- Nowa Mazda 3 już w Polsce, jak zmienił się japoński hatchback i sedan?
- Mazda 3 dostała większy ekran i szybsze oprogramowanie
- Mazda 3 z nową nawigacją łatwiejsza w obsłudze
- Mazda 3 2024 odporna na cyberataki, więcej systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu
- Mazda 3 i trzy silniki, wraca bazowa jednostka 2.0 e-Skyactiv G/122 KM
Mazda 3 dostała szczepionkę z eliksiru młodości i cyfrowych nowinek. Tym razem Japończycy skupili się na poprawie bezpieczeństwa oraz rozwinięciu systemów informacyjno-rozrywkowych.
Wielu doceni to, że pod względem stylistycznym "trójka" ustrzegła się rewolucji. Aktualny język stylistyczny japońskiej marki, który pozwala jej autom błyszczeć na ulicy, ciągle pozostaje atrakcyjny. Mazda 3 mimo pięciu lat na rynku wygląda świeżo, a teraz jej urodę można podkreślić jednym z dwóch nowych lakierów - Ceramic Metallic lub Zircon Sand (od jesieni). Więcej zmian zaszło pod skórą…
Nowa Mazda 3 już w Polsce, jak zmienił się japoński hatchback i sedan?
Mazda 3 w nowej odsłonie obejmuje kierowcę kokpitem z większym ekranem o przekątnej 10,25 cala z funkcją dzielonego widoku. Jednocześnie stacja multimedialna zyskała szybsze oprogramowanie – teraz reakcja na polecenia jest bardziej płynna. W miejscu portów USB typu A są wejścia typu C. Zmienił się rozkład elementów sterujących ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją – regulacja temperatury czy siły nawiewu ma być bardziej intuicyjna. Do tego ciemniejszy kolor przycisków na kierownicy ma ułatwić obsługę.
Mazda 3 dostała większy ekran i szybsze oprogramowanie
Po raz pierwszy w samochodzie Mazdy wskazówki nawigacji z telefonu dzięki integracji Apple CarPlay i Android Auto mogą być prezentowane na wyświetlaczu czołowym head-up (na szybie). Co ważne, bezprzewodowe łączenie obu platform smartfonowych to obecnie standard wyposażenia. Odnowiona Mazda 3 wzbogaciła się o ładowarkę indukcyjną.
Mazda 3 z nową nawigacją łatwiejsza w obsłudze
Nowym dodatkiem w pokładowej nawigacji jest czujnik żyroskopowy 3D o poprawionej interpretacji danych, dzięki któremu system dokładnie oblicza pozycję pojazdu nawet na obszarach o słabym odbiorze sygnału GPS. Poprzez Apple CarPlay i Android Auto takie dokładne informacje o pozycji można również wykorzystać w aplikacjach nawigacyjnych na smartfony. Ponadto podniesiono jakość i prędkość pobierania map 3D, czego efektem jest ich lepsza czytelność i dokładniejsze przedstawienie otoczenia. Z kolei nowa funkcja "One Box Search" umożliwia wyszukiwanie celów poprzez słowa klucze – tak, jak w zwyczajnych wyszukiwarkach internetowych. Ta funkcja podpowiada prawidłowe cele po wprowadzeniu mniejszej liczby liter i uczy się, zachowując w pamięci cele wybierane wcześniej.
Mazda 3 podnosi też poprzeczkę jeśli chodzi o nagłośnienie. W narożnikach pojawiły się głośniki niskotonowe. Z kolei głośniki wysokotonowe umieszczono po lewej i prawej stronie kabiny, a te, które znajdują się na drzwiach, zamontowane są w górnej części boczków drzwiowych.
Mazda 3 2024 odporna na cyberataki, więcej systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu
Mazda 3 stała się bardziej odporna na cyberataki. Nowe zabezpieczenia chronią przed włamaniem i przejęciem kontroli nad samochodem. Elektroniczna tarcza zapobiega też namierzeniu i śledzeniu. Tego typu funkcje ma już Mazda CX-60, a kolejne auta homologowane na rynek europejski również będą musiały otrzymać podobne rozwiązania (wymóg dotyczy również innych producentów).
Japoński producent poszerzył także spis systemów wspomagających człowieka. Samochód zyskał ostrzeżenie o wykryciu rozproszenia koncentracji kierowcy czy ulepszone autonomiczne hamowanie awaryjne podczas jazdy nocą. Do tego jest bardziej dokładny układ kontroli prędkości oraz ulepszenia kontroli prędkości i dystansu wobec innych uczestników ruchu w systemie.
Mazda 3 i trzy silniki, wraca bazowa jednostka 2.0 e-Skyactiv G/122 KM
Silniki? Mazda trzyma się tradycji i stawia na szlachetną siłę z pojemności ze szczyptą innowacji. Wielu może ucieszyć powrót do oferty podstawowej wolnossącej jednostki benzynowej 2.0 e-Skyactiv G o mocy 122 KM. Mocniejsza odmiana tej konstrukcji daje kierowcy 150 KM.
Ile spala Mazda 3 2.0 e-Skyactiv G/122 KM?
Oba silniki wspomaga instalacja miękkiej hybrydy działająca pod napięciem 24V. Do tego jest system dezaktywacji dwóch z czterech cylindrów, który zaczyna działać przy małych obciążeniach, np. podczas jazdy ze stałą prędkością na niskich obrotach. Wtedy też oszczędza paliwo i redukuje emisję CO2. Rozwiązanie pracuje niezauważalnie. O jego aktywności kierowca dowiaduje się dopiero z wyświetlacza, który pokazuje aktualny stan zmyślnego układu. Producent zapowiada zużycie benzyny na poziomie 5,3-6,2 l na 100 km. Zamiast sześciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć przekładnię automatyczną Skyactiv-Drive.
Mazda 3 2.0 e-Skyactiv X, silnik benzyno-diesel także z napędem 4x4
Na szczycie gamy stoi silnik 2.0 e-Skyactiv X o mocy 186 KM (240 Nm przy 4000 obr./min), który skupia w jednej konstrukcji zalety jednostki benzynowej i diesla. Stąd też przydomek "benzyno-diesel". Benzynowe serce jest też obudowane układem miękkiej hybrydy. Wszystko po to, by na jednej kropli benzyny pojechać jak najdalej. Ten silnik jest dostępny także zukładem 4x4 i-Activ AWD (hatchback).
Nowa Mazda 3 w Polsce, jakie ceny i wyposażenie?
Mazda 3 w nowej odsłonie jest już dostępna w Polsce. Ceny wersji sedna i hatchback są identyczne. Samochód występuje w trzech wersjach wyposażeniowych: Prime-Line, Exclusive-Line i Homura. Najtańszy model z silnikiem 2.0 e-Skyactiv G/122 KM kosztuje od 107 400 zł.
Mazda 3 2024 - cennik
Mazda 3 hatchback i sedan | PRIME-LINE | EXCLUSIVE-LINE | HOMURA |
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6MT | 107 400 zł | 119 400 | 119 400 |
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6AT | 115 400 | 127 400 | 127 400 |
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6MT | 112 400 | 124 400 | 124 400 |
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6AT | 120 400 | 132 400 | 132 400 |
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT | 122 400 | 134 400 | 134 400 |
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT | 130 400 | 142 400 | 142 400 |
Hatchback | |||
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT AWD | - | 156 400 | 144 400 |
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT AWD | - | 164 400 | 152 400 |
Mazda 3 2024 - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Liczba drzwi | 4 + bagażnik | 4 + bagażnik | |
Liczba miejsc | 5 | 5 | |
Zewnątrz | |||
Długość całkowita (bez ramki numeru rejestracyjnego) | mm | 4660 | 4460 |
Szerokość całkowita | mm | 1795 | 1795 |
Szerokość całkowita (wraz z rozłożonymi lusterkami zewnętrznymi) | mm | 2028 | 2028 |
Wysokość całkowita (bez obciążenia) | mm | 1440 | 1435 |
Rozstaw osi | mm | 2725 | 2725 |
Nawis przedni (bez ramki numeru rejestracyjnego) | mm | 915 | 915 |
Nawis tylny | mm | 1020 | 820 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1570 | 1570 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1580 | 1580 |
Prześwit w partii międzyosiowej (z obciążeniem), masa kierowcy 75 kg | mm | 135 | 135 |
Wnętrze | |||
Wysokość od siedziska do sufitu z przodu | mm | 965 | 965 |
Wysokość od siedziska do sufitu z tyłu | mm | 947 | 946 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion z przodu | mm | 1414 | 1414 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion z tyłu | mm | 1359 | 1356 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder z przodu | mm | 1387 | 1387 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder z tyłu | mm | 1292 | 1292 |
Długość miejsca na nogi z przodu | mm | 1075 | 1075 |
Długość miejsca na nogi z tyłu | mm | 891 | 891 |
Bagażnik | |||
Pojemność bez składania tylnych siedzeń (norma VDA) | l | 450 | 334 (bez Bose)330 z Bose) |
Pojemność do sufitu, po złożeniu tylnych siedzeń (norma VDA) | l | 1138 | 1026 (bez Bose)1022 (z Bose) |
Wysokość od podłogi do poziomu zasłony | mm | 431 | 482 |
Długość powierzchni na bagaż do 2 rzędu siedzeń | mm | 1105 | 838 |
Długość powierzchni na bagaż do 1 rzędu siedzeń | mm | - | 1366 |
Szerokość pomiędzy zabudową tylnych nadkoli | mm | 1012 | 1014 |
Szerokość otworu klapy bagażnika | mm | 949 | 927 |
Mazda 3 - silniki
Przeniesienie napędu | FWD | FWD | FWD / AWD | |
Typ silnika | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | |
Pojemność skokowa | cm3 | 1998 | 1998 | 1998 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 83,5 x 91,2 | 83,5 x 91,2 | 83,5 x 91,2 | |
Typ wtrysku paliwa | Wtrysk bezpośredni | Wtrysk bezpośredni | Wtrysk bezpośredni | |
Stopień sprężania | 13,0:1 | 13,0:1 | 15,0 :1 | |
System ograniczania emisji | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny + GPF | |
Moc maksymalna | kW (KM)/obr. | 90 (122)/6000 | 110 (150)/6000 | 137 (186)/6000 |
Maks. moment obrotowy | Nm/obr. | 213/4000 | 213/4000 | 240/4000 |
Zalecany typ paliwa | 95 RON | 95 RON | 95 RON | |
Pojemność zbiornika paliwa | l | 51 | 51 | 51 / 48 |
Skrzynia biegów | 6MT/6AT | 6MT/6AT | 6MT/6AT |