Samorząd przygotowuje na ten dzień m.in. Rodzinne Zawody Rowerowe na "średnicówce" i Piknik Rodzinny.
W większości trzypasmowa, całkowicie bezkolizyjna trasa docelowo ma prowadzić z Katowic do skrzyżowania z drogą nr 88 w Gliwicach. Obecnie dostępny jest 15,5-kilometrowy odcinek od węzła z trasą S-86 w Katowicach do granicy Rudy Śląskiej i Zabrza. Budowa liczącego 4,8 km odcinka do centrum Zabrza trwała od jesieni 2008 r.
Zanim odcinek, który m.in. odciąży wschodnią zakorkowaną i zdewastowaną część przelotowej ul. Wolności w Zabrzu, zostanie otwarty dla ruchu samochodowego 10 czerwca ok. godz. 20., po południu tego dnia w Zabrzu odbędą się imprezy dla mieszkańców.
Oficjalne otwarcie, połączone z Rodzinnym Rajdem Rowerowym, odbędzie się o godz. 16. na wysokości zjazdu z DTŚ w zabrzańskiej dzielnicy Zaborze. Zbiórkę uczestników przejazdu rowerami nowym odcinkiem trasy zaplanowano godzinę wcześniej. Informacje o tym przedsięwzięciu umieszczono pod bannerem "Rodzinne Zawody Rowerowe" na stronie internetowej zabrzańskiego magistratu.
Zabrzański samorząd zaprasza też na Piknik Rodzinny, który rozpocznie się o godz. 16. w pobliżu położonej przy drugim końcu otwieranego odcinka DTŚ. Przygotowywane są m.in. koncert i miasteczko samochodowe.
Otwierany 10 czerwca fragment DTŚ od granicy z Rudą Śląska do centrum, to - zgodnie z projektami - dwa z planowanych czterech odcinków trasy w tym mieście. Za ok. 300 mln zł zbudował je Budimex-Dromex. W listopadzie ub. roku wybrano projektantów pozostałych odcinków trasy w Zabrzu i Gliwicach. Projekty mają być gotowe w pierwszej połowie 2012 r.
Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ - o łącznej długości 15,8 km - mają być finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z EBI w wysokości 160 mln euro. 75 mln euro będzie pochodziło z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów
DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A4, inwestycja drogowa na Śląsku. Połączy sześć miast - nie zastąpi równoległej autostrady A4, przeznaczonej dla ruchu tranzytowego - lecz obsłuży ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.