwóch nowych lakierów - Ceramic Metallic lub Zircon Sand (od jesieni). Więcej zmian zaszło pod skórą…

Nowa Mazda 3 już w Polsce, jak zmienił się japoński hatchback i sedan?

Reklama

Mazda 3 w nowej odsłonie obejmuje kierowcę kokpitem z większym ekranem o przekątnej 10,25 cala z funkcją dzielonego widoku. Jednocześnie stacja multimedialna zyskała szybsze oprogramowanie – teraz reakcja na polecenia jest bardziej płynna. W miejscu portów USB typu A są wejścia typu C. Zmienił się rozkład elementów sterujących ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją – regulacja temperatury czy siły nawiewu ma być bardziej intuicyjna. Do tego ciemniejszy kolor przycisków na kierownicy ma ułatwić obsługę.

Mazda 3 2024 / Mazda
Mazda 3 2024 / Mazda
Mazda 3 2024 / Mazda

Mazda 3 dostała większy ekran i szybsze oprogramowanie

Po raz pierwszy w samochodzie Mazdy wskazówki nawigacji z telefonu dzięki integracji Apple CarPlay i Android Auto mogą być prezentowane na wyświetlaczu czołowym head-up (na szybie). Co ważne, bezprzewodowe łączenie obu platform smartfonowych to obecnie standard wyposażenia. Odnowiona Mazda 3 wzbogaciła się o ładowarkę indukcyjną.

Mazda 3 2024 / Mazda
Mazda 3 2024 / Mazda / patrickcurtet.con

Mazda 3 z nową nawigacją łatwiejsza w obsłudze

Nowym dodatkiem w pokładowej nawigacji jest czujnik żyroskopowy 3D o poprawionej interpretacji danych, dzięki któremu system dokładnie oblicza pozycję pojazdu nawet na obszarach o słabym odbiorze sygnału GPS. Poprzez Apple CarPlay i Android Auto takie dokładne informacje o pozycji można również wykorzystać w aplikacjach nawigacyjnych na smartfony. Ponadto podniesiono jakość i prędkość pobierania map 3D, czego efektem jest ich lepsza czytelność i dokładniejsze przedstawienie otoczenia. Z kolei nowa funkcja "One Box Search" umożliwia wyszukiwanie celów poprzez słowa klucze – tak, jak w zwyczajnych wyszukiwarkach internetowych. Ta funkcja podpowiada prawidłowe cele po wprowadzeniu mniejszej liczby liter i uczy się, zachowując w pamięci cele wybierane wcześniej.

Mazda 3 2024 / Mazda

Mazda 3 podnosi też poprzeczkę jeśli chodzi o nagłośnienie. W narożnikach pojawiły się głośniki niskotonowe. Z kolei głośniki wysokotonowe umieszczono po lewej i prawej stronie kabiny, a te, które znajdują się na drzwiach, zamontowane są w górnej części boczków drzwiowych.

Mazda 3 2024 odporna na cyberataki, więcej systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu

Mazda 3 stała się bardziej odporna na cyberataki. Nowe zabezpieczenia chronią przed włamaniem i przejęciem kontroli nad samochodem. Elektroniczna tarcza zapobiega też namierzeniu i śledzeniu. Tego typu funkcje ma już Mazda CX-60, a kolejne auta homologowane na rynek europejski również będą musiały otrzymać podobne rozwiązania (wymóg dotyczy również innych producentów).

Japoński producent poszerzył także spis systemów wspomagających człowieka. Samochód zyskał ostrzeżenie o wykryciu rozproszenia koncentracji kierowcy czy ulepszone autonomiczne hamowanie awaryjne podczas jazdy nocą. Do tego jest bardziej dokładny układ kontroli prędkości oraz ulepszenia kontroli prędkości i dystansu wobec innych uczestników ruchu w systemie.

Mazda 3 2024 / Mazda
Mazda 3 2024 / Mazda

Mazda 3 i trzy silniki, wraca bazowa jednostka 2.0 e-Skyactiv G/122 KM

Silniki? Mazda trzyma się tradycji i stawia na szlachetną siłę z pojemności ze szczyptą innowacji. Wielu może ucieszyć powrót do oferty podstawowej wolnossącej jednostki benzynowej 2.0 e-Skyactiv G o mocy 122 KM. Mocniejsza odmiana tej konstrukcji daje kierowcy 150 KM.

Ile spala Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G/122 KM?

Oba silniki wspomaga instalacja miękkiej hybrydy działająca pod napięciem 24V. Do tego jest system dezaktywacji dwóch z czterech cylindrów, który zaczyna działać przy małych obciążeniach, np. podczas jazdy ze stałą prędkością na niskich obrotach. Wtedy też oszczędza paliwo i redukuje emisję CO2. Rozwiązanie pracuje niezauważalnie. O jego aktywności kierowca dowiaduje się dopiero z wyświetlacza, który pokazuje aktualny stan zmyślnego układu. Producent zapowiada zużycie benzyny na poziomie 5,3-6,2 l na 100 km. Zamiast sześciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć przekładnię automatyczną Skyactiv-Drive.

Mazda 3 2024 / Mazda
Mazda 3 2024 / Mazda

Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X, silnik benzyno-diesel także z napędem 4x4

Na szczycie gamy stoi silnik 2.0 e-Skyactiv X o mocy 186 KM (240 Nm przy 4000 obr./min), który skupia w jednej konstrukcji zalety jednostki benzynowej i diesla. Stąd też przydomek "benzyno-diesel". Benzynowe serce jest też obudowane układem miękkiej hybrydy. Wszystko po to, by na jednej kropli benzyny pojechać jak najdalej. Ten silnik jest dostępny także zukładem 4x4 i-Activ AWD (hatchback).

Mazda 3 2024 / Mazda / HIROSHIAOKI

Nowa Mazda 3 w Polsce, jakie ceny i wyposażenie?

Mazda 3 w nowej odsłonie jest już dostępna w Polsce. Ceny wersji sedna i hatchback są identyczne. Samochód występuje w trzech wersjach wyposażeniowych: Prime-Line, Exclusive-Line i Homura. Najtańszy model z silnikiem 2.0 e-Skyactiv G/122 KM kosztuje od 107 400 zł.

Mazda 3 2024 / Mazda

Mazda 3 2024 - cennik

Mazda 3 hatchback i sedan PRIME-LINE EXCLUSIVE-LINE HOMURA
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6MT 107 400 zł 119 400 119 400
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6AT 115 400 127 400 127 400
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6MT 112 400 124 400 124 400
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6AT 120 400 132 400 132 400
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT 122 400 134 400 134 400
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT 130 400 142 400 142 400
Hatchback
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT AWD - 156 400 144 400
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT AWD - 164 400 152 400
Mazda 3 2024 / Mazda

Mazda 3 2024 - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika

Liczba drzwi 4 + bagażnik 4 + bagażnik
Liczba miejsc 5 5
Zewnątrz
Długość całkowita (bez ramki numeru rejestracyjnego) mm 4660 4460
Szerokość całkowita mm 1795 1795
Szerokość całkowita (wraz z rozłożonymi lusterkami zewnętrznymi) mm 2028 2028
Wysokość całkowita (bez obciążenia) mm 1440 1435
Rozstaw osi mm 2725 2725
Nawis przedni (bez ramki numeru rejestracyjnego) mm 915 915
Nawis tylny mm 1020 820
Rozstaw kół przednich mm 1570 1570
Rozstaw kół tylnych mm 1580 1580
Prześwit w partii międzyosiowej (z obciążeniem), masa kierowcy 75 kg mm 135 135
Wnętrze
Wysokość od siedziska do sufitu z przodu mm 965 965
Wysokość od siedziska do sufitu z tyłu mm 947 946
Szerokość kabiny na wysokości ramion z przodu mm 1414 1414
Szerokość kabiny na wysokości ramion z tyłu mm 1359 1356
Szerokość kabiny na wysokości bioder z przodu mm 1387 1387
Szerokość kabiny na wysokości bioder z tyłu mm 1292 1292
Długość miejsca na nogi z przodu mm 1075 1075
Długość miejsca na nogi z tyłu mm 891 891
Bagażnik
Pojemność bez składania tylnych siedzeń (norma VDA) l 450 334 (bez Bose)330 z Bose)
Pojemność do sufitu, po złożeniu tylnych siedzeń (norma VDA) l 1138 1026 (bez Bose)1022 (z Bose)
Wysokość od podłogi do poziomu zasłony mm 431 482
Długość powierzchni na bagaż do 2 rzędu siedzeń mm 1105 838
Długość powierzchni na bagaż do 1 rzędu siedzeń mm - 1366
Szerokość pomiędzy zabudową tylnych nadkoli mm 1012 1014
Szerokość otworu klapy bagażnika mm 949 927

Mazda 3 - silniki

Przeniesienie napędu FWD FWD FWD / AWD
Typ silnika I4 DOHC 16 zaworów I4 DOHC 16 zaworów I4 DOHC 16 zaworów
Pojemność skokowa cm3 1998 1998 1998
Średnica cylindra x skok tłoka 83,5 x 91,2 83,5 x 91,2 83,5 x 91,2
Typ wtrysku paliwa Wtrysk bezpośredni Wtrysk bezpośredni Wtrysk bezpośredni
Stopień sprężania 13,0:1 13,0:1 15,0 :1
System ograniczania emisji Katalizator trójdrożny Katalizator trójdrożny Katalizator trójdrożny + GPF
Moc maksymalna kW (KM)/obr. 90 (122)/6000 110 (150)/6000 137 (186)/6000
Maks. moment obrotowy Nm/obr. 213/4000 213/4000 240/4000
Zalecany typ paliwa 95 RON 95 RON 95 RON
Pojemność zbiornika paliwa l 51 51 51 / 48
Skrzynia biegów 6MT/6AT 6MT/6AT 6MT/6AT
Mazda 3 2024 / Mazda
Mazda 3 2024 / Mazda