Walka o tytuł mistrza świata kierowców jest już zakończona, po raz piąty z rzędu zdobył go na początku listopada Francuz Sebastien Loeb (citroen C4 WRC). Loeb w sezonie 2008 z rozegranych czternastu eliminacji mistrzostw świata wygrał dziesięć.
Loeb i Elena w Wielkiej Brytanii stoczą bój o punkty dla zespołu. Dzięki temu ekipa Citroena może w całości skupić się na rywalizacji, walcząc o zdobycie po raz pierwszy w historii zwycięstwa w rajdowych mistrzostwach świata konstruktorów.
Tytuł wicemistrza świata kierowców ma także zapewniony Fin Mikko Hirvonen (ford focus WRC), który traci 10 punktów do Loeba.
Ekipa Forda w składzie Hirovnen i Latvala wystartuje z 11 punktową stratą do Citroena. Od 2006 roku tytuł najlepszego konstruktora należy do zespołu Forda kierowanego przez Malcolma Wilsona.
Przy zapoznaniu z trasą brytyjskiej rundy Loeb miał wypadek, hamując na śliskiej drodze wypadł z trasy, jego samochód zsunął się z wysokiej skarpy i wylądował na dachu. "To była moja wina, na szczęście nic się nam nie stało. Auto jest mocno poobijane, ale nie ma żadnych poważnych uszkodzeń mechanicznych, serwis na pewno do piątku samochód odbuduje. Na walijskich trasach moim i Daniego Sordo najważniejszym zadaniem będzie utrzymanie przez zespół pierwszego miejsca w klasyfikacji konstruktorów. Mamy 11 punktów przewagi nad fabrycznym zespołem Forda, zadanie powinniśmy bez problemów zrealizować" - powiedział Loeb.
Na liście zgłoszeń wśród 99 załóg, nie ma żadnej polskiej ekipy. Trasa rajdu to ponad 1400 km, w tym 348 km podzielonych na 19 odcinków specjalnych. Trasy dojazdowe - ok. 1000 km.
"To będzie bardzo ciężka impreza, trasy odcinków są bardzo śliskie, pokryte błotem. Najmniejszy błąd może spowodować wypadnięcie i koniec marzeń o sukcesie. Chyba nie będę ryzykował, pojadę spokojnie, tak, aby dojechać do mety" - przyznał Petter Solberg były mistrz świata (Norweg walczy za kierownicą Subaru Imprezy).
Ciekawie zapowiada się występ najlepszego motocyklisty świata. Po blisko dwóch latach przerwy od jazdy w WRC na rajdowe trasy powróci Valentino Rossi.
Jego pilotem będzie Carlo Cassina. Wielokrotny mistrz motocyklowy pojedzie fordem focusem WRC 08 przygotowanym przez zespół M-Sport.
W 2007 roku na walijskich trasach triumfował Fin Mikko Hirvonen, drugie miejsce zajął jego rodak Marcus Grönholm (ford focus WRC), który po sezonie 2007 zakończył sportową karierę. Na trzecim miejscu dojechał Sebastien Loeb.
Coraz głośniej powtarzana plotka głosi, że Grönholm jednak nie odszedł definitywnie z rajdów. Zdaniem brytyjskiej prasy pod koniec listopada, po testach jakie w Anglii przeprowadzał dla zespołu Subaru World Rally Team, zdecydował się podpisać z japońskim zespołem kontrakt na start w 12 rajdach w sezonie 2009. Ciągnie wilka do lasu?
Na pewno wiadomo, że Marcus Grönholm zasiądzie za kierownicą nowego focusa RS. Superkompakt Forda będzie jedną z gwiazd rajdu Wielkiej Brytanii. Pod maską 2.5 litra i pięć cylindrów w rzędzie poganianych przez doładowanie. Efekt? Nokautujący - 300 KM, 440 niutonometrów.
Sprzedaż auta rozpocznie się w pierwszych miesiącach 2009 roku. Ludzie z Kolonii oficjalnie przyznają, że najnowszy focus RS jest najszybszym w historii samochodem produkowanym przez Forda w Europie.
Klasyfikacja mistrzostw świata (po 14 z 15 rajdów):
1. Sebastien Loeb (Francja) - 112 pkt
2. Mikko Hirvonen (Finlandia) - 102
3. Daniel Sordo (Hiszpania) - 59
4. Jari-Matti Latvala (Finlandia) - 50
5. Chris Atkinson (Australia) - 50
6. Petter Solberg (Norwegia) - 41
Klasyfikacja konstruktorów:
1. Citroen Total WRT - 175 pkt
2. BP-Ford Abu-Dhabi WRT - 164
3. Subaru WRT - 93
4. Stobart VK M-Sport Ford WRT - 64
5. Suzuki WRT - 28
6. Munchi's Ford WRT - 22